رادیو مجازی اتاق ایران - 17 اردیبهشت 1403

فرهاد احتشام‌زاد در گفت‌وگو با پایگاه خبری اتاق ایران

قیمت مهمترین عامل در تعریف لوکس بودن خودرو است، نه حجم موتور

فرهاد احتشام‌زاد، رئیس انجمن واردکنندگان خودرو، از آزادسازی واردات خودروهای بالای ۲۵۰۰ سی‌سی با رای هیات عمومی دیوان عدالت اداری خبر می دهد؛ او در عین می گوید حجم موتور معیار خوبی برای تعیین لوکس بودن خودرو نیست و در جهان قیمت مهم ترین عامل برای این منظور است.

17 شهریور 1395
کد خبر : 3817
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک
فرهاد احتشام‌زاد، رئیس انجمن واردکنندگان خودرو، از آزادسازی واردات خودروهای بالای ۲۵۰۰ سی‌سی با رای هیات عمومی دیوان عدالت اداری خبر می دهد؛ او در عین می گوید حجم موتور معیار خوبی برای تعیین لوکس بودن خودرو نیست و در جهان قیمت مهم ترین عامل برای این منظور است.

فرهاد احتشام زاد؛ رئیس انجمن واردکننده‌های خودرو

بازار خودروهای وارداتی ایران دیگر ویترین خودروهای چینی نخواهد بود چرا که واردات خودروهای بالای ۲۵۰۰ سی‌سی با رای هیات عمومی دیوان عدالت اداری مجاز اعلام شده است. پیش از این، بر اساس قانون مصوبه سال 1393، واردات خودروهای با حجم موتور بیش از ۲۵۰۰ سی‌سی به کشور ممنوع شده بود که رای اخیر هیات عمومی دیوان عدالت اداری این وضعیت را تغییر داد.

از سال 1391 که کشور با بحران ارزی مواجه شد کالاها اولویت بندی شده و اختصاص ارز مرجع و مبادله‌ای به کالاهای اولویت 10 و یا به عبارتی همان کالاهای لوکس منتفی شد. یکی از کالاهایی که لوکس در نظر گرفته شد و واردات آن مشروط شد، خودرو بود. بر این اساس واردات خودرو با حجم کمتر از 2500 سی سی با ارز آزاد و واردات خودرو‌های بالای 2500 سی سی به طور کامل ممنوع شد.

 فرهاد احتشام‌زاد، رئیس انجمن واردکنندگان خودرو می‌گوید: «طبق قانون مصوبه سال 1393، ورود خودروهای با حجم موتور 2500 سی‌سی به دلیل لوکس بودن ممنوع بود؛ ولی موضوع این است که خودروهای لوکس با حجم موتور کمتر از ۲۵۰۰ سی‌سی هم تولید شده‌اند.» به گفته احتشام‌زاد نمونه این‌ها، خودروهای هیبریدی و پورشه با حجم موتور ۲۰۰۰، ۲۲۰۰ و ۲۴۰۰ سی‌سی، یا i8 BMW است.

احتشام‌زاد می‌گوید: «بعد از اعلام مصوبه ممنوعیت ورود این خودروها، انجمن واردکنندگان خودرو به عنوان یک تشکل صنفی، از طریق نهادهای مختلف، این موضوع را پیگیری کرده و وضعیت صنعت خودرو در دنیا را به مسئولان گزارش دادیم.»

او تصریح می‌کند: «در قانون 5 ساله برنامه پنجم توسعه، ملاک لوکس بودن خودروها حجم موتور نیست، اگر قانون توسعه، قانون بالادستی باشد، مصوبه سال 1393 برخلاف این قانون تصویب شده بود.»

رئیس انجمن واردکنندگان خودرو معتقد است: «تعریف ما از لوکس بودن خودرو غلط است؛ هیچ کجای دنیا ملاک لوکس بودن حجم موتور نیست. ملاک و معیار لوکس بودن، عواملی ترکیبی است که حجم موتور هم می‌تواند یکی از این ملاک‌ها باشد.»

به گفته رئیس انجمن واردکنندگان خودرو، تعریف لوکس بودن خودرو باید بر اساس یک مدل منطقی انجام شود و این مدل هم در قانون بهبود مستمر محیط کسب و کار و در ماده ۵ آن مشخص شده است؛ بنابراین هر گونه تصمیم‌گیری در این حوزه‌ها باید با حضور تشکل‌های ذیربط انجام شود. او معیارهای ترکیبی مصرف سوخت، حجم موتور، قیمت، آلاینده‌ها و فرسوده نبودن خودرو عنوان می‌کند.

او افزود: «بالاخره با حکم دیوان عدالت اداری، واردات این خودروها به کشور مجاز اعلام شده است؛ این خواسته منطقی و مورد پیگیری انجمن واردکنندگان خودرو به عنوان یک تشکل تخصصی بوده است. البته هنوز حکم و اسناد مکتوب دیوان عدالت اداری را دریافت نکرده‌ایم.»

احتشام‌زاد، عضو هیات نمایندگان اتاق ایران، می‌گوید: «ما بعد از اعلام این رای، باید خط قرمز بعدی را مشخص کنیم. در این خط قرمز باید تعریف دقیق و جامعی از خودروهای لوکس ارایه شود. در مدل جهانی قیمت مهمترین عامل در لوکس بودن  کالاست.»

او جدول تعرفه‌های واردات خودرو را در چهار گروه تقسیم‌بندی می‌کند: «گروه اول خودروهای تا 1500 سی‌سی است؛ گروه دوم بین 1500 تا 2000 سی‌سی است؛ گروه سوم خودروهای 2000 تا 2500 سی‌سی است و گروه چهارم خودروهای بالای 2500 سی‌سی است.» احتشام‌زاد معتقد است در این میان جایی برای قیمت خودرو به عنوان عامل تعیین کننده گروه های خودرویی در نظر گرفته نشده است.

او می گوید معیار درست، تعیین خودروهای بالای 100 هزار دلار به عنوان خودروهای لوکس است. به گفته احتشام‌زاد، این مدل حدود سه‌ماه است که در مناطق آزاد به صورت پایلوت اجرا می‌شود و نتیجه خوبی داشته است. به گفته رئیس انجمن واردکنندگان خودرو بعد از قرائت رای هیات عمومی دیوان عدالت اداری، لوکس بودن خودرو به صورت جامع تعریف خواهد شد و تعرفه‌های خودروهای لوکس هم بر اساس ساز و کار جدید مشخص خواهد شد.

 

در همین رابطه