میلاد فرخنده حضرت معصومه (س) مبارک باد

رادیو مجازی اتاق ایران - 19 اردیبهشت 1403

گزارش پایگاه خبری اتاق ایران از ناسازگاری جبار اللعیبی

وزیر نفت عراق از افزایش تولید نفت این کشور در سال 2017 خبر داد

جبار اللعیبی وزیر نفت عراق بر خلاف تصمیم اوپکی‌ها، به تمامی شرکت‌های داخلی و خارجی که در بخش صنعت نفت عراق کار می‌کنند اعلام کرده تولید نفت و گاز این کشور در سال 2017 افزایش پیدا خواهد کرد.

18 مهر 1395
کد خبر : 4549
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

جبار اللعیبی وزیر نفت عراق به تمامی شرکت‌های داخلی و خارجی که در بخش صنعت نفت عراق کار می‌کنند اعلام کرده تولید نفت و گاز این کشور در سال 2017 افزایش پیدا خواهد کرد. این مقام نفتی در عراق در حالی این صحبت را می‌کند که چندی پیش اوپکی‌ها بر سر کاهش تولید نفت به توافق رسیدند.

اعضای سازمان کشورهای صادرکننده نفت خام (اوپک) هفته گذشته پس از هشت سال بالاخره تصمیم گرفتند تولید نفت خود را کاهش بدهند تا مانع کاهش قیمت نفت بشوند. طبق گفته بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت ایران، اوپکی‌ها تصمیم گرفتند 700هزار بشکه از تولید نفت خود در روز را کاهش بدهند.

هرچند چنین چیزی به صورت رسمی اعلام نشد اما همه رسانه‌ها اینطور نوشتند که ایران از این قاعده مستثنی است. اوپکی‌ها اعلام کردند که سهمیه‌بندی برای تولید نفت هر کشور در نشست روز 30نوامبر به صورت قطعی اعلام خواهد شد.

این تصمیم اوپک تلنگری به بازار نفت وارد کرد و باعث افزایش قیمت نفت شد. بررسی‌های پایگاه خبری اتاق ایران از قیمت نفت نشان می‌دهد، طلای سیاه به بالای 50دلار در ازای هر بشکه رسیده‌است. البته بسیاری از تحلیل‌گران اعلام کردند که این تصمیم تأثیر کوتاه‌مدتی بر بازار نفت خواهد گذاشت و در درازمدت بازار نفت را متحول نخواهد کرد. دلیل اصلی آن‌ها نیز این است که کاهش قیمت نفت از عدم توازن عرضه و تقاضا ناشی شده و با کاهش تنها700هزار بشکه در روز، تعادل به بازار باز نمی‌گردد.

هرچند اوپکی‌ها چنین تصمیمی گرفتند اما اکنون رویترز در خبری اعلام کرده‌است که جبار اللعیبی وزیر نفت عراق خبر از افزایش تولید این کشور در سال 2017 داده‌است. هرچند هنوز تحلیل‌گران روی این صحبت‌های اون تحلیلی ننوشته‌اند اما می‌توان اینطور برداشت کرد که عراق حاضر نیست دست از سهم بادآورده خود در بازار نفت بکشد. این کشور بعد از تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران، جای این کشور را در اوپک گرفت و به رتبه دوم بعد از عربستان سعودی دست پیدا کرد. اکنون این کشور حاضر نیست کوتاه بیاید و همچنان به تولید نفت خود می‌افزاید.

موضوعات :
در همین رابطه