رادیو مجازی اتاق ایران - 8 اردیبهشت 1403

محمدرضا قمی در نشست شورای گفت‌وگوی استان یزد

تمرکززدایی در دستور کار مجلس قرار گیرد

محمدرضا قمی، رئیس اتاق یزد در نشست شورای گفت‌وگوی این استان با تأکید بر اینکه باید تمرکززدایی در دستور کار مجلس قرار گیرد، گفت: درخواست فعالان اقتصادی و تولیدکنندگان این است که مسائل کلیدی و حساس نیازمند رفتن و مراجعه به دستگاه‌های مرکزی در پایتخت نباشد و اختیاراتی به دستگاه‌های استانی واگذار شود.

20 دی 1399
کد خبر : 36320
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

رئیس اتاق یزد از طرحی در خصوص تغییر قوانین نهادهای مدنی مستقل برای بخش خصوصی با ۱۲۷ سال سابقه اتاق بازرگانی ارائه داد و گفت: به نظر می‌رسد در این شرایط خاص باید نهادهای مشغول به کار و فعالیت، مورد تشویش اذهان و نگرانی قرار نگرفته و در خصوص طرح‌های مذکور از افراد با تجربه نظرخواهی شود.

محمدرضا قمی در نشست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی یزد با تأکید بر اینکه تمرکززدایی باید در دستور کار مجلس باشد، گفت: درخواست فعالان اقتصادی و تولیدکنندگان این است که مسائل کلیدی و حساس نیازمند رفتن و مراجعه به دستگاه‌های مرکزی در پایتخت نباشد و اختیاراتی به دستگاه‌های استانی واگذار شود.

قمی با بیان اینکه حساسیت رقابت در تولید نیازمند تمرکززدایی و کاهش بروکراسی اداری است، تصریح کرد: این مسئله که سبقه طولانی‌مدتی در کشور دارد، باید توسط نمایندگان با هدف صرفه در هزینه و زمان و برداشتن سدی برای تولید موردتوجه قرار گرفته و دراین‌باره اقدام شود.

او با اشاره به اینکه شنیده حاکی از این است که طرح بازنشستگی پیش از موعد و ارائه برای مشاغل زیان‌آور و سخت، توسط جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی اقدامی برازنده و زیبنده برای کارکنان بود، اظهار کرد: این در حالی است که ظاهراً طرحی مقبول و مناسب به نظر می‌رسد و منجر به ایجاد اشتغال فصلی پس از بازنشستگی شده است.

قمی با بیان اینکه بازنشستگی زودتر از موعد این افراد و نیاز به رفع معیشت، آن‌ها ر دوباره به سمت بازار سوق می‌دهد، از پر شدن ظرفیت اشتغال توسط این بخش گلایه و تصریح کرد: مردان با سابقه کاری ۲۵ سال و زنان با سابقه کاری ۲۰ ساله، بازنشسته ده و ضمن دریافت مستمری بازنشستگی، وارد بازار کار نیز می‌شوند.

این فعال اقتصادی اظهار کرد: این اتفاق برای جوانان و با هدف اصلی افزایش بدهکاری صندوق بازنشستگی، مزیت دیگری ندارد.

نمی‌توانیم جنگ اقتصادی را بپذیریم ولی آرایش جنگی نگیریم

نائب رئیس مجلس نیز در این نشست، از بخش خصوصی به‌عنوان جبهه مقاومت در جنگ اقتصادی با دشمن یاد کرد و گفت: نمی‌توانیم جنگ اقتصادی را بپذیریم ولی آرایش جنگی نگیریم.

علی نیکزاد، نوید اقدامات مؤثری برای کاهش مشکلات تولید توسط مجلس را داد و گفت: در کمیسیون تلفیق مجلس مصوب شد که اخذ مالیات از تولیدکنندگان از ۲۵ درصد به ۲۰ درصد کاهش یافته است.

او با بیان اینکه معافیت مالیاتی اصناف نیز برای سال آینده کاهش یافته است، گفت: خوشبختانه هیچ رأی مخالفی در خصوص کاهش مالیات این دو بخش در کمیسیون تلفیق نداشتیم که بیانگر هماهنگی و حمایت مجلس در این مورد است.

