رادیو مجازی اتاق ایران - 8 اردیبهشت 1403

به پیشنهاد دبیرخانه شورای گفت‌وگو در مازندران

فواصل واحدهای گلخانه‌ای و دامی استان مازندران تعدیل می‌شود

در جلسه شورای گفت‌وگوی استان مازندران مقرر شد به دلیل اینکه فواصل تعیین شده برای احداث واحدهای گلخانه‌ای و دامی به اختلال در سرمایه‌گذاری منجر می‌شود، این فواصل تعدیل شود.

29 آذر 1400
کد خبر : 40824
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

مغایرت قوانین وزارت جهاد کشاورزی و سازمان دامپزشکی کشور در فواصل واحدهای کشت گلخانه‌ای با واحدهای دامی سبب ایجاد اختلال در سرمایه‌گذاری شده است، لذا در جلسه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی مازندران، به پیشنهاد دبیرخانه شورا، با تعدیل فواصل موافقت شد.

هفتمین جلسه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان در سال 1400، به بررسی اختلاف‌نظر سازمان دامپزشکی و سازمان نظام‌مهندسی کشاورزی در مسئله فواصل تأسیسات گلخانه‌ای نسبت به تأسیسات دامی، اختصاص داشت.

رئیس اتاق ساری با اشاره به مغایرت‌هایی که در قوانین نسبت به فواصل تأسیسات گلخانه‌ای و دامی وجود دارد، این موضوع را سبب اختلال در فعالیت صنایع بخش کشاورزی و دامی عنوان و اظهار کرد: شرایط نوین به وجود آمده است و کارها به‌صورت علمی دنبال می‌شود به‌طوری‌که در سایر کشورها، موضوعی به نام فواصل معنا پیدا نمی‌کند.

عبداله مهاجر دارابی در ادامه گفت: برخی دستگاه‌های اجرایی بر مبنای جزیره‌ای عمل کردن می‌گویند نمی‌شود و زیر بار نمی‌روند و همین یک‌جانبه نگری، سبب بسیاری از مشکلات است.

دبیر شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی مازندران تأکید کرد: فواصل تأسیسات گلخانه‌ای با دامی باید کاهش یابد و موضوعی که به آن ورود پیدا کردیم کاملاً قانونی و در راستای بهبود فضای کسب‌وکار است؛ درصورتی‌که در زمان وزیر سابق جهاد کشاورزی دو بار مصوبه و دو بار بخشنامه می‌شود، جلسات متعددی نیز برگزار شد و بارها اعلام کردیم که اصلاً در مازندران موضوعی به نام فواصل جواب نمی‌دهد.

ایجاد بروکراسی جدید با برون‌سپاری‌های نادرست

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری مازندران این موضوع را یک معضل مهم در استان عنوان کرد که باید با تصحیح و تصمیم درست، حل شود.

حسن خیریانپور با بیان اینکه یکی از اولویت‌های مهم ما در استان توسعه کشت گلخانه‌ای اعم از خاکی و هیدروپونیک است، افزود: بر اساس رأی عمومی دیوان عدالت اداری، اعمال تبصره یک را برای زیر بخش‌های کشاورزی تسری دادند؛ اینکه سرمایه‌گذار اسناد بیاورد، در کارگروه مطرح شود، برای تغییر کاربری هزینه کند، این‌ها فرآیندهای زمان‌بر است که اثرات منفی در پی دارد، لذا باید این مراحل را با کمک بازرسی کاهش بدهیم.

وی تصریح کرد: بخشی از برون‌سپاری‌ها در تسهیل و برخی دیگر در تقلیل هزینه و برخی دیگر نیز در سرعت انجام کار مؤثر هستند و برخی از برون‌سپاری‌ها نه‌تنها هیچ‌کدام از این‌ها را ندارند بلکه به‌سلامت انجام کار منتهی نشد و خود، یک بروکراسی جدید ایجاد کرد.

قدردانی از همت شورای گفت‌وگوی مازندران در رفع مشکلات بخش خصوصی

علی بابایی کارنامی نماینده مردم ساری و میان‌دورود در مجلس نیز در جلسه حضور یافت و یکی از سازوکارهایی که نظام‌مند کردن موضوعات را در پی دارد، همین نشست‌ها و گفت‌وگوها اعلام و اظهار کرد: ما با تصمیم‌گیری در مجلس بدون افراط‌وتفریط می‌توانیم به حل مشکلات کمک کنیم.

وی ضمن خدا قوت به اعضای شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی مازندران، با اشاره به محدودیت منابع دولت، همت این مجموعه را در رفع مشکلات فعالان اقتصادی ستود.

تعدیل فواصل تأسیسات گلخانه‌ای با دامی

در این جلسه، مدیران کل جهاد کشاورزی، صنعت، معدن و تجارت، دامپزشکی، و محیط‌زیست از بخش دولتی و رئیس خانه صنعت و معدن، نمایندگان بخش‌های کشاورزی، دام‌پروری و صنعت از بخش خصوصی به بیان نظرات خود درباره پیشنهادات دبیرخانه برای دستور کار جلسه پرداختند.

پیشنهاد نخست دبیرخانه درباره موضوع عدم هماهنگی و اختلاف‌نظر بین معاونت باغبانی و سازمان دامپزشکی درباره فواصل واحدهای گلخانه‌ای با واحدهای دامی بدین‌صورت بود که از طریق شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی ملی با وزارت جهاد کشاورزی مورد طرح و تصمیم‌گیری قرار بگیرد تا سیاست‌های اجرایی ناظر بر صدور مجوز فعالیت‌های تولیدی و سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی و منابع طبیعی در چارچوب تکالیف و مأموریت‌های قانونی انجام پذیرد.

پیشنهاد دوم این بود که در راستای بهبود فضای کسب‌وکار و تسهیل صدور مجوزهای واحدهای گلخانه‌ای، فواصل و حریم بهداشتی اماکن دامی و صنایع وابسته به دام با واحدهای گلخانه‌ای مندرج در آخرین ویرایش نظام صدور واحدهای گلخانه‌ای و قارچ خوراکی مورخ 5/4/1398 توسط دستگاه‌های ذی‌ربط از قبیل اداره کل دامپزشکی، نظام دامپزشکی و نظام‌مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی مازندران ملاک عمل قرار گیرد.

پیشنهاد سوم اعضای هفتمین جلسه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی مازندران نیز، اصلاح حریم و تعدیل فاصله واحدهای گلخانه‌ای با واحدهای دامی به نسبت 50 درصد بوده است.

موضوعات :
در همین رابطه