رادیو مجازی اتاق ایران - 8 اردیبهشت 1403

رئیس اتاق کرمان در همایش ملی مدیریت آفت خرما در بم

تنظیم بازار خرما به بخش خصوصی واگذار شود

رئیس اتاق کرمان گفت: تنظیم بازار خرما در آستانه ماه مبارک رمضان باید به بخش خصوصی واگذار شود؛ زیرا بخش خصوصی به‌خوبی می‌تواند کار را انجام دهد و تعادل در مکانیسم عرضه و تقاضا برقرار خواهد شد.

05 اسفند 1402
کد خبر : 37033
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی کرمان، گفت: وزارت کشاورزی و مسئولان به‌جای بنگاه‌داری و پرداختن به مسائل جزئی، تأمین بازار و دخالت غیرضروری در بازار باید به مسائل اساسی کشاورزی بپردازند. یکی از آفت‌هایی که در آستانه ماه رمضان گریبان گیر محصول خرما می‌شود، آفت تداخل غیرضروری در تعیین قیمت‌ها، ممنوعیت‌ها و محدودیت‌هاست.

سیدمهدی طبیب زاده، در همایش ملی مدیریت آفت سوسک سرخرطومی حنایی خرما در بم، با تأکید بر اینکه دولت دست از دخالت در بازار خرما بردارد، ادامه داد: ممنوعیت صادرات خرما بدون توجه به حجم محصول مورد نیاز بازار داخل و موجودی سردخانه‌ها در آستانه ماه رمضان، استرس‌ها و سردرگمی‌های زیادی را به فعالان این حوزه وارد می‌کند.

طبیب زاده، خاطرنشان کرد: کشاورزی به شکل فعلی با تغییر اقلیم، کاهش منابع آبی، طغیان آفت‌ها و افزایش رقابت جدی رقبا و مهم شدن باقی‌مانده سموم، اصلاً توان ادامه دادن ندارد و باید حتماً تجدید ساختار جدی بر مبنای بهره‌وری و کشاورزی مدرن انجام شود.

رئیس اتاق کرمان تصریح کرد: اگر کشور نتواند منابع یارانه‌ای کشاورزی را تأمین کند و یا اگر به دلیل سیاست‌های توسعه‌ای نخواهد این کار را انجام دهد، کشاورزی به این شکل، ازجمله ارکان اصلی اقتصاد کشور خارج خواهد شد.

وی در رابطه با مبارزه با آفت سوسک سرخرطومی حنایی خرما گفت: اتاق کرمان، انجمن خرما، باغداران بزرگ و جهاد کشاورزی با همکاری یکدیگر مطالعاتی اساسی را برای حفظ و تداوم کشاورزی در بم آغاز کرده‌اند که در بخش مهم این مطالعات به پایش دقیق، وسیع، سریع، همه‌جانبه و علمی برای مبارزه با این آفت خواهد پرداخت.

طبیب زاده، تصریح کرد: کمک خواهیم کرد تا مبارزه با آفت سوسک سرخرطومی حنایی خرما به‌صورت علمی و غیرشیمیایی صورت گیرد تا مشکلات باقی‌مانده سموم در محصول خرما ایجاد نشود و از سوی دیگر از هر اقدام در حل این مسئله حمایت می‌کنیم.

170 نفر نخل به آفت سوسک سرخرطومی حنایی آلوده شده‌اند

در ادامه این همایش رئیس دفتر نمایندگی اتاق کرمان در شرق استان کرمان، گفت: آفت سوسک سرخرطومی حنایی خرما در باغات مناطقی از شرق و جنوب کرمان و سیستان و بلوچستان سرایت کرده که منشأ آن از نرماشیر بوده که بر اساس پایش‌های صورت گرفته تاکنون 170 نفر نخل به این آفت آلوده و 7 نفر نخل نیز امحا شده‌اند.

