رادیو مجازی اتاق ایران - 5 اردیبهشت 1403

در کمیسیون صنایع اتاق ایران مطرح شد

نگاه نقادانه به سند راهبردی وزارت صنعت، معدن و تجارت

توسعه صنعتی از مهم ترین عوامل رشد اقتصادی کشورها به شمار می آید و به همین دلیل ایران طی 15 سال گذشته به این مهم توجه کرده و سعی داشته اسناد توسعه صنعتی را تدوین و اجرایی کند. البته در این راه مشکلات عمده ای وجود دارد که باید برای حل آنها برنامه ریزی اساسی ارائه دهیم.

30 شهریور 1395
کد خبر : 4068
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

کمیسیون صنایع اتاق ایران با توجه به تدوین سند توسعه صنعتی که توسط وزارت خانه مربوطه تهیه شده گزارشی را با موضوع «نقد و بررسی سند راهبردی وزارت صنعت، معدن و تجارت» منتشر کرده است که در آن ضمن نگاه نقادانه به سند، پیشنهادات خود را برای بهتر شدن بندهای آن ارائه می دهد.

گزارش مذکور با نگاه به چالش های ناشی از رکود حاکم بر اقتصاد، شرایط نامناسب صنعتگران به خصوص صنایع کوچک و متوسط و باقی ماندن زمان اندک تا افق 1404 تاکید دارد که بخش خصوصی باید نسبت به سند تهیه شده توسط وزرات صنعت، معدن و تجارت واکنش نشان داده و نظرات خودرا در مورد آن مطرح کند.

این گزارش علاوه بر بیان انتقادات ساختاری و محتوایی نسبت به سند، پیشنهاد می کند که محوریت برنامه با صنایع کوچک و متوسط و حمایت از بخش خصوصی واقعی و نه حتی شبه دولتی ها باشد. زنجیره های ارزش مزیت دار کشور مورد شناسایی قرار گیرد و حلقه های مفقوده و یا ضعیف آنها حمایت شوند. بر صادرات با ارزش افزوده بالا تمرکز شده و خام فروشی را به کمترین میزان ممکن رساند. برنامه راهبردی به صورت تفصیلی نگاشته شود و از نگاه های اجمالی پرهیز گردد.

برای مطالعه کامل متن این گزارش اینجا را کلیک کنید.

در همین رابطه