او با اعلام آمادگی نسبت به کمک و حمایت از تولیدکنندگان با برگزاری جلسات مشترک با وزرای مربوطه، در خصوص مشکلات مطرح شده توسط بخش خصوصی توضیحاتی را ارائه کرد و گفت: در خصوص صندوق بازنشستگان باید منابع مالی موردنظر دیده شود.

این نماینده مجلس با تأکید بر استقلال نهادهای مدنی، اظهار کرد: یزد از تفکر اقتصادی بالایی در سطح کشور برخوردار است و سخت‌کوشی و قوت تولیدکنندگان این عرصه علاوه بر حرکت درست در مسیر تولید به‌ویژه در راستای فرمایشات مقام معظم رهبری، بیانگر این است که بخش تولید یزد به دور از دلالی و اقتصاد نادرست در حال فعالیت هستند.

او اقتصاد فعلی کشور را مختل از دلالی دانست و گفت: متأسفانه محور فعالیت‌های کنونی دولت، حمایت از بخش خصوصی و تولید نیست.

این نماینده مجلس با بیان اینکه فرمایشات مقام معظم رهبری در راستای فرهنگ‌سازی اقتصاد است، بیان کرد: در حال حاضر جنگ ما با کشورهای دشمن، جنگی اقتصادی است که بخش خصوصی جبهه مقاومت آن را تشکیل می‌دهد.

او به قشر بیکار جامعه نیز اشاره کرد و گفت: تولیدکنندگان می‌توانند سرمایه‌ها و ثروت خود را در بانک‌ها انباشته و بدون دغدغه درآمد داشته باشند اما در مسیر پر ریسک تولید قدم نهاده‌اند.

او به اختلاف خارج از قانون و عرف برخی از وزرای کاملاً مرتبط اشاره کرد و افزود: یزدی‌ها اقتصاد خود را بر محور دلالی انجام نمی‌دهند و برای تولید زحمت زیادی می‌کشند که این اقتصاد، شرافتمندانه است و همین مسئله موجب شده تا مشکلات زیادی داشته باشد که باید حل‌وفصل شود.

او با بیان اینکه دولت باید مدیریت نقدینگی سرمایه‌ها و ثروت کشور را انجام دهد، گفت: باید مدنظر داشته باشیم که نمی‌توانیم جنگ اقتصادی را بپذیریم ولی آرایش جنگی نگیریم.

نیکزاد در بخش دیگری از سخنانش بر تفویض اختیارات به مراکز استان‌ها اشاره کرد و گفت: مجلس کاملاً موافق تولید و توسعه و پویایی اقتصاد است و در این رابطه اقدام می‌کند.

لزوم جدی تمرکززدایی در حمایت از تولید

محمد صالح جوکار، نماینده مردم یزد در مجلس با بیان اینکه سهم دولت در سرمایه‌گذاری و تولید استان یزد پنج درصد و مابقی متعلق به بخش خصوصی است، اظهار کرد: به نظر می‌رسد دولت به رقیبی با بخش خصوصی تبدیل شده و حتی این مسئله در سطح کلان کشور نیز احساس می‌شود.

او با بیان اینکه تمرکززدایی یکی از نیازهای این استان است، گفت: باید استان در محدوده اختیارات خود بتواند برای تسریع فرایند برخی از اقدامات خصوصاً در زمینه تولید و اقتصاد، تصمیم‌گیری و اختیاراتی داشته باشد.

جوکار با بیان اینکه یکی از اهداف مجلس شورای اسلامی، کوچک کردن بدنه دولت بوده است، گفت: به نظر می‌رسد در حال حاضر در مجلس این هدف دنبال نمی‌شود و به دنبال توسعه بخش خصوصی نیستیم به‌طوری‌که در سران قوا نیز تصمیمات مورد نیز در این جهت نبوده است.

او با تأکید بر اینکه در خصوص قانون‌های موجود نیازمند بازنگری و اصلاحات هستیم، گفت: یکی از این قوانین که باید به‌طورجدی دنبال شود، مسئله ارزش‌افزوده و اخذ آن از آخرین بخش زنجیره تولید است.

موضوعات :
در همین رابطه