حامد بدرآبادی افزود: سطح زیرکشت نخیلات شرق استان 30 هزار هکتار شامل 6 میلیون نفر نخل است که 99 درصد نخیلات، رقم مضافتی است که یک‌سوم تولید این محصول معادل 100 هزار تن خرما صادر می‌شود و ارزآوری بالایی دارد.

وی ادامه داد: طبق محاسبات کارشناسان خبره دادگستری، ارزش تجاری هر نخل حدود 40 میلیون تومان است که این عدد جدای از آب مصرفی 10 تا 40 ساله یک نخل محاسبه شده است.

بدرآبادی خاطرنشان کرد: در شرق استان 50 هزار کشاورز داریم و معیشت 250 هزار نفر به‌صورت مستقیم به خرمای مضافتی وابسته است که به همین دلیل وجود آفت‌ها و عارضه‌هایی مانند خشکیدگی خرما معیشت مردم را به‌صورت جدی تحت تأثیر قرار می‌دهد.

رئیس کمیسیون صنعت اتاق کرمان افزود: با توجه به هزینه‌های برآورد شده برای پایش 5 مرحله‌ای باغات در بحث آفت سوسک سرخرطومی حنایی به 30 میلیارد تومان اعتبار نیاز است که کل بودجه در نظر گرفته شده برای پایش، مبارزه و پیشگیری از این آفت در سال جاری یک میلیارد تومان بوده که جای تأسف و تأمل دارد.

وی تصریح کرد: با توجه به طغیان این آفت در نیمه نخست سال آینده پیشنهاد می‌شود هزینه مورد نیاز توسط بخش خصوصی و دولت تأمین شود به‌طوری‌که در سال اول سهم دولت 80 درصد و سهم بخش خصوصی 20 درصد باشد و به‌مرور از سهم دولت طی سال‌های متمادی کاسته شود.

بدرآبادی، مهم‌ترین عامل سرایت این آفات در بین باغات را انتقال پاجوش‌های نخل‌ها عنوان کرد و افزود: به‌طورجدی خواستار ایجاد پورت قرنطینه برای جلوگیری از انتقال پاجوش‌های آلوده به سایر باغات هستیم که هنوز اقدام جدی در این زمینه صورت نگرفته است.

معیشت و امنیت اجتماعی استان‌های خرماخیز وابسته به خرماست

در ادامه این همایش رئیس انجمن ملی خرما با اشاره به اینکه معیشت و امنیت اجتماعی استان‌های خرماخیز کشور وابسته به محصول خرماست، گفت: حفظ و بقای آن بر عهده بخش خصوصی و بخش دولتی است.

محسن رشیدفرخی افزود: سالانه یک‌میلیون و 300 هزار تن خرما در کشور تولید می‌شود که 70 درصد آن نیاز داخل و 30 درصد آن صادرات است که با توجه به ارزآوری نیم میلیون دلاری آن برای معیشت کشاورزان و اقتصاد کشور بسیار مهم است.

وی در رابطه با آفت سوسک سرخرطومی حنایی خرما تصریح کرد: امیدواریم ستاد بحرانی که در این رابطه تشکیل شده، پیشگیری و مبارزه با آفات را به‌صورت جدی و بسیار فعال پیگیری کند زیرا با توجه به تغییر اقلیم ممکن است بروز آفت‌های دیگری نیز وجود داشته باشد.

رشیدفرخی گفت: این آفت بر روی درخت و نخل تأثیرگذار است و باید برای پیشگیری از این موضوع بیش از مبارزه وقت و هزینه در نظر گرفت.

این همایش ملی با حضور مدیرکل دفتر امور میوه‌های گرمسیری و نیمه گرمسیری وزارت جهاد کشاورزی، رئیس حفظ نباتات کشور، دبیر ستاد مقابله با سوسک سرخرطومی، مدیرکل جهاد کشاورزی استان و سایر مسئولان استانی و محلی، در تالار پرستو ارگ جدید بم برگزار شد.

موضوعات :
در همین رابطه