رادیو مجازی اتاق ایران - 19 اردیبهشت 1403

پس‌لرز‌‌ه‌های قرارداد فدراسیون جهانی فوتبال با آرامکو شروع شد

پاس گل فیفا به تولیدکننده بزرگ گاز‎‌های گلخانه ای

قرارداد فیفا با آرامکو، غول عربستانی نفت و گاز جهان که یکی از بزرگترین شرکت‌های تولید گاز گلخانه‌ای است، انتقادات زیادی را به همراه داشته است.

08 اردیبهشت 1403
کد خبر : 69693
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

 آرامکو، شرکت نفت و گاز دولتی عربستان سعودی یک قرارداد چهار ساله به ارزش سالانه 100 میلیون دلار با فیفا امضا کرد.

این شرکت قرار است حامی مالی جام جهانی 2026 و جام جهانی زنان 2027 باشد. این توافق تا پایان سال 2027 اجرا می‌شود و آرامکو و فیفا قصد دارند از قدرت فوتبال برای ایجاد ابتکارات اجتماعی تأثیرگذار در سراسر جهان استفاده کنند.

امضای قراردادهای مالی سودآور با شرکت‌های دولتی برای فیفا چیز جدیدی نیست. فدراسیون جهانی فوتبال، پیش از جام جهانی 2018 روسیه، قراردادی را با گازپروم، شرکت گاز روسیه امضا کرد. در سال 2022 نیز فیفا شرکت هواپیمایی دولتی قطر ایرویز را به حامی اصلی جام‌جهانی 2022 تبدیل کرد.

جیانی اینفانتینو، رئیس فیفا درباره همکای با آرامکو تصریح کرد: ما خوشحالیم که به آرامکو در خانواده شرکای جهانی فیفا خوش‌آمد می‌گوییم. این همکاری به فیفا کمک می‌کند تا با موفقیت تورنمنت‌های شاخص خود را در چهار سال آینده برگزار کند و مانند همه توافقات تجاری‌مان، ما را قادر می‌سازد تا از 211 انجمن عضو فیفا در سراسر جهان پشتیبانی بیشتری ارائه دهیم. آرامکو سابقه قوی در حمایت از رویدادهای کلاس جهانی دارد.

آرامکو، بیش از 300 قرارداد حمایت مالی در 21 رشته ورزشی منعقد کرده است و فوربس سود سال 2023 آرامکو را 156.4 میلیارد دلار تخمین زده و دارایی‌های شرکت سعودی را 661 میلیارد دلار ذکر کرده است.

عربستان سعودی در سال‌های اخیر میلیاردها دلار را در ورزش‌هایی مانند گلف، فوتبال، ورزش‌های موتوری و هنرهای رزمی سرمایه‌گذاری کرده است و ورزش یکی از ارکان طرح تنوع اقتصادی چشم‌انداز 2030 این کشور است که به دنبال ایجاد صنایع جدید و ایجاد اشتغال است. البته برخی از منتقدان آن را تلاشی برای انحراف از سوابق حقوق بشری آن نامیده‌اند

امین ناصر، رئیس و مدیرعامل آرامکو پس از قرارداد با فیفا، گفت: هدف ما کمک به توسعه فوتبال و استفاده از قدرت ورزش برای تأثیرگذاری در سراسر جهان است. این نشان‌دهنده جاه‌طلبی ما برای فعال کردن جوامع پر جنب‌وجوش است و حمایت ما از ورزش را به‌عنوان بستری برای رشد گسترش می‌دهد. امکان چنین مشارکت‌هایی برای ایجاد مسیرهایی برای فرصت‌ها، تأثیر مثبت بر جامعه و ارتقای توسعه است.

صحبت‌های ناصر در شرایطی است که به گزارش فوبس، او چند هفته پیش در کنفرانس CERAWeek از سیاست‌گذاران خواست تا «تخیل حذف تدریجی نفت و گاز را کنار بگذارند و به جای آن به‌اندازه کافی روی آن سرمایه‌گذاری کنند و مفروضات واقعی تقاضا را منعکس کنند.» بنابراین درک این‌که چگونه مشارکت آرامکو با فیفا «جوامع پر جنب‌وجوش» را ایجاد می‌کند دشوار است.

قرارداد آرامکو و فیفا، انتقاد نهادهای حامی محیط‌زیست و منتقدان انتشار گازهای گلخانه‌ای و تغییرات آب و هوایی را به همراه داشته است.

آرامکو در سال 2022، 71.8 میلیون تن کربن تولید کرد، این حجم از آلاینده‌های محیط زیستی، معادل با کرین تولید شده در کشور نروژ و بیشتر از حجم تولید گاز کربن بیش از 140 کشور است.

علاوه بر این، دولت عربستان سعودی به‌طور معمول تلاش کرده است تا مذاکرات برای کاهش گازهای گلخانه‌ای سازمان ملل مانع ایجاد کند و یک برنامه پایدار تقاضای نفت را با هدف ایجاد تقاضای جدید برای نفت و گاز در آفریقا، و در صنایع کشتیرانی و هوانوردی ایجاد کرده است.

فیفا علی‌رغم امضای شبکه اقدام سازمان ملل جهت استفاده از ورزش برای جلوگیری از تغییرات آب‌وهوایی، با آرامکو  که باعث تغییرات آب و هوایی می‌شود، قرارداد امضا کرده است تا حامی مالی فدراسیون جهانی فوتبال شود.

امضای قرارداد فیفا با آرامکو به‌عنوان بزرگترین تولیدکننده نفت و گاز جهان مجوز ادامه فعالیت به همین روش را می‌دهد. آرامکو طبق آمار سال گذشته، سالانه 12.8 میلیون بشکه نفت در روز تولید می‌کند، آن هم درحالی که باید برای جلوگیری از تغییرات آب و هوایی، انتشار گازهای گلخانه‌ای صنایع از جمله تولید نفت و گاز باید متوقف شود.

موضوعات :
در همین رابطه