رادیو مجازی اتاق ایران - 17 اردیبهشت 1403

رئیس اتاق مشهد در جمع فعالان بخش خصوصی ترکمنستان مطرح کرد

فرصت‌های همکاری ایران و ترکمنستان با مشارکت دو طرف فعال شوند

محمدرضا توکلی زاده، رئیس اتاق مشهد در نشست مشترک فعالان اقتصادی ایران و ترکمنستان در استان مای این کشور، با تأکید بر فرصت‌های همکاری فراوان دو کشور، فعال‌سازی ظرفیت‌ها با مشارکت دو طرف را خواستار شد.

10 بهمن 1402
کد خبر : 42632
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

در جریان سفر هیات اقتصادی و تجاری استان خراسان رضوی به ترکمنستان متشکل از 20 فعال بخش خصوصی و نمایندگان بنگاه‌های اقتصادی به سرپرستی رئیس اتاق مشهد، دیدارها و مذاکراتی با بخش خصوصی این کشور انجام شد و طرفین ضمن بررسی ظرفیت‌های مشترک همکاری، بر توسعه روابط تجاری تأکید کردند.

یکی از برنامه‌های این سفر، نشست مشترک با جمعی از فعالان بخش تولید و تجارت ترکمنستان بود که به میزبانی اتحادیه صنعت‌گران و کارآفرینان ایالت ماری برگزار شد. محمدرضا توکلی زاده، رئیس اتاق مشهد در این جلسه، پتانسیل‌های اقتصادی دو کشور همسایه را مجالی برای ارتقای مراودات در بخش‌های مختلف عنوان کرد.

وی افزود: استان خراسان رضوی با استان ماری ترکمنستان، ظرفیت‌های متعددی برای مراودات دوجانبه اقتصادی دارند که در چهارچوب تبادل هیات‌های تجاری و برگزاری رویدادهای نمایشگاهی، می‌توان این ظرفیت‌ها را معرفی، احصا و فعال کرد.

رئیس اتاق بازرگانی خراسان رضوی ادامه داد: این دو همسایه توانمندی‌های اقتصادی متعددی دارند که در بازار کشور مقابل می‌تواند ظرفیت خود را نشان دهد. در بخش صنعت، استان خراسان رضوی پتانسیل‌های خوب و رو به رشدی را فراهم نموده که می‌تواند در کشور ترکمنستان مورد استفاده قرار بگیرد. این ظرفیت فراهم است تا تجارب و مهارت شرکت‌های خدمات فنی و مهندسی این استان نیز در اجرای پروژه‌های زیرساختی و عمرانی ترکمنستان به کار گرفته شود. به‌موازات آن در کشور ترکمنستان نیز ظرفیت بسیار مطلوبی در بخش کشاورزی وجود دارد که می‌تواند به توسعه صادرات محصولات این بخش در ایران منتج شود.

توکلی زاده، توانمندی‌های استان خراسان رضوی در موضوع تولید ماشین‌آلات کشاورزی و زیرساخت‌های گلخانه‌ای را تشریح و اعلام آمادگی کرد که در صورت علاقه‌مندی طرف ترکمنستانی، تجارب نوینی که در این حوزه در خراسان وجود دارد، به فعالان اقتصادی این کشور منتقل شود.

او همچنین به مسیر ترانزیت کالا از ترکمنستان به هند و کشورهای حاشیه خلیج‌فارس اشاره کرد و گفت: ما می‌توانیم به توسعه ظرفیت این حوزه که موردتوجه کشور ترکمنستان و بخش خصوصی آن است، کمک کنیم. این مهم می‌تواند در چهارچوب یک تعامل متقابل شکل بگیرد و مسیر ترانزیت کالا از ایران به سمت روسیه نیز از طریق ترکمنستان تسهیل شود. باور داریم که فرصت‌های همکاری فراوانی فراهم است که باید مغتنم شمرده شده و با مشارکت دو طرف، فعال شوند.

وی در بخش دیگری از سخنانش در این نشست، از مشکل صدور روادید ترکمنستان برای تجار ایرانی سخن گفت و یادآور شد: درخواست داریم به‌منظور توسعه مراودات اقتصادی و تقویت روابط تجاری دو کشور، مسیر تردد فعالان اقتصادی کشورمان به ترکمنستان تسهیل شود. این مهم می‌تواند از سوی بخش خصوصی از دولت این کشور، مطالبه شود.

در این نشست، اورازوف، رئیس اتحادیه صنعتگران و کارآفرینان استان ماری ترکمنستان هم به سوابق همکاری‌های اقتصادی و تجاری دو کشور ایران و ترکمنستان اشاره و ابراز امیدواری کرد که حضور هیات تجاری خراسان رضوی در استان ماری، باب تعاملات و مراودات بیشتری را بگشاید.

وی عنوان کرد: در موضوع همکاری‌های ترانزیتی و تجاری دو کشور، مایل به همراهی و مشارکت هستیم. قطعاً توسعه مراودات ما در این بخش، به تجارت و اقتصاد دو کشور کمک خواهد کرد.

او در خصوص چالش اخذ روادید توسط فعالان اقتصادی ایرانی نیز تأکید کرد: فعالان اقتصادی ایرانی در صورت برخورد با مشکل در این حوزه، می‌توانند مراتب را به اتحادیه صنعتگران و کارآفرینان ترکمنستان اطلاع دهند تا از طریق ارتباط با مقامات عالی، مسئله ایجاد شده را پیگیری و چاره‌جویی کنیم. ما به دنبال افزایش و تحکیم روابط با بازرگانان هستیم و در این مسیر از هیچ کمکی دریغ نخواهیم کرد.

اعلام آمادگی برای برپایی نمایشگاه کالاهای ایرانی در استان ماری

سید قاسم ذاکری، کارشناس اقتصادی کنسولگری ایران در مرو نیز در این جلسه با اشاره به ظرفیت‌های اقتصادی استان خراسان رضوی در بخش‌های صنعت، حمل‌ونقل، کشاورزی، گردشگری و... عنوان کرد: این آمادگی وجود دارد که خردادماه سال آینده، نمایشگاه کالاهای ایرانی را در ماری برگزار کنیم.

وی، یکی از عرصه‌های مهم همکاری دو کشور را در بخش حمل‌ونقل و ترانزیت دانست و بیان کرد: با توجه به تأکیدی که دولت ایران بر توسعه مراودات اقتصادی با کشورهای همسایه دارد، در موضوع صدور روادید با کشورهای منطقه، همکاری خوبی داریم و امیدواریم در ترکمنستان نیز شرایط برای حضور کارآفرینان و فعالان اقتصادی ایرانی تسهیل شود و آن‌ها بتوانند با شرکای خود در این کشور، ارتباط مؤثری ایجاد کنند.

در این سفر، هیات تجاری خراسان رضوی با رایزن اقتصادی ایران در ترکمنستان نیز دیدار داشت و در این نشست، دغدغه‌های تجار و فعالان اقتصادی خراسان رضوی در موضوع همکاری‌های تجاری و اقتصادی با این کشور همسایه در حوزه‌های ترانزیت جاده‌ای و ریلی، ظرفیت‌های تجاری، اخذ روادید و... اقداماتی که می‌تواند از جانب دستگاه دیپلماسی برای چاره‌جویی از این مشکلات انجام بگیرد، مطرح و بررسی شد.

موضوعات :
در همین رابطه