رادیو مجازی اتاق ایران - 18 اردیبهشت 1403

حسن انتظار در دیدار با سفیر ایتالیا در تهران

آینده تجارت ایران و ایتالیا روشن است

رئیس اتاق ارومیه در دیدار با جوزپه پرونه، سفیر ایتالیا در تهران، افت سطح مبادلات ایران و ایتالیا را ناشی از تحریم و کرونا دانست و با اشاره به ظرفیت‌های دو کشور، آینده تجارت دوجانبه را روشن عنوان کرد.

22 اردیبهشت 1401
کد خبر : 42414
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ارومیه گفت: تجارت میان ایران و ایتالیا در سال‌های قبل از تحریم‌ها به سقف هفت میلیارد دلار رسید که نشان از رابطهٔ تجاری خوب بوده و با توجه به فضا بعد از برجام و حضور سرمایه‌گذاران ایتالیایی می‌توان آینده روشنی را برای دو طرف متصور بود.

حسن انتظار در دیدار با سفیر ایتالیا در تهران با اشاره به افت سطح تراز تجاری دو کشور گفت : ایتالیا به‌عنوان یکی از بهترین کشورها در تجارت با ایران به شمار می‌آید ولی متأسفانه باوجود تحریم‌ها و شرایط کرونا تجارت فی‌مابین بسیار کاهش پیدا کرده، درصورتی‌که استان آذربایجان غربی یکی از بهترین استان‌ها ازنظر شریک تجاری با ایتالیا در حوزه صنایع معدنی، بسته‌بندی و ماشین‌آلات صنایع تبدیلی است.

رئیس اتاق ارومیه افزود: می‌توانیم با برگزاری کنفرانس‌های دوجانبه و آشنایی فعالان اقتصادی با پتانسیل کشور متقابل گامی در راستای بهبود اقتصاد فی‌مابین برداشت و این گام بسیار مفید خواهد بود.

انتظار ضمن تشکر از سفر سفیر ایتالیا در تهران به استان آذربایجان غربی به‌ویژه شهر ارومیه خواستار برگزاری جلسه مجدد با سفیر و اعضای سفارت به‌صورت فوری شد تا بتوانند اهم مسائل و مشکلات موجود در تجارت را به سفیر محترم اعلام نمایند.

در ادامه این جلسه، جوزپه پرونه سفیر ایتالیا در تهران نیز ضمن قدردانی از استقبال گرم رئیس اتاق ارومیه با ابراز خوشحالی از سفر به استان آذربایجان غربی گفت: با مطالعات انجام گرفته متوجه شدیم استان آذربایجان غربی یکی از استان‌های مهم در زمینه تجارت با ایتالیا در حوزه ماشین‌آلات صنعتی است.

وی افزود: ایتالیا و ایران همکاری دیرینی با همدیگر دارند روابط بین دو کشور بسیار تاریخی  است که متأسفانه در زمانه کنونی این روابط کاهش یافته و امید است با کاهش کرونا روابط اقتصادی مجدداً افزایش یاید.

سفیر ایتالیا در تهران، با اشاره به جنگ روسیه و اوکراین و نیاز ایتالیا به مواد اولیه معدنی گفت: وجود این مواد در ایران را باعث ایجاد فرصتی بسیار مناسب برای اقتصاد ایران بوده تا بتواند تأمین‌کننده این مواد برای اروپا باشد.

پرونه با اشاره توانمندی بخش کشاورزی ایتالیا افزود: در زمینه بسته‌بندی صنایع غذایی بسیار دارای تکنولوژی تخصصی بوده که این عامل می‌تواند موجب هرچه بهتر شدن روابط فی‌مابین در این حوزه گردد.

در ادامه تعدادی از اعضای هیات نمایندگان اتاق ارومیه در حوزه‌های مختلف صنعت و کشاورزی و معادن به بیان نظرات و مشکلات در این زمینه تجارت میان ایران و ایتالیا پرداختند.

