رادیو مجازی اتاق ایران - 8 اردیبهشت 1403

عبداله مهاجر دارابی در نشست توسعه صادرات فنی و مهندسی مازندران

باید در حوزه خدمات فنی مهندسی، تشکل‌سازی شود

رئیس اتاق ساری در دیدار با فعالان حوزه خدمات فنی مهندسی استان مازندران، تشکل‌سازی برای شرکت‌های فعال در این حوزه را زمینه‌ساز افزایش قدرت چانه‌زنی و توسعه فعالیت‌ها عنوان کرد.

23 آذر 1400
کد خبر : 40757
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

رئیس اتاق ساری گفت: ظرفیت فنی مهندسی در استان مازندران بسیار بالاست و اتحادیه صادرکنندگان خدمات فنی مهندسی می‌تواند در صورت صلاحدید، فعالیت‌های خود را با ساختار جدید و با حمایت اتاق ساری تشکیل بدهد.

عبداله مهاجر دارابی در نشست هم‌اندیشی بررسی توسعه صادرات خدمات فنی و مهندسی مازندران، اظهار کرد: اتفاقاتی در ایران و جهان در حال وقوع است که اگر به لحاظ فنی و مهندسی تشکلی نداشته باشیم، ممکن است از رقبا عقب بیفتیم و نتوانیم به‌خوبی و در زمانی که لازم است حضور پرقدرتی داشته باشیم.

وی با بیان اینکه اگر خدمات اتحادیه فنی و مهندسی به‌صورت تشکلی باشد، یک ظرفیت مهم است که در بازارهای داخلی و خارجی فرصت مانور بیشتری دارند، اعلام کرد: ظرفیت فنی مهندسی در مازندران بسیار بالاست، در سال‌های قبل شرکت‌هایی را به کشورهای همسایه به‌ویژه حوزه خزر معرفی کردیم، بخش‌هایی هم دنبال شد اما چون مجموعه پویایی نداشتیم نمی‌توانستیم کار را پیش ببریم.

رئیس اتاق ساری ادامه داد: اگر برای شرکت‌ها تشکل تعریف کنیم در یک چارچوب درست قرار می‌گیرند. قدرت چانه‌زنی بیشتری دارند و این بهتر است تا به‌عنوان یک شرکت در سایر کشورها حضور پیدا کنند.

مهاجر دارابی خطاب به هیات مدیره اتحادیه صادرکنندگان خدمات فنی و مهندسی مازندران و اعضای حاضر گفت: اتاق رسالت خود را انجام داده و پیشنهاد خود را مطرح کرده است تا بدهکار حوزه فنی و مهندسی نباشد، و فرصت صلاحدید را به اتحادیه می‌دهد که اگر مایل است می‌تواند فعالیت‌های خود را با ساختار جدید و با حمایت اتاق ساری تشکیل بدهد.

وی اظهار کرد: هرکدام از شما صاحبان شرکت‌های فنی و مهندسی که خدماتی را می‌خواهید به سایر کشورهای ارائه کنید؛ سفیران مازندران هستید و بخش خصوصی خود را مکلف می‌داند که اگر در مجموعه اتاق باشید، بهتر پشتیبانی کند.

دولت، بستر صادرات خدمات فنی مهندسی را فراهم کند

رئیس اتحادیه صادرکنندگان خدمات فنی و مهندسی مازندران، اظهار کرد: در دهه 80 با توجه به شرایط کشورهای حاشیه ایران و نیازی که آنها به خدمات فنی و مهندسی داشتند؛ به این جمع‌بندی رسیدیم که در بحث دانش انسانی در حدی هستیم که می‌توانیم خدمات فنی و مهندسی را در زمینه‌های مختلف به کشورهای هدف داشته باشیم.

غلامرضا میرزایی با بیان اینکه برای رسیدن به اهداف مدنظرمان نیازمند یک ساختار بودیم، گفت: تأسیس اتحادیه صادرکنندگان خدمات فنی و مهندسی در سال 1388 متشکل از گروه مشاوران، پیمانکاران و انبوه‌سازان مطرح شد و درنتیجه با عضویت 60 شرکت و با انتخاب هیات مدیره، شکل قانونی گرفت.

وی ادامه داد: از سال دوم فعالیت، با تحریم مواجه شدیم و کار هم متوقف شد. مهم‌ترین علت عمده این بود که جامعه هدف نیاز به ضمانت‌نامه‌های بانکی داشت و اخذ آن غیرممکن شد البته برخی بسترسازی‌ها صورت گرفت اما بازهم به‌راحتی ممکن نبود.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان خدمات فنی و مهندسی مازندران با بیان اینکه امیدواری وجود دارد تا بار دیگر فعالیت‌ها را به‌صورت جدی دنبال کنیم، اظهار کرد: روسیه، عراق و ازبکستان ازجمله پایگاه‌هایی هستند که بیشتر می‌توانیم خدمات را به آنها داشته باشیم اما نیازمند آن است که بستر لازم برای صادرکنندگان خدمات فنی مهندسی از سوی دولت فراهم شود و شرکت‌ها نیز خود را قوی کنند.

نیروی انسانی ماهر در مازندران مورد غفلت قرار گرفته است

نائب رئیس اتحادیه صادرکنندگان خدمات فنی و مهندسی مازندران نیز در این نشست گفت: این اتحادیه را به‌منظور ارتباط بیشتر با دنیای بیرون تشکیل دادیم؛ احساس کردیم که به جهات مختلف از دنیا عقب هستیم و درحالی‌که دنیا به یک دهکده تبدیل شده است اما در حوزه فنی و مهندسی ارتباط مناسبی با جهان خارج نداریم.

رمضان نصراله تبار اظهار کرد: برای اینکه نقاط ضعف خود را بشناسیم و توانمندی‌ها را تقویت کنیم، نیاز به تشکیل اتحادیه بود. نیروی انسانی ماهر در مازندران یک ظرفیت بزرگ اما مغفول مانده است. تجاربی را در همین مدت به دست آوردیم که به ما کمک می‌کند تا راه طی شده را دوباره دنبال نکنیم.

وی با بیان اینکه در ارتباط با سایر کشورها و در صدور خدمات فنی مهندسی ضعیف هستیم و مانند نوزاد تازه متولد شده نیاز به پرورش و کمک داریم، افزود: لازم است که دولت به‌عنوان یک پدر، برای این نوزاد هزینه کند. دولت نباید رقیب باشد بلکه باید پدری کند.

نائب رئیس اتحادیه صادرکنندگان خدمات فنی و مهندسی مازندران بیان کرد: ما در تمام کشورها به لحاظ فردی هیچ فعالیتی نداریم؛ بنابراین اتاق بازرگانی برای شرکت‌های ما یک پشتوانه و چتر حمایتی است.

ایجاد هلدینگ، تقویت نیروی انسانی، سازوکار بازار، آموزش، موانع و راهکارهای عقد قرارداد، بازار هدف، و چگونگی موفقیت در مناقصات ازجمله مواردی بود که تعدادی از مدیران شرکت‌ها در سخنان خود، خواستار موردتوجه قرار دادن این مسائل شدند.

مقرر شد اتحادیه پس از بررسی همه جوانب و مشورت با اعضا، در صورت صلاحدید زیر چتر حمایتی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی مازندران قرار بگیرد.

موضوعات :
در همین رابطه