رادیو مجازی اتاق ایران - 17 اردیبهشت 1403

رئیس اتاق بجنورد خبر داد

زعفران خراسان شمالی برای نخستین بار از گمرک استان صادر شد

رئیس اتاق بجنورد می‌گوید: برای اولین بار، 350 کیلوگرم زعفران استان خراسان شمالی در داخل استان بسته‌بندی و به کشورهای المان، امارات و کویت صادر شده است.

14 شهریور 1400
کد خبر : 39446
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

رئیس اتاق بجنورد گفت: ۳۵۰ کیلوگرم زعفران درجه استان خراسان شمالی یک برای نخستین بار از طریق گمرک این استان در شمال شرق کشور به بازارهای جهانی صادر شد.

سعید پورآبادی با اعلام این مطلب اظهار کرد: ۳۰۰ کیلوگرم زعفران مرغوب و درجه‌یک خراسان شمالی در بسته‌بندی‌های یک گرمی، نیم گرمی، یک مثقالی و نیم مثقالی به کشور آلمان، ۱۰ کیلوگرم به امارات و ۴۰ کیلوگرم به کشور کویت صادر شده است.

وی تصریح کرد: این محصول استراتژیک در گذشته در استان ما تولید می‌شد و به‌وسیله تجار استان‌های خراسان شمالی و رضوی بسته‌بندی و به خارج از کشور صادر می‌شد که خوشبختانه با جذب سرمایه‌گذار بومی اکنون این محصول در داخل استان بسته‌بندی و به بازارهای جهانی صادر می‌شود.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بجنورد گفت: اکنون این محصول اقتصادی به دلیل تغییر الگوی کشت و خشک‌سالی به کالای دارای مزیت نسبی در استان تبدیل شده است و امید می‌رود تا صادرات این محصول در آینده رونق گیرد.

زعفران در هشت شهرستان خراسان شمالی کشت و کار می‌شود که فاروج رتبه اول را دارد و شرایط مناسب اقلیمی، سازگاری، نیاز آبی کم، عملکرد و درآمد اقتصادی مناسب، ارتقای دانش فنی زعفران کاران و سهولت نگهداری آن از عوامل مهم توسعه این محصول صادراتی در استان است.

امکان حذف و جایگزینی باغ‌های آب بر با زعفران، سهولت در کشت مکانیزه و ارزش اقتصادی بالا، سهولت در نگهداری محصول، وجود پنج واحد فرآوری و بسته‌بندی زعفران با ظرفیت سالانه ۳.۴ تن و امکان صادرات آن ازجمله مزایای کشت این محصول در خراسان شمالی است.

موضوعات :
در همین رابطه