رادیو مجازی اتاق ایران - 8 اردیبهشت 1403

سیدمهدی طبیب زاده در نشست شورای گفت‌وگوی استان کرمان اعلام کرد

خسارت 13 هزار میلیارد تومانی سرمای بهار به باغات پسته کرمان

رئیس اتاق کرمان می‌گوید: باغات پسته این استان از کاهش دمای فروردین‌ماه به‌صورت مستقیم 13 هزار میلیارد تومان خسارت دیده‌اند و این خسارت با احتساب زنجیره محصول پسته به چند ده هزار میلیارد تومان می‌رسد.

28 فروردین 1401
کد خبر : 42174
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

رئیس اتاق کرمان گفت: خسارت وارد شده به باغات پسته استان کرمان به دلیل کاهش دما در فروردین‌ماه سال جاری، به‌صورت مستقیم 13 هزار میلیارد تومان و با احتساب زنجیره محصول پسته، چند ده هزار میلیارد تومان برآورد می‌شود.

سیدمهدی طبیب زاده، در هفتاد و دومین نشست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان کرمان با موضوع «بررسی خسارت وارد شده به محصول پسته در اثر کاهش دما و راهکارهای پیشنهادی برای جبران آن» افزود: خسارت به باغات پسته کرمان سنگین است، اشتغال بسیاری از دست رفته و احتمال بروز آسیب‌های اجتماعی نیز وجود دارد.

وی با تأکید بر اینکه کشاورزی تحول و بازنگری جدی نیاز دارد، ادامه داد: برای اجرای فرمایش رهبر معظم انقلاب در تحقق شعار سال، اگر در حوزه کشاورزی فعالیت‌های دانش‌بنیان انجام شود هم بهره‌وری افزایش می‌یابد و هم از خسارت‌ها جلوگیری می‌شود.

طبیب زاده، اظهار کرد: پیشنهاد می‌شود مراکز تحقیقاتی، پژوهشی و دانشگاه‌ها با ارائه اطلاعات لازم و پیشنهاد‌های مناسب برای جلوگیری از این اتفاق هرساله و کاهش خسارت‌ها، راه‌حل ارائه دهند تا پیگیری و اجرا شود.

در ادامه این نشست رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق کرمان با بیان اینکه خسارت وارده بر باغات پسته در استان را از نزدیک بررسی کردیم، گفت: این خسارت به میزانی سنگین است که در برخی باغات محصول سال آینده پسته نیز از بین رفته و خسارت روزبه‌روز بیشتر خود را نشان می‌دهد.

سیدمحمدرضا موسوی ترابی افزود: دو پنجم باغات پسته استان کمتر از 50 درصد و مابقی بیش از 50 درصد خسارت دیدند که درمجموع 180 هزار هکتار باغ پسته آسیب دیده است.

وی ادامه داد: با توجه به برداشت سالانه حدود 100 هزار تن پسته در استان کرمان، 65 هزار تن از این محصول از دست رفته و کیفیت سایر محصول باقی‌مانده نیز مشخص نیست.

استاندار کرمان در ادامه این نشست با اشاره به اینکه برای جبران این خسارت‌ها شرکت‌های بیمه چندان کاری نمی‌توانند انجام دهند، خاطرنشان کرد: اگر بخواهیم واقع‌بینانه بررسی کنیم، استمهال و امهال تسهیلات بانکی در شرایط فعلی می‌تواند به کشاورزان و باغداران کمک کند که باید توسط مجلس و وزیر کشور پیگیری شود.

علی زینی وند، اظهار کرد: اگر برآورد اولیه ما از مجموع خسارت‌های وارد شده به پسته 20 هزار میلیارد تومان باشد درواقع 8 درصد درآمد ناخالص استان (GDP) را شامل می‌شود که از دست رفته است.

وی با بیان اینکه چند کار عملیاتی در استان کرمان باید انجام شود، گفت: تقویت امکانات پیش‌بینی در ایستگاه‌های هواشناسی، قرار دادن اطلاعات مراکز تحقیقات در اختیار کشاورزان و تقویت فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان برای کمک به صادرات و پیشگیری از خسارت‌ها ازجمله این اقدامات مدنظر است.

در ادامه این نشست رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: بودن و نبودن مراکز تحقیقات در استان و کشور به‌ویژه مرکز تحقیقات پسته رفسنجان طی 40 سال گذشته تفاوتی نداشته و تاکنون نتوانسته‌اند از بروز مشکلی پیشگیری یا آن را برطرف کنند.

محمدرضا پور ابراهیمی افزود: مراکز تحقیقاتی و پژوهشی تنها 10 درصد بودجه خود را به تحقیقات اختصاص می‌دهند و 90 درصد مابقی صرف هزینه‌های جاری و دستمزدها می‌شود.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس تصریح کرد: پیشنهاد می‌شود اتاق با همکاری شرکت‌های دانش‌بنیان راهکارهای علمی و تخصصی را برای جلوگیری از خسارت سرمازدگی ارائه دهد و انتظار می‌رود در این رابطه در ستاد مرکزی دانش‌بنیان حداکثر تا یک ماه آینده برنامه مشخصی مدون شود.

در این نشست جمعی از باغداران و فعالان صنعت پسته و مدیران مربوطه به ارائه نظرات و پیشنهاد‌های خود برای جبران خسارت سرمازدگی مطرح و مواردی به تصویب رسید.

موضوعات :
در همین رابطه