شهادت حضرت امام جعفر صادق (ع) را تسلیت می‌گوییم

رادیو مجازی اتاق ایران - 12 اردیبهشت 1403

بر اساس تازه‌ترین گزارش وزارت صنعت

صدور مجوزهای مواد اولیه مشمول معافیت گمرکی نسبت به سال گذشته کاهش یافته است

جدیدترین آمار منتشر شده از سوی وزارت صنعت حاکی از کاهش صدور مجوزهای مواد اولیه مشمول معافیت گمرکی نسبت به سال گذشته است؛ امری که فعالان اقتصادی آن را سیگنال منفی برای تولید می‌دانند.

13 آبان 1401
کد خبر : 44448
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

جدیدترین آمار منتشر شده از سوی وزارت صنعت، ‌معدن و تجارت نشان می‌دهد با لغو معافیت گمرکی ماشین آلات، ۲۵۸ فقره مجوز مواد اولیه مشمول معافیت گمرکی به ارزش بیش از ۳۵ میلیون دلار صادر شده که این رقم نسبت به سال قبل کاهش داشته است.

پیش از این و بر اساس ماده ۱۱۹ قانون امور گمرکی و تفاهم نامه بین گمرک و وزارت صنعت، معدن و تجارت، واحدهای تولیدی مجاز می‌توانستند در صورت تائید عدم ساخت داخل از معافیت حقوق ورودی ماشین آلات استفاده کرده و در حداقل زمان ممکن ماشین آلات و تجهیزات خطوط تولید خود را از گمرک ترخیص کنند. اما در بودجه امسال این معافیت لغو شد. در بند(ص) تبصره ۶ قانون بودجه ۱۴۰۱ وزارت اقتصاد موظف شده که حقوق ورودی کلیه ماشین‌آلات و تجهیزات تولیدی، صنعتی، معدنی و کشاورزی را وصول کند.

موضوعی که با انتقادات زیاد فعالان اقتصادی و تولیدکنندگان مواجه شده و آن را سیگنال منفی دولت به بخش تولید قلمداد کردند. غلامحسین شافعی رئیس اتاق ایران نیز نسبت به تبعات این تصمیم در کاهش سرمایه‌گذاری هشدار داد.

با این حال این تصمیم اجرایی شد و جدیدترین آمار منتشر شده از سوی وزارت صنعت، ‌معدن و تجارت نشان می‌دهد در سال جاری فقط بخشی از مواد اولیه مشمول معافیت گمرکی شده‌اند. بر این اساس در پنج ماهه نخست امسال ۲۵۸ فقره مجوز مواد اولیه مشمول معافیت گمرکی به ارزش بیش از ۳۵ میلیون و ۲۰۰ هزار دلار صادر شده است.

این ارقام به لحاظ تعداد نسبت به صدور ۳۷۳ فقره در مدت مشابه سال گذشته ۳۰.۸ درصد کاهش داشته، اما ارزش این مجوزها نسبت به ارزش بیش از ۴۳ میلیون دلاری مجوزها در پنج ماهه سال قبل ۱۹.۳ درصد کاهش یافته است.

همچنین در چهار ماهه امسال ۲۲۷ فقره مجوز مواد اولیه مشمول معافیت گمرکی به ارزش بیش از ۳۱ میلیون و ۶۰۰ هزار دلار صادر شده است. براساس جزئیات آمار چهار ماه، استان مرکزی، فارس و خراسان رضوی با ۴۶، ۳۷ و ۳۷ فقره بیشتری معافیت مواد اولیه را دریافت کردند و ۱۷ استان هم هیچ معافیتی دریافت نکرده‌اند.

موضوعات :
در همین رابطه