میلاد فرخنده حضرت معصومه (س) مبارک باد

رادیو مجازی اتاق ایران 22 اردیهشت 1403

گزارش پایگاه خبری اتاق ایران از وضعیت جاده‌های کشورهای توسعه‌یافته

در جهان ثروتمند هم هزاران نفر در جاده‌ها می‌میرند

سال گذشته بیش از ۳۵ هزار امریکایی در جاده‌ها کشته شده‌اند.کشور سوئد، در سال ۱۹۹۷ برنامه‌ای را برای کاهش حوادث مهلک و مرگ‌بار به صفر تدوین کرد و حالا ایمن‌ترین جاده‌های جهان را دارد.

17 شهریور 1395
کد خبر : 3829
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

حدود دو ماه پیش پایگاه خبری اتاق ایران از میزان تصادفات جاده‌ای و دومین عامل مرگ و میر ایرانی‌ها نوشته بود. حالا جدیدترین گزارش‌های جهانی نشان می‌دهد در کشورهای پیشرفته جهان نیز اوضاع خوبی در جاده‌ها حاکم نیست. نشریه اکونومیست، در گزارشی به بررسی میزان مرگ‌ومیر جاده‌ای در جهان ثروتمند یا ثروتمندترین‌ کشورهای جهان پرداخته است.

اکونومیست می‌نویسد:قیمت پایین بنزین و اقتصاد سلامت‌تر باعث شده است مردم بیشتری در جاده‌ای امریکا به مسافرت بروند، و هم‌چنین مردم بیشتری در آن‌ها جان‌شان را از دست بدهند.

بر اساس گزارش اداره ملی ایمنی ترافیک بزرگراه، بیش از ۳۵ هزار امریکایی سال گذشته در حوادث جاده‌ای کشته شده‌اند. این رقم ۷ درصد نسبت به سال ۲۰۱۴ بیشتر بوده و چنین افزایشی از سال ۱۹۶۵ تا کنون سابقه نداشته است.

امریکا، بدترین وضعیت ایمنی جاده‌ها را در دنیای کشورهای ثروتمند دارد. نرخ مرگ‌ومیر سالانه در جاده‌ها به ازای هر صد هزار نفر در این کشور ۱۰.۹ درصد است. این رقم، دو برابر بلژیک است که در جایگاه دوم قرار می‌گیرد.

یکی از دلایلی که امریکا در صدر این رتبه‌بندی شوم قرار گرفته، این است که امریکایی‌ها بیشتر از میانگین کشورهای ثروتمند، رانندگی می‌کنند.

زمانی که میزان مایل‌های رانندگی شده نیز محاسبه شود، امریکا تا حدودی از ژاپن و بلژیک ایمن‌تر است.

هم‌چنین، در امریکا تعداد زیادی جاده روستایی با نور کم، علائم جاده‌ای و موانع ایمنی وجود دارد و همین مسئله به بالا رفتن نرخ تصادف‌ها دامن زده است.

از سوی دیگر، اغلب کشورها در سال‌های اخیر پیشرفت‌های بیشتری نسبت به امریکا داشته‌اند.

در سال ۲۰۰۰، نرخ مرگ جاده‌ای در اسلونی بالاتر از امریکا بوده اما در سال ۲۰۱۳، ۴۰ درصد کم‌تر شده است.

کشور سوئد، در سال ۱۹۹۷ برنامه‌ای را برای  کاهش حوادث مهلک و مرگ‌بار به صفر تدوین کرد و حالا ایمن‌ترین جاده‌های جهان را دارد.

کمپین «خیال صفر» را که در سوئد موفق بود، حالا امریکایی‌ها نیز در پیش گرفته‌اند. این کمپین شامل سیاست‌هایی برای ایمنی نسبت به سرعت و جدا کردن کاربران آسیب‌پذیر جاده‌ها مانند دوچرخه‌سواران از خودروها می‌شود.

نکته دوم بسیار مهم است. به لطف ترمز ضد قفل، کیسه هوا و حفاظت‌های جانبی، خودروها ایمن‌تر شده‌اند در حالی که سایر کاربران جاده‌ها مثل دوچرخه‌سواران، از چنین پیشرفت‌هایی سود نبرده‌اند.

در نتیجه، میزان مرگ خودروسواران در جاده‌های امریکا از ۴۲ درصد در سال ۲۰۰۶ به ۳۶ درصد در  سال ۲۰۱۵ کاهش پیدا کرده است.

این در حالی است که مرگ‌ومیر دوچرخه‌سواران، عابران پیاده و موتورسواران، از یک چهارم کل مرگ‌و‌میرها به یک‌سوم افزایش پیدا کرده است.

اما پیشرفت‌های تکنولوژی، همیشه نمی‌تواند منجر به بهبود بزرگترین عامل مرگ‌ومیرهای وسایل حمل‌ونقل، یعنی مردم، شود. مارک رزکایند، رئیس اداره ملی ایمنی ترافیک بزرگراه در امریکا می‌گوید:«۹۴ درصد از حوادث به خطاهای انسانی مربوط می‌شود.» ۸۵ درصد از افرادی که سال‌ گذشته در جاده‌های امریکا جان‌شان را از دست داده‌اند، کمربند ایمنی نبسته بودند، سرعت غیرمجاز داشتند یا در حال مستی، رانندگی می‌کردند.

کارشناسان مانند همیشه توصیه می‌کنند:«سرعت را کم‌کنید و هوشیار باشید.»

موضوعات :
در همین رابطه