بهنام تاج‌الدینی با اشاره به ظرفیت‌های بسیار بالای استان در زمینه کشاورزی به‌ویژه محصولات باغی نظیر هلو، شلیل و سیب و وجود زیرساخت‌های صنایع تبدیلی و سورت و بسته‌بندی در ایتالیا خواستار توسعه همکاری دوجانبه در این زمینه شد وی عنوان نمود قطعاً افزایش همکاری منوط به آشنایی فعالان اقتصادی هر دو کشور با ظرفیت‌های کشور متقابل است که این عمل از طریق اعزام و پذیرش هیات‌های تجاری است و امید است اقدامات لازم در این زمینه صورت گیرد.

امیر مسعود فاتحی با بیان اینکه تأمین  اکثریت ماشین‌آلات کشاورزی و صنایع تبدلی آذربایجان غربی از کشور ایتالیا بوده و اکنون این ماشین‌آلات نیاز به‌روزرسانی دارند و توجه به مشکل تحریم خواستار ایجاد روابط تجاری به‌صورت بای‌بک شد به‌طوری‌که در قبال ارائه ماشین‌آلات از کشور ایتالیا برخی محصولات کشاورزی به این کشور صادر گردد.

فریدون همتی عضو هیات نمایندگان اتاق نیز با ابراز امیدواری به توسعه روابط تجاری دو کشور گفت: باوجود صادرکنندگان توانمند در آذربایجان غربی در حوزه کشاورزی ، همکاری‌های دوجانبه نیز گسترش یابد.

ابراهیم حق‌گویی دیگر عضو هیات نمایندگان به مشکلات گمرکی موجود اشاره نمود و خواستار بررسی این مشکلات از طرف سفارت گردید و تدوین یک تفاهم‌نامه مشترک در حوزه ترانزیت کالا برای دو کشور شد.

محمدحسین قیسی در حوزه سنگ و مواد معدنی سخنانی ایراد نمود وی همچنین به وجود برخی مشکلات در بخش ثبت شرکت‌های معدنی در ایتالیا اشاره نمود و خواستار پیگیری سفارت و رایزن اقتصادی در این زمینه شد و افزود یکی از مشکل دریافت ویزا برای فعالین اقتصادی که تمایل به حضور در نمایشگاه‌های تخصصی صنعت و معدن ایتالیا را دارند. 

قاسم کریمی نیز با بیان این نکته که ایتالیا یکی از بزرگ‌ترین واردکنندگان آهن، مس و آلومینیوم از کشور روسیه است گفت: با توجه به جنگ روسیه و سیاست‌های سازمان ملل اکنون ایران می‌تواند شریک اقتصادی بسیار خوبی برای ایتالیا در این زمینه باشد

ابراهیم حق جو، دبیر کل اتاق ارومیه نیز خواستار ایجاد فرصتی مناسب برای برگزاری جلساتی با حضور تجار و فعالین اقتصادی استان و بیان مسائل و مشکلات در زمینه صادرات و واردات گردید.

 وی افزود: امید است در آینده شاهد برگزاری جلسات بیشتر با حضور تمامی فعالین اقتصادی استان در زمینه تجارت با ایتالیا باشیم.

داوید بالونی، رایزن اقتصادی  سفارت ایتالیا در تهران نیز از فرصت پیش‌آمده  جهت حضور در استان ابراز خرسندی کرد و گفت: همکاری دوجانبه در زمینه ماشین‌آلات، معادن و تولیدات کشاورزی از دیرباز بین دو کشور برقرار بود و اکنون سفارت درصدد بررسی راهکارهایی جهت حل مشکلات موجود  است. وی همچنین افزود لیست شرکت‌های  موجود در ایران جهت ارائه با شرکاری تجاری ایرانی موجود است و مایلیم در بحث نمایشگاه‌ها نیز علاقه‌مند به حضور شرکت‌های ایرانی در این نمایشگاه‌ها هستیم.

موضوعات :
در همین رابطه