رادیو مجازی اتاق ایران - 29 فروردین 1403

پایگاه خبری اتاق ایران گزارش می‌دهد

معمای خرید هواپیما از بوئینگ و ایرباس

به‌گفته وزیر راه‌وشهرسازی، شرکت‌های ایرانی که قرارداد خرید هواپیما با بوئینگ را امضا کرده‌اند، می‌توانند به‌لحاظ قانونی حقوق خود را پیگیری کنند.

21 فروردین 1400
کد خبر : 37686
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک
به‌گفته وزیر راه‌وشهرسازی، شرکت‌های ایرانی که قرارداد خرید هواپیما با بوئینگ را امضا کرده‌اند، می‌توانند به‌لحاظ قانونی حقوق خود را پیگیری کنند.

هواپیمای بوئینگ 777

محمد اسلامی، وزیر راه‌وشهرسازی درباره اینکه آیا شرکت‌های هواپیمایی ایرانی در سال جاری میلادی قرارداد خرید هواپیما با بوئینگ را پیگیری کرده‌اند، گفته است: «ایران‌ایر و شرکت‌هایی که قرارداد داشته‌اند، به طور طبیعی، حقوقی دارند که طرف قرارداد باید نسبت به آن پاسخگو باشد. بوئینگ هم باید نسبت به قرارداد خود با ایران‌ایر پاسخگو باشد.

به‌گفته اسلامی اگر این شرکت‌ها قرارداد خود را پیگیری کرده باشند به لحاظ حقوقی کار درستی انجام داده‌اند.

خرداد 1395 بود که رقابت قابت بوئینگ و ایرباس بر سر بازار ایران جدی‌تر شد. دو قطب اصلی هواپیماسازی در جهان مدت‌هاست چشم به بازار ایران دوخته‌ بودند. برداشته شدن تحریم‌ها با توافق برجام این فضا را برای آن‌ها فراهم کرد تا دوباره هواپیماهای تولیدی خود را به جمع ناوگان هوایی ایران برسانند. ایرباس به عنوان یک شرکت فرانسوی موفق شد همزمان با سفر حسن روحانی رئیس‌جمهوری ایران به فرانسه، قراردادهایی در این زمینه با ایران داشته باشد. اما بوئینگ که شرکتی امریکایی است از این مسابقه عقب افتاده بود تا اینکه بالاخره روز 25‌ام خردادماه خبرهایی از قرارداد این شرکت با ایران دست به دست شد. اینکه «هواپیماسازی بوئینگ امریکا با ایران در زمینه فروش یا اجاره بیش از 100فروند جت مسافربری طبق توافق تهران با قدرت‌های جهانی برای کاهش تحریم‌ها به تفاهم رسید.» همان زمان عباس آخوندی وزیر وقت راه و شهرسازی با این جمله کوتاه خبر داد که ایران به با بوئینگ به توافق رسیده است.

پس از امضای برجام و اجرایی شدن این توافق بین‌المللی، ایران‌ایر اقدام به سفارش ۸۰ فروند هواپیما از نوع B۷۳۷ مکس و B۷۷۷ از شرکت هواپیماسازی بویینگ کرد و موفق شد مجوز افک، دفتر کنترل سرمایه‌های خارجی که زیر نظر وزارت خزانه‌داری آمریکا فعالیت می‌کند را برای خرید این هواپیماها به دست آورد.

همچنین دو شرکت هواپیمایی آسمان و قشم‌ایر به ترتیب برای خرید ۳۰ و ۱۰ هواپیما با بویینگ قراردادهایی امضا کرده بودند.

اما ده‌روز بعد از انتخاب دونالد ترامپ به‌عنوان ریاست‌جمهوری آمریکا، مساله خرید هواپیما را با ابهام روبه‌رو کرد؛ چراکه بلافاصله پس از انتخابات آمریکا، مجلس نمایندگان این کشور با تصویب طرحی، درصدد ممنوعیت فروش هواپیما به ایران برآمد. ترامپ نیز اعلام کرد توافق هسته‌ای بین‌المللی سال ۲۰۱۵ با ایران را که شامل مفادی برای فراهم کرد امکان فروش هواپیماهای مسافربری از سوی شرکت‌های اروپایی و آمریکایی به ایران می‌شود، لغو خواهد کرد. ان گفته‌ها ادامه داشت تا اینکه با خروج آمریکا از برجام و لغو مجوزهای افک، این قراردادها به حالت تعلیق درآمد و عملا بوئینگ هیچ هواپیمایی را به شرکت‌های ایرانی تحویل نداد.

حالا گزارش‌هایی منتشر می‌شود که نشان می‌دهد شرکت‌های هواپیمایی ایرانی از ابتدای سال جاری میلادی مذاکرات خود را با بوئینگ برای پیگیری وضعیت این قراردادها آغاز کرده‌اند. شاید با احیای برجام وضعیت این قراردادها مشخص شود.

در همین رابطه