رادیو مجازی اتاق ایران - 18 اردیبهشت 1403

پیش‌نویس سند ریال دیجیتال بانک مرکزی منتشر شد

درحالی که رئیس کل بانک مرکزی وعده داده بود اجرای آزمایشی ریال دیجیتال تا پایان شهریور آغاز خواهد شد اما حالا «پیش‌نویس سند ریال دیجیتال» را با هدف دریافت نقطه نظرات متخصصان و کارشناسان منتشر کرده است.

09 آبان 1401
کد خبر : 44391
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

درحالی که رئیس کل بانک مرکزی وعده داده بود اجرای آزمایشی ریال دیجیتال تا پایان شهریور آغاز خواهد شد اما حالا «پیش‌نویس سند ریال دیجیتال» را با هدف دریافت نقطه نظرات متخصصان و کارشناسان منتشر کرده است.

 اولین انتشار رسمی ریال دیجیتال توسط هیات نظارت بر اندوخته اسکناس و در راستای اجرای مصوبه شورای پول و اعتبار، در شهریورماه امسال انجام شد. پس از انتشار اولیه به صورت محدود، ریال دیجیتال منتشر شده از طریق دو بانک عامل و با جامعه کاربری کنترل شده مورد بهره برداری پیش آزمایشی قرار گرفت و آنطور که بانک مرکزی اعلام کرده هنوز هم روند بررسی‌های تکمیلی برای شروع دوره آزمایشی ادامه دارد.
بنا بر اعلام بانک مرکزی به زودی با پیوستن بانک سوم به این پروژه، دوره اجرای پیش آزمایشی خاتمه یافته و با آغاز مرحله اجرای آزمایشی، دامنه استفاده، تعداد کاربران و مبلغ تخصیص یافته به این طرح نیز گسترش خواهد یافت. ظاهرا ورود کلیه بانک‌های عامل به این پروژه تا پایان دوره آزمایشی از دیگر اهداف برنامه‌ریزی شده در اجرای آن خواهد بود.

بانک مرکزی قصد دارد همزمان با اجرای دوره‌های پیش آزمایشی و آزمایشی، همزمان اخذ نظرات و پیشنهادات کارشناسان و خبرگان پولی و بانکی، امکان دسترسی عموم مردم به ریال دیجیتال را به صورت تدریجی فراهم کند. بر این اساس صاحبنظران می توانند پیشنهادات خود را از طریق پست الکترونیکی به نشانی irdr@cbi.ir در قالب فرم زیر ارسال کنند.

رمز ریال چه ویژگی‌هایی دارد؟

اولین بار اواسط سال گذشته بود که بانک مرکزی اعلام کرد قصد ایجاد رمز ارز ملی بر پایه ریال را دارد . هدف بانک مرکزی این بود که با انتشار رمز ریال، افراد اسکناس ریال خود را تحویل بانک مرکزی ‌دهند و رمز ریال تحویل بگیرند؛ چرا که رمز ریال قابل استفاده برای سرمایه‌گذاری نیست و صرفا جایگزین اسکناس خواهد شد.

به گفته مسئولان بانک مرکزی در رمزریالی که در داخل گوشی قرار می‌گیرد، بانک به عنوان شخص سوم و واسط که امکان انتقال وجه را فراهم می‌کند، حذف و عین پول و اسکناسی که در جیب داریم به صورت الکترونیک منتقل می‌شود. مهمترین ویژگی رمز ریال در مقایسه با اسکناس، امنیت بالای آن است. چرا که طراحی رمز ریال به صورتی است که ردیابی وجوه در آن به طور دقیق قابل انجام بوده و حتی در صورت سرقت اطلاعات رمز ریال و هک گوشی تلفن هوشمند توسط سارقین و هکرها امکان ردیابی آن وجود دارد.

موضوعات :
در همین رابطه