رادیو مجازی اتاق ایران 22 اردیهشت 1403

رئیس‌کل گمرک اعلام کرد

افزایش ۱۴۲ درصدی عبور کالاهای ترانزیتی از قلمرو ایران

به‌گفته میراشرفی، آمار تجاری ایران در دو ماه سال جاری در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته روندی صعودی را طی کرده است.

05 خرداد 1400
کد خبر : 38238
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

مهدی میراشرفی، رئیس‌کل گمرک گفت: در اردیبهشت امسال یک‌میلیون و ۸۴۱ هزار تن کالا از قلمرو ایران ترانزیت شد که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۱۴۲ درصد رشد داشته است.

میراشرفی گفت: این افزایش، حاکی از بهبود وضعیت عبور کالا از مرزهای گمرکی، کاهش محدودیت‌های کرونایی و کمتر شدن تأثیر تحریم‌ها است.

مهم‌ترین نکات گفته‌های رئیس‌کل گمرک را بخوانید.

-در اردیبهشت ماه امسال ۲۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تن کالای صادراتی و وارداتی به ارزش ۱۲ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار بین ایران و سایر کشورها مبادله شد که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته از نظر وزن و ارزش به ترتیب ۶.۶ درصد و ۳۸ درصد رشد را تجربه کرده است.

- در این مدت ۱۶ میلیون و ۹۰۰ هزار تن کالا به ارزش ۶ میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار از ایران به کشورهای مختلف جهان صادر شد که بخش عمده آن شامل بنزین، پلی‌اتیلن، متانول، شمش آهن و فولاد و صنایع فولادی بود.

-این حجم از کالاهای صادر شده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته از نظر وزن ۱۷ درصد و ارزش ۴۸ درصد رشد را نشان می‌دهد.

-صادرات ایران به چین چهار میلیون و ۶۰۰ هزار تن به ارزش ۲ میلیارد دلار با افزایش ۱۷ درصدی در وزن و ۷۴ درصدی در ارزش بود.

-صادرات به عراق سه میلیون و ۱۰۰ هزار تن به ارزش ۹۵۳ میلیون دلار با کاهش ۱۸ درصدی در وزن و ۱۳ درصدی در ارزش بود.

-صادرات به امارات ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تن به ارزش ۸۴۹ میلیون دلار با افزایش ۹ درصدی در وزن و ۲۵ درصدی در ارزش،

-آمار صادرات ایران ترکیه ۳۸۴ هزار تن به ارزش ۳۸۸ میلیون دلار با افزایش ۱۴ درصدی در وزن و ۱۷۲ درصدی در ارزش است.

- ایران به افغانستان ۹۱۱ هزار تن به ارزش ۳۶۵ میلیون دلار با کاهش ۱۴ درصدی در وزن و افزایش ۸ درصدی در ارزش صادر کرد.

- این پنج کشور در مجموع ۱۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تن کالا به ارزش چهار میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار از ایران وارد کردند که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته از نظر وزن ۶۸ درصد و ارزش ۷۳ درصد کل صادرات ایران را شامل می‌شود.

- در این مدت پنج میلیون و ۳۰۰ هزار تن کالا به ارزش ۶ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار از کشورهای مختلف دنیا به ایران وارد شد که نسبت به مدت مشابه سال گذشته از نظر وزن ۱۶.۵ درصد کاهش و از نظر ارزش ۲۹.۵ درصد افزایش داشته است.

- تلفن همراه، ذرت دامی، روغن آفتابگردان، کنجاله، گندم، دانه سویا، برنج، جو، شکر و روغن خام سویا از مهم‌ترین اقلام وارداتی در این مدت بود که این ۱۰ قلم کالا در مجموع دارای سه میلیون و ۷۰۰ هزار تن وزن و ۲ میلیارد و ۱۰۰ میلیون دلار ارزش بودند و ۶۹.۵ درصد وزن و ۳۳ درصد ارزش کل واردات را به خود اختصاص دادند.

- این پنج کشور در مجموع ۲ میلیون و ۹۶۲ هزار تن کالا به ارزش ۴ میلیارد و ۵۴۲ میلیون دلار در اردیبهشت ماه سال‌جاری به ایران صادر کردند که ۵۵ درصد وزن و ۷۰ درصد کل واردات ایران را دربرمی‌گیرد.

- حجم ترانزیت کالا در اردیبهشت ماه سال‌جاری یک‌میلیون و ۸۴۱ هزار تن کالا از قلمرو ایران ترانزیت است که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۱۴۲ درصد رشد را نشان می‌دهد.

- در این مدت ۳۲۵ پرونده قضایی به ارزش ۳۷۷ میلیارد تومان در گمرکات کشور تشکیل شد که نسبت به مدت مشابه سال گذشته از لحاظ تعداد پرونده ۵۴ درصد و از نظر ارزش کالاهای مکشوفه ۲۵۷ درصد افزایش داشته است.

در همین رابطه