رادیو مجازی اتاق ایران - 17 اردیبهشت 1403

رئیس اتاق سنندج در نشست شورای گفت‌وگوی استان کردستان

فعالیت سامانه روابط کار تا رفع نواقص متوقف شود

سید کمال حسینی با تأکید بر لزوم تسریع در رفع نواقص زیرساخت‌های سامانه روابط کار، توقف فعالیت این سامانه تا زمان رفع کامل نواقص را خواستار شد تا سبب بروز مشکلات و تضییع حق نشود.

13 خرداد 1400
کد خبر : 38376
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

چهل و ششمین نشست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی کردستان با دستور کار گزارش اقدامات مرکز خدمات سرمایه‌گذاری، بررسی مشکلات سامانه جامع روابط کار و بررسی وضعیت اجرائی قانون بهبود فضای کسب‌وکار در سالن پیامبر اعظم استانداری کردستان برگزار شد.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی سنندج در این نشست خواستار تسریع در رفع نواقص زیرساخت‌های سامانه روابط کار شد و گفت: سامانه روابط کار را تا رفع نواقص متوقف کنید و کار را به روال گذشته بازگردانید تا سبب بروز مشکلات و تضییع حق نشود.

سید کمال حسینی افزود: ارتباط دادن سامانه به دفاتر پیشخوان، ایجاد ارتباط با نظام قضائی، تأمین پهنای باند اینترنتی و برگزاری کارگاه آموزشی برای افراد مرتبط اعم از کارگر، کارفرما و کارشناسان از اموری است که باید انجام شود تا سامانه بتواند نقش کیفی خود را ایفا کند.

او تصریح کرد: همه باید این واقعیت را قبول کنیم که برای ارتقاء شاخص‌های توسعه‌یافتگی کل نظام اداری را با روش‌های نوین اداری مثل اتوماسیون اداری و الکترونیکی کردن امور مجهز کنیم.

 آموزش نیروی کار برای پیشبرد توسعه ضروری است

معاون روابط کار اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی در خصوص وضعیت فعالیت سامانه روابط کار گفت: حفظ و آموزش نیروی کار برای پیشبرد توسعه ضروری است و بدون این برنامه نمی‌توان به اهداف تعیین شده رسید. حوزه روابط کار بیشترین مراجعان را دارد که این کثرت و محدودیت‌های موجود ناشی از سنتی بودن سیستم، سرعت فرایند انجام وظایف را کاهش داده است.

محمد سعید جهان‌بین افزود: ایجاد سامانه روابط کار این موارد را حل کرده است زیرا سبب افزایش سرعت، کاهش تردد، ارتقاء کیفیت و کاهش هزینه می‌شود، این سامانه در سال 96 استارت خورد و از سال 98 در تمام استان‌ها اجرا شد، 30 نوع خدمت از این طریق ارائه می‌شود اما در شرایط حاضر به علت تکمیل نبودن زیرساخت‌ها به‌طور کامل اجرا نمی‌شود که این امر در آینده نزدیک تحقق خواهد یافت.

 ایرادات زیرساختی سامانه روابط کار سبب کاهش امکان دسترسی به آن شده است

مشاور حوزه اداره کار و تأمین اجتماعی اتاق سنندج در خصوص ایرادات سامانه روابط کار گفت: ایرادات زیرساخت الکترونیکی این سامانه سبب کاهش امکان دسترسی افراد به آن شده است که در مواردی به علت عدم‌بارگذاری مدارک و نرسیدن احکام و ابلاغ‌ها به دست کارگر یا کارفرما باعث مشکلات حقوقی می‌شود.

فرشید زندی افزود: نباید با این شرایط ثبت دادخواست در این سامانه را اجباری نمود زیرا فرد در موعد مقرر به حق خویش نمی‌رسد.

او خاطرنشان کرد: برخی از پیامک‌ها ارسال نمی‌شود به‌این‌علت باید در راستای رفع ایرادات آن اقدام شود.

 روش سازش در رسیدگی به اختلافات و دعاوی کارگر و کارفرما افزایش یابد

نماینده دادگستری در نشست ضمن انتقاد از اجرای روند الکترونیکی کردن مور اداری گفت: دولت مطالباتی در زمینه تسریع در انجام امور از ادارات دارد اما زیرساخت‌های آن را تأمین نمی­کند که این جای ایراد دارد زیرا علاوه بر اینکه سبب افزایش کیفیت کار نمی‌شود موجب بروز مشکلات حقوقی و قانونی هم می‌شود.

صدیق محمدی افزود: اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی باید ثبت آنلاین را فعال کند و در موقع ابلاغ توضیحات لازم را به‌طور شفاف در اختیار افراد قرار دهد تا پی به‌ضرورت ایجاد ارتباط با این نهاد و سامانه را ببرد.

او خواستار افزایش روش سازش در رسیدگی به اختلافات و دعاوی کارگر و کارفرما شد.

موضوعات :
در همین رابطه