رادیو مجازی اتاق ایران - 8 اردیبهشت 1403

صنعت پوشاک برای توسعه صادرات باید کیفی‌سازی شود

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در نشست با فعالان اقتصادی صنعت پوشاک و کفش بر لزوم ارتقای کیفی این صنعت به منظور توسعه صادرات تأکید کرد و قرار شد مراحل استقرار صنعت پوشاک در منطقه آزاد شهرک فرودگاهی امام خمینی، پیگیری شود.

04 بهمن 1399
کد خبر : 36573
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

کمیسیون کسب‌وکار دانش بنیان اتاق ایران به تازگی پس از برگزاری نشست و بررسی وضعیت صنعت پوشاک در کشور، تصمیم گرفت کارگروهی ویژه با حضور نمایندگان مجلس، دولت و بخش خصوصی تشکیل دهد و ضمن شناسایی با مشکلات و چالش‌های این حوزه در راستای حل آنها اقدامات لازم را انجام دهد.

نبود متخصص در حوزه طراحی لباس، عدم اشتغال دانش‌آموختگان رشته‌های مرتبط در صنعت پوشاک، وجود انجمن‌ها و تشکل‌ها موازی و نبود انسجام و هماهنگی لازم بین دستگاه‌های متولی امر، مهم‌ترین چالش‌هایی بودند که در این نشست از سوی فعالان صنعت مد و لباس مطرح شد. آنها همچنین پیشنهاد دادند تا مکانی به عنوان هاب صنعت پوشاک کشور در نظر گرفته شود.

در این راستا علی آقامحمدی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در جلسه‌ای که به منظور بررسی وضعیت زنجیره صنعت پوشاک و کفش با حضور تولیدکنندگان این حوزه برگزار شد، از زیرساخت‌های خوبی که در این صنعت وجود دارد سخن گفت و تأکید کرد: با وجود زیرساخت‌های مناسب، ارزش افزوده و میزان تولید در زنجیره این صنعت باید ارتقا پیدا کند تا بتواند سهم خود را در بازارهای داخلی و خارجی افزایش دهد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تحقق این موضوع را مستلزم حضور فعال تولیدکنندگان در تکمیل زنجیره صنعتی دانست و افزود: زنجیره ارزش در صنعت پوشاک و کفش شناخته شده است اما باید در این زنجیره صنعتی بازاریابی و گشایش‌های صادراتی به صورت تجمیعی مدنظر قرار بگیرد. دستگاه‌های متولی نیز باید به عنوان تسهیل گر پای کار باشند تا با ایجاد فضای رقابتی کل زنجیره صنعتی توسعه یابد.

رئیس گروه اقتصادی دفتر مقام معظم رهبری در ادامه ارتقای جایگاه این صنعت راهبردی را مستلزم مشارکت در کل زنجیره صنعتی دانست و ادامه داد: در این زنجیره صنعتی، برنامه‌ریزی برای تحریک تقاضای داخلی و خارجی باید در اولویت قرار گیرد و در کنار این سیاست‌گذاری ارتقای تولیدات صنعتی مدنظر قرار گیرد تا توسعه این صنعت سرعت بگیرد.

همچنین استقرار صنعت پوشاک در منطقه آزاد شهرک فرودگاهی امام خمینی از جمله موضوعاتی بود که در این نشست به آن پرداخته و مقرر شد این موضوع با محوریت تولیدکنندگان و بخش خصوصی و تسهیل گری دولت اجرایی شود.

در همین رابطه