رادیو مجازی اتاق ایران - 19 اردیبهشت 1403

نماینده «پولسکی»، بزرگ‌ترین بانک لهستان، در گفت‌وگو با پایگاه خبری اتاق ایران

جوان‌های تحصیل‌کرده موتور رشد اقتصاد ایران هستند

روبرت زمیجکو به عنوان نماینده بانک «پولسکی»، بزرگ‌ترین بانک لهستان و بزرگ‌ترین بانک در شرق اروپا به همراه هیات اقتصادی این کشور روز یکشنبه 11 مهرماه به اتاق ایران آمده بود؛ او در مقام یک اقتصاددان نظراتی در مورد اقتصاد ایران داشت.

13 مهر 1395
کد خبر : 4434
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

بیش از 100سال قدمت دارد؛ آنقدر که اکنون بزرگ‌ترین بانک لهستان و بزرگ‌ترین بانک در شرق اروپا به شمار می‌آید. روبرت زمیجکو مدیراجرایی و نماینده بانک «پولسکی» به عنوان کارشناس اقتصادی نظراتی در مورد اقتصاد ایران دارد. او در گفت‌وگو با پایگاه خبری اتاق ایران بر این باور خود تأکید دارد که ایران نباید به ذخایر نفتی خود برای پیشرفت تکیه کند بلکه باید به نیروهای جوان و تحصیل‌کرده‌اش تکیه کند و از آن‌ها برای رشد اقتصادی کمک بگیرد.

روبرت زمیجکو در گفت‌وگو پایگاه خبری اتاق ایران می‌گوید: «من به نمایندگی از بزرگ‌ترین بانک لهستانی و همچنین بزرگ‌ترین بانک در شرق اروپا به ایران آمده‌ام. بانک «پولسکی» با بیش از 9میلیون مشتری همکاری می‌کند. بیش از 14هزار شرکت نیز با این بانک همکاری می‌کنند.» او می‌گوید: «ما نه تنها در منطقه خودمان فعالیت می‌کنیم بلکه قصد داریم در سرتاسر جهان نیز فعال باشیم. در واقع ما به دنبال بسط و گسترش بین‌المللی هستیم.»

نماینده بانک پولسکی می‌گوید: «سال گذشته در آلمان یکی از شعبه‌های بانکی‌مان را افتتاح کردیم؛ به علاوه در اوکراین هم یک شعبه داریم. در سوئد هم یک شعبه کوچک داریم. به علاوه در حال حاضر نیز به دنبال افتتاح یک شعبه در جمهوری‌چک هستیم.» او می‌گوید: «از نظر من، مأموریت ما خدمت‌رسانی به مشتری‌ها نه تنها در لهستان بلکه در تمامی نقاط دنیاست. کشورهایی مانند ایران به طور ویژه مد نظر ما هستند.»

رشد اقتصاد ایران آهسته و پیوسته است

این سومین بار است که زمیجکو به ایران می‌آید. او می‌گوید: «پیش از این در دوران تحریم نیز در ایران حضور داشته‌ام. به عنوان یک اقتصاددان، ایران را کشوری بزرگ می‌دانم که با 80میلیون جمعیت، پتانسیل‌های بالایی برای کسب‌وکار دارد. رشد تولید ناخالص داخلی نیز در این کشور آهسته و پیوسته پیش رفته‌است.»

مدیر اجرایی بزرگ‌ترین بانک لهستان می‌گوید: «از نظر ما امکان برقراری روابط بسیار خوبی بین ایران و لهستان وجود دارد. ما همیشه در کنار شرکت‌های لهستانی به سفرهای خارجی می‌رویم تا امکاناتی را در اختیار آن‌ها قرار دهیم. در مورد ایران هم همین هدف را دنبال می‌کنیم.»

طبق گفته زمیجکو، نظام بانکی ایران تحت فشار تحریم‌ها قرار داشته‌است. او می‌گوید: «اکنون تلاش داریم قدم‌به‌قدم اوضاع را بهبود ببخشیم و چالش‌ها را برطرف کنیم. پول باید گردش پیدا کند تا کسب‌وکارها رونق پیدا کنند. ما جلسات و دیدارهایی با اعضای بانک مرکزی داشته‌ایم. نتیجه این دیدارها بسیار خوب بوده‌است.»

این کارشناس اقتصادی لهستانی می‌گوید: «اقتصاد ایران در حال رشد است. ذخایر نفتی بسیار خوبی در این کشور وجود دارد اما از آن مهم‌تر، افراد جوان و تحصیل‌کرده‌ای هستند که می‌تواند به رشد اقتصادی کمک کنند. افراد جوانی که من با آن‌ها صحبت کردم بسیار باز فکر می‌کنند، به زبان‌های خارجی صحبت می‌کنند و به دنبال برقراری ارتباط با خارجی‌ها هستند. به نظر من اگر بتوانید از این افراد نهایت بهره را ببرید، آینده بسیار خوبی در انتظار این کشور خواهد بود.»

در همین رابطه