رادیو مجازی اتاق ایران - 8 اردیبهشت 1403

مسعود گلشیرازی در نشست شورای گفت‌وگوی استان اصفهان درخواست کرد

با واگذاری اختیارات ویژه به مدیران استانی، تمرکززدایی شود

رئیس اتاق اصفهان در نشست شورای گفت‌وگوی این استان که با حضور وزیر اقتصاد برگزار شد، درخواست کرد تمرکززدایی از طریق واگذاری اختیارات ویژه به مدیران استان‌های شاخص اقتصادی در دستور کار قرار گیرد.

09 آبان 1401
کد خبر : 44373
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

وزیر امور اقتصادی و دارایی، گفت: مسیر تولید و صادرات امروز کشور سنگلاخی است که جز با عشق فعالان اقتصادی بخش خصوصی طی نمی‌شود.

سید احسان خاندوزی در صد و بیستمین نشست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان اصفهان، ضمن ارج نهادن به نگاه و صبوری فعالان عرصه تولید کشور، افزود: استان اصفهان در طول تاریخ همواره قطب قلب تپنده تحولات اقتصادی کشور و محل کارآفرینان اصیلی بوده که از قابلیت الگو شدن و بالیدن در سطح ملی برخوردار هستند.

رئیس شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی کشور با اشاره به ناآرامی‌های اخیر گفت: در این شرایط اگر شما به‌عنوان ستون‌های کسب‌وکار، تولید، صنعت و تجارت کشور محکم، امیدوار و با چشم به مسیر آینده عمل و صحبت کنید؛ می‌توانیم بر تزلزل‌های کوتاه‌مدت غلبه کنیم.

خاندوزی تأکید کرد: از فعالان اقتصادی بخش خصوصی به‌ویژه جمع حاضر می‌خواهم کمک‌حال و امیددهنده باشند ما نیز به‌عنوان سیاست‌گذار تلاش خواهیم کرد مسیر سیاست‌های اقتصادی را که منجر به مثبت شدن چشم‌انداز صنایع خواهد شد، هموارتر کنیم.

وی نتیجه این تعامل بخش خصوصی و دولتی را اشتغال آفرینی بیشتر و شکوفایی اقتصادی دانست و تصریح کرد: با تمامی توان خود به دنبال کوتاه کردن بروکراسی‌های پیچیده اداری، تسهیل فرایندهای موجود و حفظ شأن و جایگاه فعالان بخش خصوصی و تکریم آنها هستیم.

خاندوزی خواستار تفویض اختیارات بیشتر به مدیران کل استان‌های شاخص اقتصادی در گروه و رسته و شرایط خاص و استقرار نماینده تام‌الاختیار بانک مرکزی در استان اصفهان برای جلوگیری از اطاله رسیدگی به پرونده‌های فعالان اقتصادی شد.

وی در پاسخ به گلایه فعالان بخش خصوصی در خصوص صدور برگه‌های تشخیص بدون اتکا به مدارک و مستندات و به‌صورت سلیقه‌ای، گفت: این مورد دغدغه برحق فعالان اقتصادی بخش خصوصی در طول سالیان بوده و طبق جلسه با رئیس سازمان امور مالیاتی کشور این سازمان مکلف شد در صورت مشخص شدن اختلاف فاحش میان تشخیص اولیه ممیز و رأی قطعی، برای ممیز پرونده تخلفات تشکیل شده و جریمه شود.

به عقیده خاندوزی، در جنگ اقتصادی امروز باید فعال اقتصادی را حمایت و تکریم کرد.

استاندار اصفهان نیز در این جلسه، شورای گفت‌وگوی استان اصفهان را یکی از توانمندترین و فعال‌ترین شوراهای گفت‌وگوی کشور دانست و گفت: این شورا سعی کرده با برگزاری جلسات کارشناسی با حضور اعضای اصلی شورا، بهترین شرایط را در جهت جمع‌بندی موضوعات مبتلابه اقتصاد استان و تصمیم‌گیری در جلسه اصلی رقم بزند.

سید رضا مرتضوی، ارتقاء چشمگیر شاخص بهبود فضای کسب‌وکار استان را ناشی از عزم و اراده جدی فعالان بخش خصوصی اصفهان بیان و تصریح کرد: به همین دلیل تمرکززدایی از مرکز و تسهیل شرایط کسب‌وکار در استان اصفهان درخواست و مطالبه جدی صاحبان کسب‌وکار استان است.

همچنین دبیر شورای گفت‌وگوی استان اصفهان نیز ضمن انتقاد از سیاست‌های انقباضی دولت برای فعالان بخش خصوصی گفت: برخی از اقدامات دستگاه‌های اجرایی مانع تولید، توسعه و صادرات بوده و نیازمند اصلاح و بازنگری است.

