رادیو مجازی اتاق ایران - 18 اردیبهشت 1403

علی یگانه فرد خبر داد

رتبه شورای گفت‌وگوی استان زنجان ۱۰ پله ارتقا یافت

رئیس اتاق زنجان در شصت و نهمین جلسه شورای گفت‌وگوی این استان از ارتقای 10 پله‌ای رتبه این شورا در کشور خبر داد.

07 دی 1400
کد خبر : 40933
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

رئیس اتاق زنجان گفت: در خلال سفر ریاست محترم جمهور به استان زنجان اتاق بازرگانی توانست مشکلات واحدهای تولیدی و صنعتی و فعالان اقتصادی را در حوزه‌های مختلف در 10 بخش به رئیس‌جمهور ارائه کند.

علی یگانه فرد در شصت و نهمین جلسه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان زنجان ادامه داد: پس از یک هفته، گزارش اتاق زنجان اتاق به ۱۲ وزیر و معاونان رئیس‌جمهور و مدیران و مسئولان برای بررسی و رسیدگی ابلاغ شده که نقطه امیدی است، برای پیگیری مشکلات و موانع و ارائه راهکارها در گزارش‌های کارشناسی برای خروج از وضعیت کنونی و عبور از آن است.

یگانه فرد با بیان اینکه اتاق زنجان در مبحث توسعه تجارت اولین اتاقی بود که نقشه راه تجارت خارجی را تدوین کرد، تصریح کرد: این نقشه راه در ادامه مسیر تکمیل و به‌روزرسانی می‌شود هرچند موضوعاتی چون کرونا موجب آن شد که بخش‌هایی از این نقشه راه جنبه عملی پیدا نکند.

رئیس اتاق زنجان اظهار کرد: نقشه راه تجارت خارجی استان مورد استقبال کلیه اتاق‌های ایران قرار گرفته و امید است با حمایت و پشتیبانی استاندار محترم این نقشه راه در استان عملیاتی و تجارت خارجی از وضعیت فعلی ارتقا و بهبود پیدا کند.

وی از انتخاب اتاق زنجان به‌عنوان اتاق معین کار با کشور اوگاندا خبر داد و گفت: برنامه‌ها در این زمینه و توسعه تجارت خارجی در حال تدوین است و برنامه دعوت از سفرا در استان صورت خواهد گرفت.

رئیس اتاق زنجان با بیان اینکه 30 رایزن بازرگانی در استان زنجان حضور خواهند داشت، تصریح کرد: این برنامه 2 روزه طی یک ماه آینده صورت خواهد گرفت و رایزنان بازرگانی در حال آموزش برای اعزام به 30 کشور می‌باشند که فرصت بسیار مطلوبی است تا از ظرفیت این رایزنان با حضور در استان نهایت استفاده ممکن صورت گرفته و پتانسیل‌های استان را به آنها معرفی و به‌عنوان نماینده استان در کشورهای مختلف حضور داشته و فرصت توسعه تجارت برای استان زنجان فراهم شود.

یگانه فرد با بیان اینکه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی در کشور از سال ۱۳۸۹ شکل گرفته است و دبیرخانه آن در اتاق مستقر است.

وی با بیان اینکه مصوبات و گزارش‌های جلسات شورا برای اتاق ایران و وزارت کشور ارسال می‌شود، خاطرنشان کرد: جلسات شورای گفت‌وگو در استان زنجان از سال ۱۳۹۲ آغاز شده، در 6 ماهه سال با توجه به تغییرات رخ داده ۵ جلسه اصلی و از ابتدای سال تاکنون ۱۲ جلسه کارشناسی در استان برگزار شده است.

رئیس اتاق زنجان با بیان اینکه شورا تاکنون 20 مصوبه ملی داشته و درمجموع مصوبات آن ۸۳ درصد تاکنون محقق شده است، ادامه داد: در ارزیابی امسال رتبه استان به 13 رسیده است که نسبت به دوره مشابه سال گذشته ۱۰ پله صعود داشته است.

رئیس اتاق زنجان با اشاره به اینکه پایش محیط کسب‌وکار نیز از سوی اتاق‌ها انجام می‌شود، اظهار کرد: در این بخش استان زنجان رتبه ۵ را در اختیار دارد که جا دارد از مدیران مربوطه و بخش خصوصی تقدیر شود.

یگانه فرد با اشاره به اینکه عمده مشکلات بیان شده از سوی فعالان اقتصادی در گزارش‌های مربوط به پایش محیط کسب‌وکار مربوط به غیرقابل پیش‌بینی بودن تغییرات، بی‌ثباتی سیاست‌ها، تغییرات قوانین و مقررات و دشواری تأمین مالی بوده که در استان زنجان نیز عمده مشکلات مطروحه مربوط به غیرقابل پیش‌بینی بودن محیط کسب‌وکار و تغییرات قیمت‌های مواد اولیه، تغییرات سیاست‌ها، وجود انحصار انتظار امتیاز و یا هر نوع رانت بوده که امید است در 6 ماهه دوم وضعیت استان زنجان بهبود پیدا کند

در ادامه این جلسه گزارشی از سوی اتاق زنجان در رابطه با وضعیت فرایندهای جذب سرمایه‌گذاری و قوانین و موانع مختلف کسب‌وکار ارائه شد که در آن اشاره و پیشنهاد‌هایی در راستای حل مشکلات موجود و برداشتن موانع کسب‌وکار از پیش پای سرمایه گذران مطرح شد.

در بخش پایانی نشست، محسن افشارچی، استاندار زنجان نیز با بیان اینکه باید در یک سری اقدامات استانی خود را تقویت و با انرژی بیشتری وارد شد، اظهار کرد: در جذب سرمایه‌گذار باید عملکردمان و جلسات مناسب باشد تا بتوان با سرعت بیشتر اقدامات را پیش برد.

وی با اشاره به اینکه بستر سرمایه‌گذاری با پنجره واحد سرمایه‌گذاری فراهم شده و موضوعی که در این بین مهم است پیگیری مشکلات سرمایه‌گذار در این مسیر است، تصریح کرد: در استان زنجان در زمینه پنجره واحد اقداماتی صورت گرفته و نکته حائز اهمیت پیگیری امور و اقدامات از دستگاه‌ها به‌صورت مستمر و سریع است چراکه کشور در شرایط کنونی نیاز به سرمایه‌گذاری دارد.

استاندار زنجان با بیان اینکه وجود نرم‌افزارها در شرایطی که سیستم اداری درگیر بروکراسی است بسیار مهم و در راستای شفافیت است، خاطرنشان کرد: در سال آینده باید به دنبال جذب سرمایه‌گذار بوده و شرایط را هرچه بیشتر فراهم کنیم تا سرمایه‌گذار با فراغ بال کار خود را انجام دهد.

افشارچی استاندار زنجان با بیان اینکه با سرمایه‌گذاران استان دیدار و موضوعات و مسائل و مشکلات آنها را بررسی خواهیم کرد، ابراز کرد: تیم منسجم هم هدف برای مسیر در استان می‌خواهیم و در این راه عذر در کوتاهی وظایف در راه‌اندازی مجموعه‌های سرمایه‌گذاری پذیرفته نیست.

وی با بیان اینکه با همه توان در خدمت سرمایه‌گذاران در استان خواهیم بود، تصریح کرد: از سرمایه‌گذاران نیز انتظار این است در توسعه اجتماعی استان سهیم و کمک‌حال شرکت‌های دانش‌بنیان، ورزش استان و دیگر بخش‌ها از این مسیر هستیم.

موضوعات :
در همین رابطه