رادیو مجازی اتاق ایران - 17 اردیبهشت 1403

با مشارکت اتاق سنندج، بانک مسکن و پارک علم و فناوری

تفاهم‌نامه ایجاد باشگاه مخاطبان مسکن استان کردستان امضا شد

اتاق سنندج، بانک مسکن و پارک علم و فناوری با امضای تفاهم‌نامه ایجاد باشگاه مخاطبان مسکن استان کردستان، به دنبال ارائه روش‌های دانش‌بنیان تولید مسکن به مخاطبان هستند.

02 مرداد 1400
کد خبر : 38959
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی سنندج با اشاره به جایگاه قانونی اتاق در پیشبرد مدیریت توسعه گفت: این نهاد به‌عنوان بزرگ‌ترین تشکل صنفی و نماینده بخش خصوصی نقش اساسی در انتقال مطالبات بخش خصوصی به تمام نهادهای حاکمیتی دارد و اجرای مصوبات نشست‌های شورای گفت‌وگو نیز به‌عنوان محل همفکری و مشورت بخش خصوصی با دولت، اجبار قانونی دارد و تخطی از آن جرم محسوب می‌شود.

سید کمال حسینی در چهل و هشتمین نشست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان کردستان افزود: اتاق بدون لکنت زبان و با صراحت کامل مسائل و چالش‌ها را مطرح و اجرای مصوبات را پیگیری می‌کند که باید از همکاری تمام ارگان‌ها در این راستا تقدیر و تشکر کرد.

وی تصریح کرد: مشارکت ندادن نهادهای صنفی در تصمیم‌گیری یکی از نقاط ضعف برخی از دولت‌های قبلی بود و این خلأ در تمام مراحل مدیریت کشور مشاهده می‌شد زیرا بسیاری از برنامه‌ها به نتیجه مطلوب نمی‌رسید اما از چند سال اخیر که نهادهایی مانند اتاق بازرگانی در نظام برنامه‌ریزی و مدیریت مشارکت داده می‌شود شاهد افت شدید نقص و ایراد در برنامه‌ریزی و اجرا هستیم.

حسینی اظهار کرد: بخش خصوصی در دوران جنگ تحمیلی، تحریم، نوسانات جهانی و کرونا عرصه تولید و تجارت را ترک نکرد و همیشه تکیه‌گاه مطمئنی برای نظام اسلامی بوده و امروزه ضرورت دارد تا توجه کافی به مطالباتش شود.

در ادامه نشست مدیر امور شعب بانک مسکن کردستان با اعلام آمادگی این بانک برای حمایت از ساخت‌وساز گفت: شرایط بازار و سلایق مردم در حوزه مسکن تغییر نموده و روش‌های سنتی در ساخت و مدیریت روبه پایان است بر این اساس نمی‌توان با توسل به شیوه‌های سابق امور را هدایت کرد.

جلال‌الدین سلیمی افزود: تفاهم‌نامه ایجاد باشگاه مخاطبان مسکن میان اتاق بازرگانی، پارک علم و فناوری و بانک مسکن منعقد شده تا گامی برای ورود به مدیریت نوین مسکن باشد و هر کدام از این ارگان‌ها برنامه و توانائی‌های خود را به صورت مشترک در اختیار این بخش قرار دهند.

وی خاطرنشان کرد: در این باشگاه روش‌های دانش‌بنیان تولید مسکن توسط پارک علم و فناوری در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد تا این افراد بتوانند از امکانات آموزشی و حمایتی این نهاد برخوردار شوند، اتاق هم به‌عنوان بزرگ‌ترین نهاد بخش خصوصی پتانسیل‌های مالی و تجربی خود در حوزه سرمایه‌گذاری را معرفی و بانک مسکن هم منابع خود را در این راستا بسیج می‌کند تا بتوانیم با همکاری همدیگر هم قیمت تمام‌شده را پایین بیاوریم و هم رونق بخش روند ساخت مسکن باشیم

رئیس پارک علم و فناوری کردستان نیز همکاری تمام بخش‌ها در حوزه مسکن را تنها راهکار برون‌رفت از شرایط فعلی دانست و گفت: باید از انجام کارهای تک ارگانی و شهرستانی پرهیز نموده و همه دستگاههای دولتی، نهادهای صنفی و فعالان را در یک فضا جمع نمود.

خالد سعیدی با اشاره به اینکه برنامه باشگاه مخاطبان مسکن و ساختمان طوری طراحی شده که با تغییر دولت تعطیل نخواهد شد، افزود: کار پارک علم و فناوری تأمین مسکن نیست بلکه وظیفه ما آشنا سازی جامعه با روشهای نوین و فناورانه ساخت مسکن است که در قالب دانش و تکنولوژی می‌باشد و با تمام توان در این راستا حاضر به همکاری هستیم.

معاون حوزه مسکن اداره کل راه و شهرسازی کردستان نیز در این نشست با اشاره به ظرفیت اقتصادی ساخت‌وساز در پیشبرد توسعه گفت: مسکن علاوه بر تأمین سرپناه مردم ارتباط مستقیم با بخش بزرگی از مهارتهای نیروی انسانی و محصولات صنعتی دارد که در شرایط تحریم می‌تواند تأثیر منفی آن بر اشتغال را کاهش دهد.

رضایی افزود: سهمیه کردستان از برنامه ساخت مسکن ملی 11 هزار و 850 واحد است که با توجه به شرایط توپوگرافیک استان امکان تأمین زمین در موعد مقرر ممکن نیست و مدیریت کردستان درخواست کرده که سهمیه مذکور را کم کنند.

در بخشی از این نشست، نایب رئیس اتاق سنندج خواستار خودداری از وارد کردن شرکت‌های غیر بومی به عرصه ساخت‌وساز کردستان شد و اظهار کرد: کردستان دارای توانائی و پتانسیل‌های بالایی در حوزه ساخت‌وساز از جمله تعداد شرکت‌های پیمانکاری، واحدهای تولید مصالح ساختمانی، استادکاران ماهر و کارگر دارد که باید از آن در این حوزه استفاده گردد که این رویکرد کمک بزرگی به توسعه و حفظ اشتغال استان می‌باشد.

فاروق کیخسروی افزود: ورود پارک علم و فناوری به حوزه ساخت‌وساز نقطه امید بالائی است زیرا این نهاد پتانسیل بزرگی در حوزه آموزش روش‌های نوین دارد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری کردستان نیز با اشاره به بالا بودن قیمت تمام‌شده مسکن در استان گفت: سهمیه استان از مسکن مهر 35 هزار واحد بود که با همکاری کامل بانک مسکن به نتیجه رسید اما به علت بالا بودن هزینه تمام‌شده با تأخیر در اتمام مواجه شدیم.

شهرام ملکی افزود: بزرگ‌ترین نقطه ضعف حوزه ساخت‌وساز مسکن کردستان کمبود نیروی ماهر و متخصص است که برای غلبه بر این موضوع نیاز به همکاری نهادهای آموزشی و مهارتی داریم. یکی دیگر از موانع توسعه کمی ساخت‌وساز در کردستان کمبود زمین است به طوری که در شهرهای سنندج، مریوان و کامیاران واقعاً مشکل داریم.

موضوعات :
در همین رابطه