مسعود گلشیرازی، در نظر گرفتن مشوق‌هایی به‌ویژه در حوزه استرداد مالیات بر ارزش‌افزوده برای فعالان اقتصادی خوش‌نام و صادرکنندگان نمونه و ممتاز ملی و استانی را خواستار شد و افزود: لازم است سازوکارهای اجرایی و اختیاری در استان‌های شاخص در حوزه اقتصادی مانند استان اصفهان متفاوت از سایر استان‌ها باشد.

رئیس اتاق اصفهان با بیان اینکه اختیارات نمایندگان بانک مرکزی و سازمان مالیاتی متناسب با فعالیت‌های استان نیست، خواستار افزایش اختیارات مدیران کل و نمایندگان دستگاه‌های اجرایی استان شد.

گلشیرازی تأکید کرد: استان اصفهان به‌عنوان یک قطب اقتصادی نیازمند اعطای اختیارات ویژه به مدیران کل است.

داود منظور، رئیس سازمان امور مالیاتی کشور نیز در این جلسه گفت: استردادها با سرعت در حال انجام است و در 10 ماه گذشته 2 هزار میلیارد تومان استرداد مالیات بر ارزش‌افزوده استان اصفهان داشته‌ایم که 90 میلیارد آن در دستور پرداخت قرار گرفته است.

منظور افزود: استرداد مالیات بر ارزش‌افزوده در برخی پرونده‌ها مبتنی به تعیین تکلیف پرونده در هیئت‌های رسیدگی بوده و تا زمانی که پرونده‌ها تعیین تکلیف نشود موضوع استرداد نیز قطعی نخواهد شد لذا به هیئت‌های رسیدگی تأکید خواهیم کرد زودتر قرار کارشناسی پرونده‌ها تکمیل شود.

وی اظهار کرد: در قانون ارزش‌افزوده دائمی جدید نیز با عدم پرداخت پس از یک ماه مشمول جریمه خواهیم شد که البته منوط به اجرای قانون پایانه‌های فروشگاهی است. در خصوص استرداد مالیات بر ارزش‌افزوده مواد خام و نیمه‌خام نیز ما تابع مصوبه دولت هستیم و در صورت اعتراض فعالان اقتصادی به این مصوبه، موارد احصا و برای رسیدگی مجدد در دولت، ارجاع شود.

عباس مزیکی، مدیرکل امور مالیاتی استان اصفهان نیز اجرای سامانه مؤدیان را در تسریع رسیدگی به پرونده‌های استرداد مالیات بر ارزش‌افزوده حائز اهمیت دانست و خواستار ابلاغ دستورالعملی در جهت کمک به استرداد به‌ویژه شرکت‌های معتبری که استرداد آنها به روال عادی است، شد. در ادامه این نشست مصوب شد که در صورت عدم استرداد مالیات بر ارزش‌افزوده پس از یک ماه از ارائه درخواست، تا 80 درصد استرداد برای فعالان اقتصادی خوش‌حساب و 100 درصد استرداد برای صادرکنندگان نمونه و ممتاز ملی و استانی انجام شود.

محمود تولایی، رئیس اتاق کاشان نیز قابل تفسیر بودن برخی از مواد قانون مالیاتی را موجب سوءاستفاده دانست و افزود: برای برخورداری فعالان اقتصادی از معافیت‌های ماده 132 لازم است شورای عالی مالیاتی محتواهای قابل تفسیر را تعیین تکلیف کرده تا در ممیزی قابل تفسیر نباشد این امر مورد استقبال فعالان اقتصادی استان اصفهان است.

وی در ادامه ضمن انتقاد از اشتغال قضات شاغل در هیئت‌های حل اختلاف مالیاتی، گفت: شاغل بودن این قضات موجب حضور فیزیکی کم‌رنگ آنها شده و آنها وقت لازم برای گذراندن دوره‌های آموزشی را ندارند. تولایی بر ضرورت داشتن حداقل دانش مالیاتی برای نماینده قوه قضاییه در هیئت‌های حل اختلاف تأکید کرد.

در پایان مقرر شد تا پایان آذر جلسه‌ای اختصاصی در شورای عالی مالیاتی برای تفسیر موارد پرتکرار مورد اختلاف مؤدی و هیئت‌های تشخیص و ممیز با حضور نماینده‌ای از اتاق اصفهان به‌منظور جلوگیری از تفسیر موارد تشکیل شود.

تمدید LC پروژه قطار سریع‌السیر اصفهان به‌عنوان بزرگ‌ترین و علمی‌ترین پروژه عمرانی کشور و تأمین اعتبار پروژه آزادراه شرق اصفهان توسط یکی از بانک‌های عامل از دیگر درخواست‌هایی بود که در این جلسه از سوی علیرضا صلواتی مجری طرح‌های زیربنایی استان اصفهان مطرح شد.

موضوعات :
در همین رابطه