میلاد فرخنده حضرت معصومه (س) مبارک باد

رادیو مجازی اتاق ایران 22 اردیهشت 1403

گزارش پایگاه خبری اتاق ایران از تلفات دوچرخه‌سواری در غرب

آیا دوچرخه‌سواری در شهرهای بزرگ به ریسکش می‌ارزد؟

لندن با میانگین 1.1 نفر کشته از هر 10هزار نفر، تقریبا بهتر از نیویورک با 3.8 کشته از همین تعداد است؛ با این حال، دوچرخه‌ همچنان به عنوان فعالیتی سالم و امن نسبت به سایر وسایل نقلیه شناخته می‌شود.

26 شهریور 1395
کد خبر : 3835
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

وسایل مختلف حمل‌و‌نقل هرکدام خطرات خاص خودشان را دارند که برخی از آنها بیشتر و برخی کمتر حادثه‌ساز می‌شوند. امروزه سقوط هواپیما، برخورد قطار، تصادف اتومبیل و آسیب دیدن موتورسواران و دوچرخه‌سواران از جمله اتفاقاتی است که شنیدن آن افراد را متعجب نمی‌کند. در این میان شاید پیاده رفتن،‌ امن‌ترین روش برای رسیدن به مقصد به نظر برسد!

اما آمارها خلاف این امر را نشان می‌دهد. طبق داده‌های مرکز اطلاعات عابرپیاده و دوچرخه آمریکا، در سال 2014 در این کشور 4هزار و 884 عابرپیاده در اثر تصادف با وسایل نقلیه جان خود را از دست داده‌اند؛ یعنی 12 نفر در هر روز! در این مدت، 65 هزار عبر پیاده هم مصدوم شده اند؛ یعنی حدودا یک مصدوم در هر 8 دقیقه.

از سوی دیگر، شاید دوچرخه‌سواری هم راهی امن و به نفع هوای شهر به نظر برسد. کسی که در شهر زندگی می‌کند حتما بارها به دوچرخه‌سواری تا محل‌کار خود فکر کرده و جوانب مثبت و منفی این کار را ارزیابی کرده است: فوایدی همچون سلامتی، هزینه پایین، سرعت از جمله مزایای ‌آن هستند، اما در مقابل، امکان ضربه خوردن فرد توسط کامیون 18 تنی نیز وجود دارد.

بر اساس بررسی وزارت حمل‌و نقل بریتانیا در سال 2104، 64 درصد از مردم این کشور معتقد بوده اند که دوچرخه سواری در جاده برای آنها بسیار خطرناک است. چند تن از روزنامه‌نگاران فاینشنال تایمز درباره مضرات و منافع دوچرخه‌سواری در شهرهای بزرگ تحقیق کرده‌اند و تقریبا همه آنها با این سوال مواجه شده اند که آیا واقعا دوچرخه‌سواری در شهر ارزشش را دارد؟

بررسی آمارها نشان می‌دهد که روند افزایش تعداد تصادفات دوچرخه‌سواران تا سال 2013 صعودی بوده و سپس سیر نزولی را پیدا کرده است. به طوری که در سال 2011 در آمریکا، 682 دوچرخه‌سوار کشته شدند و سپس در سال 2013 شاهد جان باختن 749 دوچه‌سوار بوده‌ایم که بیشترین تعداد مرگ دوچرخه‌سواران از سال 2006 بوده است. با اندکی کاهش در سال 2014، 726 دوچرخه‌سوار جان خود را در تصادف با وسایل نقلیه از دست دادند.

سیاست‌گذاران شهری معتقدند در صورتی که بتوان محیطی ایمن برای دوچرخه سواری شهروندان فراهم کرد، این به تمیزتر شدن هوا و کاهش هزینه حمل و نقل شهری کمک می کند.

مقایسه آمار میان تلفات در آمریکا و انگلیس نشان می دهد، لندن با میانگین 1.1 نفر کشته از هر 10هزار نفر، تقریبا بهتر از نیویورک با 3.8 کشته از همین تعداد است. با این حال دوچرخه‌ همچنان به عنوان فعالیتی سالم و امن نسبت به سایر وسایل نقلیه شناخته می‌شود.

موضوعات :
در همین رابطه