رادیو مجازی اتاق ایران - 5 اردیبهشت 1403

رئیس اتاق سمنان در نشست مشترک با سفیر فنلاند؛

برجام، فرصت ورود فناوری نوین جهانی را به ایران فراهم کرده است

سفیر کشور فنلاند در ایران با رئیس اتاق سمنان در محل این اتاق، دیدار و گفتگو کرد.

14 مهر 1395
کد خبر : 4378
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان سمنان با اشاره به ورود هیات های تجاری کشورهای مختلف به ایران پس از برجام، افزود: فرصت ورود فناوری های نوین دنیا به ایران از دستاوردهای برجام برای کشور است.

علی اصغر جمعه ای در نشست سفیر فنلاند در ایران با فعالان اقتصادی استان سمنان افزود: بعد از به نتیجه رسیدن برجام، زمینه حضور و مشارکت اقتصادی کشورهای اروپایی در سمنان فراهم شده است تا این کشورها با توجه به ظرفیت های سمنان، در این استان سرمایه گذاری کنند.

جمعه ای با اشاره به سفر هاری کِمراینِن، سفیر جمهوری فنلاند در ایران به سمنان گفت: کشور فنلاند یکی از کشورهای اتحادیه اروپا است و از لحاظ اقتصادی و درآمد از کشورهای برتر اروپا و دارای موقعیت مناسب برای ارتباطات تجاری است.

وی گفت : کشور فنلاند در حوزه فناوری معادن، بازیافت فاضلاب و پساب یکی از کشورهای صاحب نام در جهان است و می توان از این فناوری ها برای پیشرفت استان سمنان استفاده کرد.

رئیس اتاق سمنان افزود: قانون سرمایه گذاری ایران، زمینه سرمایه گذاری کشورهای مختلف را به صورت مشارکتی یا غیرمشارکتی مشروط بر ایجاد شرکت ایرانی به وسیله آن شرکت خارجی فراهم کرده است.

وی گفت: به علت تعامل بسیار خوب نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان سمنان با دستگاه های دولتی، روند سرمایه گذاری شرکت های خارجی در این استان به مراتب آسان تر از دیگر استان های کشور است.

رئیس کانون کارفرمایان استان سمنان ادامه داد: سمنان در داشتن بیشترین ذخیره معدنی در کشور رتبه پنجم را دارد و از 70 ماده معدنی شناخته شده در کشور 42 ماده معدنی در استان سمنان وجود دارد و 33 ماده معدنی استخراج شده است.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان سمنان، از دیگر ویژگی های استان سمنان را وجود واحدهای صنعتی منحصر به فرد عنوان کرد و گفت: در صنعت قطعه سازی خودرو و خودروسازی این استان از استان های پیشتاز است.

جمعه‌ای اظهار کرد: سمنان با وجود کم آبی و قرار گرفتن در حاشیه کویر، در بخش کشاورزی نیز بسیار قوی عمل کرده است و در تولید محصولاتی مانند، پسته، انگور، خربزه، زردآلو و آلو پیشتاز است.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان سمنان با اشاره به ظرفیت بالای گردشگری این استان، افزود: 17 منطقه نمونه گردشگری در سمنان وجود دارد که هرکدام دارای ویژگی خاص است.

سفر رئیس جمهور فنلاند به ایران

در ادامه این نشست تخصصی، سفیر جمهوری فنلاند در ایران گفت: سائولی نینیستو، رئیس جمهوری فنلاند آبان سال 95 به منظور ایجاد زمینه برای افزایش ارتباطات دوجانبه در تمام حوزه ها، به ایران سفر می کند.

هاری کِمراینِن افزود: رئیس جمهوری فنلاند به همراه هیات های تجاری و دیگر هیات های این کشور، به ایران سفر می کند و با این سفر موقعیت های تجاری بسیار خوبی برایدو 2 کشور به وجود می آید.

سفیر فنلاند در ایران افزود: همایش صنعت چوب و کاغذ در آینده ای نزدیک در ایران برگزار می شود و 15 کارخانه برتر تولید چوب کشورهای مختلف به ایران سفر خواهند کرد که این همایش می تواند بسترهای لازم برای ارتباط بین ایران و دیگر کشورها را فراهم کند.

کِمراینِن هدف از سفر خود به سمنان را آشنایی با ظرفیت ها و فرصت های سرمایه گذاری در این استان و بسترسازی مناسب برای وارد کردن فناوری روز فنلاند به ایران و سمنان عنوان کرد.

وی، کشور فنلاند را کشوری با قابلیت های متنوع و پیشتاز در زمینه فناوری روز نامید و افزود: کشور سنگاپور از فناوری آسانسور و کشورهای آرژانتین و برزیل از فناورهای کشاورزی فنلاند استفاده می کنند.

کِمراینِن اظهار کرد: فنلاند در سالهای گذشته در تولید تلفن همراه پیشتاز بود، اما در حال حاضر این حوزه تعطیل شده است و هم اکنون فعالیت اصلی این کشور در زمینه شبکه و ساخت تجهیزات پزشکی است.

سفیر جمهوری فنلاند در ایران، دیگر فناوری روز این کشور را ماشین آلات، تجهیزات روز بسته بندی میوه و سبزیجات، تجهیزات تصفیه فاضلاب و پساب برای مبارزه با آلودگی معرفی کرد.

وی افزود: کشور فنلاند شاید روی نقشه کوچک باشد، اما از لحاظ تجاری بسیار بزرگ است.

کِمراینِن با بیان اینکه سمنان در ایران نقش بسیار مهمی در تجارت دارد، افزود: آثار و سکه های گذشته این استان نشان دهنده علاقه و فعالیت نیاکان سمنانی به تجارت بین المللی است.

وی اظهار کرد: در گذشته راه ابریشم اروپای غربی را به چین متصل کرده بوده و سمنان در میانه این راه قرار دارد و در حال حاضر این موقعیت جغرافیایی فرصت بسیار خوبی برای این استان است.

 

 

موضوعات :
در همین رابطه