رادیو مجازی اتاق ایران - 8 اردیبهشت 1403

در جلسه شورای گفت‌وگوی استان اصفهان تأکید شد

سامانه رصدخانه فناوری و نوآوری اصفهان ایجاد می‌شود

در صد و هجدهمین جلسه شورای گفت‌وگوی استان اصفهان، ایجاد سامانه رصدخانه فناوری و نوآوری اصفهان در قالب قرارگاه اقتصاد دانش‌بنیان با ظرفیت‌سازی و کمک دستگاه‌های مختلف و بخش خصوصی مورد تأکید قرار گرفت.

22 شهریور 1401
کد خبر : 43827
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

صد و هجدهمین جلسه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان اصفهان به بررسی نحوه مشارکت بخش خصوصی و عمومی با بخش دولتی در خصوص اجرایی شدن مصوبات استانی و ملی مرتبط با احیای زاینده‌رود، تالاب گاوخونی و تأمین آب شرب، صنعت و کشاورزی، تدوین و بررسی شاخص‌های عملکردی حوزه فناوری و نوآوری استان با هدف برنامه‌ریزی، نظارت و مدیریت بهتر و بررسی پیشنهاد‌ها در خصوص بهره‌برداری از محل سابق نمایشگاه بین‌المللی استان اختصاص یافت.

در ابتدای این جلسه، استاندار اصفهان در خصوص پیشنهاد ارائه شده مبنی بر ایجاد سامانه رصدخانه فناوری و نوآوری اصفهان گفت: مدیریت استان در تلاش است در قالب قرارگاه اقتصاد دانش‌بنیان با ظرفیت‌سازی و کمک دستگاه‌های مختلف و حمایت پولی، مالی و بانکی، آینده این استان را به شکل مطلوبی رقم بزند.

سیدرضا مرتضوی با بیان اینکه وظیفه راه‌اندازی این سامانه بر عهده هیات اجرایی منطقه ویژه علم و فناوری استان است تصریح کرد: باید این سامانه را باقابلیت مناسب برای تصمیم‌گیری‌های آینده استان و هم‌افزایی و کمک بخش خصوصی راه‌اندازی کنیم.

وی ادامه داد: قطعاً اصفهان در آینده برای پیشرفت، مسیری جز حرکت به سمت اقتصاد دانش‌بنیان نداشته و باید به‌تدریج ریل توسعه استان را به این سمت سوق دهیم.

مرتضوی همچنین با اشاره به اهمیت تغییر کاربری کارخانه ریسباف و تبدیل آن به موزه، گفت: پیش‌ازاین مذاکراتی برای ایجاد یک موزه درخور شهر اصفهان انجام شده اما با توجه به کاربری این مجموعه، پیشنهاد شده که این محل به کارخانه نوآوری تبدیل شود.

وی با بیان اینکه ایجاد کارخانه نوآوری یکی از اولویت‌های استان است، افزود: به دلیل اینکه ایجاد موزه‌های ویژه، ظرفیتی برای جذب گردشگر است باید ما از کارخانه ریسباف در قالب موزه استفاده کنیم و مقرر شد شهرداری طرح اولیه‌ای را در مورد 75 هزار مترمربع این کارخانه و تبدیل آن به موزه برنامه‌ریزی کند.

در ادامه نشست، رئیس اتاق اصفهان نیز محل قدیم نمایشگاه اصفهان در جوار پل شهرستان به دلیل نزدیکی به محور گردشگری شهر را فرصتی استثنایی برای اصفهان دانست و خواستار تعیین تکلیف هر چه سریع‌تر کاربری محل نمایشگاه قدیم اصفهان در مجاورت پل شهرستان شد.

مسعود گلشیرازی همچنین با اشاره به از دست رفتن جایگاه فرش دستباف اصفهان در حوزه صادرات، تعامل کلیه نهادها برای احیای این جایگاه و اختصاص بخشی از محل نمایشگاه قدیم اصفهان برای ایجاد نمایشگاه دائمی فرش و صنایع‌دستی اصفهان را خواستار شد.

دبیر شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی اصفهان همچنین با اشاره به اهمیت ایجاد موزه صنعت در شهر صنعتی اصفهان، بر ایجاد هم‌زمان کارخانه نوآوری باوجود ابراز تمایل مدیرعامل بانک ملی ایران برای سرمایه‌گذاری در این حوزه تأکید کرد.

گلشیرازی همچنین با اشاره بر اهمیت فراهم‌سازی زیرساخت‌های صادرات محصولات شرکت‌های دانش‌بنیان گفت: تا تیم‌های صادراتی به‌خوبی آموزش نبینند این مهم تحقق پیدا نخواهد کرد و می‌توان از بخشی از فضای نمایشگاه قبلی برای ایجاد کارخانه صادرات و محل تربیت تیم‌های صادراتی استفاده کرد.

علی قاسم‌زاده، شهردار اصفهان نیز گفت: شهرداری برای محل نمایشگاه قدیم اصفهان به دو گزینه جزیره نوآوری و ایجاد فضایی جذاب برای کودکان و نوجوان در حوزه دانش‌بنیان رسیده است و می‌توان از این سرمایه موجود در راستای ایجاد اشتیاق برای فعالیت‌های دانش‌بنیان استفاده کرد.

بررسی مسائل و مشکلات قانون جهش تولید دانش‌بنیان موضوع دیگری بود که در این جلسه مطرح و مصوب شد کمیته‌ای سه‌جانبه متشکل از اداره کل صمت، اتاق بازرگانی با محوریت معاونت اقتصادی استانداری جمع‌بندی پیشنهاد‌های این حوزه را به‌منظور طرح در جلسه سران قوا بررسی کند.

در این جلسه مقرر شد به‌منظور تأمین مالی، انجام مطالعات و سایر اقدامات و تدابیر عملی در خصوص احیای تالاب گاوخونی و حل تعارضات منافع کلیه ذینفعان در حوضه آبریز زاینده‌رود، موضوع به‌طور ویژه در دستور کار اتاق اصفهان قرار گیرد و شهرداری و تشکل‌های مرتبط با این حوزه نیز در این موضوع با اتاق اصفهان تعامل کنند.

همچنین در خصوص بهره‌برداری از محل پیشین نمایشگاه بین‌المللی اصفهان نیز مقرر شد با محوریت استانداری و معاونت‌های اقتصادی و عمرانی، شهرداری، اتاق بازرگانی و اداره آب منطقه‌ای، تا یک ماه آینده در این زمینه تصمیم‌گیری شود.

حذف معافیت‌های واردات ماشین‌آلات تولیدی و تغییر نحوه ترخیص آنها نیز به‌عنوان یکی از چالش‌های فعالان اقتصادی عنوان و مصوب شد با محوریت استاندار پیشنهاد‌های این حوزه برای طرح در جلسه سران سه قوا بررسی و ارائه شود.

موضوعات :
در همین رابطه