رادیو مجازی اتاق ایران - 8 اردیبهشت 1403

در سلسله نشست مرکز ملی مطالعات راهبردی کشاورزی و آب اتاق ایران مقرر شد

برنامه‌ دوران گذار صنعت طیور از تبعات حذف ارز ترجیحی تدوین می‌شود

مردمی‌سازی ارز نهاده‌های دامی و تأثیر آن بر صنعت طیور در نشست‌های متعدد در اتاق ایران بررسی شد؛ قرار است اتاق ایران با همکاری فدراسیون طیور ایران، برنامه دوران گذار و درازمدت با توجه به حذف ارز را ارائه کند.

04 تیر 1401
کد خبر : 42940
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

«مردمی‌سازی ارز نهاده‌های دامی و تأثیر آن بر صنعت طیور» موضوع چندین نشست تخصصی مرکز ملی مطالعات راهبردی کشاورزی و آب اتاق ایران بود. در این نشست‌ها نماینده نهادهای دولتی و فعالان بخش خصوصی، حضور داشتند.

در این جلسات ضمن شرح توسعه روند تاریخی صنعت طیور کشور و مقایسه آن با روند جهانی در طی این مدت به بررسی سرانه تولید و ضریب تبدیل دان پرداخته شد. همچنین موضوع حذف ارز ترجیحی و تأثیر آن بر تولید، مصرف داخلی و بازار صادراتی، قیمت نهاده‌های دان و فرآورده‌های طیور مورد بررسی قرار گرفت.

الزام به استفاده از نژاد آرین در کشور از طرف دولت، به دلیل عدم قابلیت رقابت با دیگر نژادهای مطرح موجود، نیاز به افزایش دان و فضای بیشتر پرورش، موجب کاهش تولید و زیان اقتصادی برای تولیدکننده است، که مقرر شد تصمیم مقتضی در این زمینه گرفته شود.

نحوه حذف ارز ترجیحی نهاده‌های دامی بر قیمت باقی اقلام و خدمات و همچنین رفتار مصرف‌کنندگان که به دنبال کاهش هزینه‌های سبد غذایی‌شان هستند، تأثیر گذاشته است. تأثیر کاهش مقدار مصرف مصرف‌کنندگان بر تولید از یک‌سو و کاهش توان مالی تولیدکننده و نبود مکانیسم مشخص در مورد امکان خرید مازاد محصول تولیدی از سویی دیگر، ارائه راهکاری واقع‌بینانه برای عبور از این مرحله گذار را ضروری می‌سازد.

اتاق ایران در نظر دارد با همکاری فدراسیون طیور ایران، مسئولان و مقامات عالی کشور را از نتایج این جلسات مطلع کرده و با استفاده از ظرفیت بخش غیردولتی و تشکل‌ها، برنامه‌های دوران گذار و درازمدت با توجه به حذف ارز را ارائه کند.

در همین رابطه