رادیو مجازی اتاق ایران - 18 اردیبهشت 1403

حسن انتظار در نشست شورای گفت‌وگوی استان آذربایجان غربی

مشکل واحدهای تولیدی در حریم شهر ارومیه برطرف شود

رئیس اتاق ارومیه می‌گوید: از گذشته واحدهای تولیدی زیادی در حریم شهر ارومیه فعال بوده‌اند که اکنون به‌واسطه گسترش شهر، وارد حریم شده‌اند و با سخت‌گیری‌های شهرداری مواجه هستند.

18 آبان 1401
کد خبر : 44530
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ارومیه با اشاره به مشکلات ایجاد شده توسط شهرداری ارومیه برای واحدهای تولیدی خارج از حریم شهر، گفت: تعداد زیادی از واحدهای تولیدی در گذشته خارج از حوزه استحفاظی و حریم شهر ارومیه واقع شده بودند؛ اما امروز با گسترش مرکز استان این واحدها در داخل محدوده شهری وارد شده‌اند و ازنظر محاسبه تراکم و سطح اشتغال و سایر عوارض مازاد کسری با شهرداری دچار مشکل جدی هستند که نیاز است تصمیمات جدیدی با دستور استاندار در کارگروه زیربنایی و برنامه‌ریزی توسعه آذربایجان غربی گرفته تا این مشکل مرتفع شود.

حسن انتظار در شصتمین جلسه شورای گفت‌وگو دولت و بخش خصوصی استان آذربایجان غربی افزود: با توجه به اینکه بخشی از شهرک صنعتی فاز سه ارومیه در محدوده مناطق کم برخوردار واقع نشده، لازم است برای بهره‌برداری از معافیت واحدهای تولیدی مستقر در شهرک صنعتی فاز ۳ بخش انزل نتوانسته‌اند که از این تسهیلات قانونی بهره‌مند شوند و فقط تعداد محدودی از واحدهای تولیدی با توجه به واقع شدن در بخش مذکور توانسته‌اند از این تسهیلات بهره‌مند شوند.

دبیر شورای گفت‌وگوی آذربایجان غربی ادامه داد: با توجه به اینکه شهرک مذکور به‌صورت یک مجموعه بوده و قطعاً از عدالت مالیاتی نیز به دور خواهد بود که واحد تولیدی با فاصله کمی از شهرک صنعتی، نتواند از معافیت ماده مذکور برخوردار باشد. البته که نیت قانون‌گذار نیز با این اقدام برآورد نشده و حقوق قانونی واحد تولیدی نیز پایمال می‌شود؛ ازاین‌رو باید پیگیری لازم برای تغییرات تقسیمات کشوری و وارد کرده ده وقاصلو به بخش انزل شده تا تمامی واحدهای مذکور بتوانند از این معافیت بهره گیرند.

فعالان بخش خصوصی نقش بسیار مؤثری در توسعه کشور دارند

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقه‌ای وزیر کشور نیز در این نشئت با اشاره به وجود انسجام مناسب بین بخش خصوصی و مسئولان در شناخت و تبیین مشکلات اقتصادی و تلاش برای رفع کاستی‌ها گفت: این امر از عوامل مهم پیشرفت استان بوده و باید روزبه‌روز شاهد تقویت آن باشیم.

محسن کوشش‌تبار افزود: بخش خصوصی، سرمایه‌گذاران، تجار و فعالان اقتصادی نقش بسیار مؤثری در توسعه کشور دارند که این نقش با توجه به سهم قابل‌توجه بخش خصوصی از نرخ سرمایه‌گذاری، در این استان بسیار پررنگ‌تر است.

وی با اشاره به فعالیت بسیار خوب شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی در آذربایجان غربی برای تبیین درست و انتقال مشکلات به نهادهای مسئول اظهار کرد: این امر در رفع مشکلات و گام گذاشتن در این مسیر بسیار مثمرثمر بوده و باید تداوم یابد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقه‌ای وزیر کشور با بیان اینکه ظرفیت‌های بسیار خوبی در راستای توسعه تجاری آذربایجان غربی به‌ویژه باوجود ۹۶۷ کیلومتر مرز وجود دارد، ادامه داد: حضور در بازار روسیه از اولویت‌های ماست که تلاش داریم زمینه ارتقای تجارت در این بخش فراهم شود که تجار این استان می‌توانند از مهم‌ترین نقش‌آفرینان در این حوزه باشند.

کوشش‌تبار اضافه کرد: همچنین محصولات آذربایجان غربی می‌تواند به بخش بزرگی از قفقاز و کشورهای منطقه صادر شود که در حال مقدمه سازی برای تحقق این امر هستیم.

جبران عقب‌ماندگی آذربایجان غربی نیازمند مشوق‌های سرمایه‌گذاری است

رئیس شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی آذربایجان غربی در این جلسه گفت: یکی از مهم‌ترین اولویت‌های ما در استان، افزایش نرخ سرمایه‌گذاری است که باید به این امر با همراهی دولت و همکاری بخش خصوصی دست یابیم.

محمدصادق معتمدیان با بیان اینکه بخش خصوصی تشکیل‌دهنده شاکله اصلی اقتصاد آذربایجان غربی است، اضافه کرد: بااین‌وجود و همچنین با توجه به در اختیار داشتن مواهب الهی و منابع طبیعی بسیار قابل‌توجه، از استان‌های توسعه‌نیافته کشور به شمار می‌رویم و برای رسیدن به استان‌های توسعه‌یافته، چاره‌ای جز جذب سرمایه‌های داخلی و خارجی نداریم.

استاندار آذربایجان غربی با اشاره به اینکه بسیاری از موانع موجود بر سر راه سرمایه‌گذاری در استان به‌ویژه در بخش‌های منابع طبیعی و محیط‌زیست رفع کرده‌ایم، گفت: ایجاد زمینه ۳۰ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری طی یک سال گذشته یکی از نتایج همین رفع موانع بوده است.

معتمدیان با اشاره به اینکه حدود ۲۵ درصد پایانه‌های کشور در آذربایجان غربی است، ادامه داد: البته این امر عایدی خاصی برای استان نداشته ولی امیدواریم با نگاه ویژه دولت سیزدهم، بخشی از درآمدهای این بخش به استان تخصیص یابد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار آذربایجان غربی نیز در این جلسه با اشاره به اینکه ۲۶ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری جدید طی یک سال گذشته در استان آغاز شده، گفت: سال گذشته نیز ۹۰ واحد راکد با اشتغال حدود سه هزار نفر در این خطه از کشور احیا شده است.

جواد کرمی افزود: آذربایجان غربی در شاخص سرمایه‌گذاری بین استان‌های کشور رتبه شانزدهم را دارا بوده و در بین استان‌های منطقه شمال غرب هم رتبه دوم را دارد.

وی اضافه کرد: آذربایجان غربی همچنین در بهار امسال، برای چندمین بار رتبه نخست بهبود فضای کسب‌وکار را در کشور به خود اختصاص داد که امیدواریم این امر در کنار بهبود شاخص‌های دیگری نظیر نرخ اشتغال و مشارکت اقتصادی موتوری محرکه برای توسعه استان باشد.

استاندار آذربایجان غربی با اشاره به اینکه این استان در طول سال‌های گذشته یکی از مناطق با کمترین سرمایه‌گذاری در کشور بوده، گفت: جبران این عقب‌ماندگی‌ها نیازمند تعیین مشوق‌ها و معافیت‌های سرمایه‌گذاری است که امیدواریم این امر با همت دولت سیزدهم انجام شود.

موضوعات :
در همین رابطه