رادیو مجازی اتاق ایران - 17 اردیبهشت 1403

انتقاد رئیس اتاق بجنورد از اجرا نشدن مصوبات شورای گفت‌وگو

رئیس اتاق بجنورد از اجرایی نشدن مصوبات شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان خراسان شمالی از سوی برخی دستگاه‌های دولتی استان انتقاد کرد.

25 خرداد 1400
کد خبر : 38497
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

رئیس اتاق بجنورد با انتقاد از اجرایی نشدن مصوبات شورای گفت‌وگوی استان خراسان شمالی از سوی برخی دستگاه‌های دولتی استان، گفت: مسائل و مشکلات واحدهای تولیدی در جلسه مطرح می‌شود، ولی باوجود تصویب در شورا، از سوی برخی دستگاه‌های اجرایی عملیاتی نمی‌شود.

سعید پورآبادی در سومین جلسه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان خراسان شمالی اظهار کرد: در شرایط فعلی بخش زیادی از وقت ما در کارگروه‌هایی چون ستاد تسهیل رفع موانع تولید و شورای گفت‌وگو و جلسات متنوع دیگر صرف می‌شود، ولی مصوبات این نشست‌ها اجرایی نمی‌شود و همچنان سنگ‌اندازی در حوزه تولید وجود دارد.

او با بیان اینکه سنگ‌اندازی‌ها باعث فرار سرمایه‌گذار از استان می‌شود، افزود: متأسفانه از سرمایه‌گذار هیچ حمایتی نمی‌شود، بعضاً تولیدکننده‌ای خود تمام سرمایه را دارد اما بازهم جلوی کار به‌نوعی گرفته می‌شود، حتی باعث نابودی سرمایه‌ها شده‌اند.

پورآبادی با تأکید به اینکه چرخه تولید و اقتصاد کشور بر موتور بخش خصوصی می‌چرخد، تصریح کرد: در این خصوص حمایت و همراهی بیش‌ازپیش دستگاه‌های دولتی را می‌طلبد؛ زیرا اتاق‌های بازرگانی در کشور یکی از مهم‌ترین ارکان مشورتی و بهترین جایگاه برای مطالبات فعالان اقتصادی در بخش خصوصی هستند.

رئیس اتاق بازرگانی بجنورد در ادامه از رشد ۱۵ درصدی عملکرد شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان طی ارزیابی و پایش عملکرد شوراهای استانی از سوی دبیرخانه شورای گفت‌وگوی اتاق ایران در سال ۱۳۹۹ خبر داد.

او افزود: رتبه عملکرد شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی خراسان شمالی در بین شوراهای استان‌های کشور در شش ماه اول سال ۹۹، ۲۵ بوده که در شش‌ماهه دوم سال ۹۹ با رشدی ۹ واحدی، به رتبه ۱۶ ارتقا یافته است.

 دغدغه سرمایه‌گذار فقط باید تولید، بازاریابی، فروش و اشتغال باشد

محمود قنبری، معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان شمالی نیز در این نشست گفت: سرمایه‌گذار تنها باید دغدغه تولید، بازاریابی، فروش و اشتغال را داشته باشد و نباید با سخت‌گیری و سنگ‌اندازی مانع کسب‌وکارها شویم.

او خواستار خط اعتباری ویژه‌ای برای خراسان شمالی شد و افزود: باوجوداینکه بانک‌های دولتی استان بیش از منابع خود وام دادند، اما هنوز هم تعداد زیادی از واحدها تولیدی و صنعتی به دلیل ضعف بنیه مالی بانک‌ها موفق به دریافت تسهیلات نشدند.

او بازاریابی فروش محصولات تولیدی و صنعتی استان در کشورهای همسایه را راهکار مناسب برای رونق تولید دانست و خواهان فعال‌تر شدن رایزن‌های بازرگانی سفارت‌های ایران در کشورهای آسیای میانه شد.

قنبری با تأکید بر اصلاح قوانین کسب‌وکار افزود: هر قوانینی بعد از یک مدت خود بعضاً به مانع تبدیل می‌شود، نیاز است تا این موانع و مشکلات احصاء و ارائه شود تا برای اصلاح آن در مجلس ارسال شود.

او علت چک برگشتی تعدادی از واحدهای صنعتی را ناشی از عدم فروش محصولاتشان بیان کرد و اظهار کرد: در شرایط فعلی بانک‌ها باید راهکاری را برای پرداخت تسهیلات به واحدهای تولیدی دارای چک برگشتی اندیشیده کنند.

او با اشاره به اینکه میزان وثیقه بانکی واحدهای تولیدی صنعتی بیش از تسهیلاتشان است افزود: عدم پرداخت تسهیلات سرمایه در گردش به این واحدها نه‌تنها مشکلات را بیشتر بلکه این واحدها را بدهکارتر می‌کند.

موضوعات :
در همین رابطه