میلاد فرخنده حضرت معصومه (س) مبارک باد

رادیو مجازی اتاق ایران - 19 اردیبهشت 1403

گزارش پایگاه خبری اتاق ایران از نشست تخصصی«گردشگری ورزشی»

ورزش چطور به رشد اقتصاد و گردشگری خدمت می‌کند؟

معاونت سلامت و تربیت بدنی وزارت آموزش و پرورش می‌گوید:«در تمام سطوح ورزشی کشور پتانسیل سرمایه‌گذاری وجود دارد. در مسابقات بین مدرسه ای و محلی، منطقه ای و استانی ، بین المللی ،آسیایی وجهانی ظرفیت فوق العاده‌‌ای وجود دارد اما مشکل این است که این ظرفیت در قالب و چارچوب قرار نگرفته است. در اقتصاد ورزش باید تبیین مدیریتی صورت بگیرد و ظرفیت‌ها و راهکارهای مدیریتی تبیین شود؛ هم در بین مردم و هم در بین مدیران.»

27 مهر 1395
کد خبر : 4722
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

در سیزدهمین جلسه کمیسیون گردشگری، اقتصاد ورزش و اقتصاد هنر اتاق بازرگانی ایران به بررسی راهکارهای توسعه بخش خصوصی ورزشی پرداخته شد.در این جلسه، مهرزاد حمیدی معاونت  سلامت و تربیت بدنی وزارت آموزش و پرورش کشور، باقرزاده رئیس آکادمی کمیته ملی المپیک و رئیس فدراسیون شمشیر بازی ایران،  خبیری نایب رئیس اسبق فدراسیون فوتبال و عضو هیئت علمی دانشگاه تهران، قره خانلو رئیس اسبق فدراسیون فوتبال و عضو هیئت علمی دانشگاه تهران و شیعه، رئیس شبکه ورزش صدا وسیمای ایران، حضور داشتند و در خصوص جنبه‌های مختلف اقتصاد ورزش به گفت‌وگو پرداختند.

32 درصد از توفیقات جهانی گردشگری، مربوط به گردشگری ورزشی است

اصغری رئیس کمیسیون گردشگری،اقتصاد ورزش و اقتصاد هنر اتاق ایران با اشاره به جلسه هئیت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران گفت : امروز روز بسیار پربار و مسرت بخشی برای بزرگترین پارلمان خصوصی ایران بود و در این روز ۸ نفر از نام آوران در المپیک ریو تجلیل و قدردانی شد.

وی با‌ ارائه گزارشی از عملکرد کمیسیون گردشگری، اقتصاد ورزش و اقتصاد هنر در مهر ماه در خصوص نشست تخصصی کمیسیون گفت: سهم ناچیز ایران از صنعت گردشگری نشان‌دهنده آن است که گردشگری نتوانسته نقش خود را به عنوان عامل توسعه دهنده در کشور و معرفی ایران به عنوان کشوری با فرهنگ غنی و توریسم‌پذیر ایفا کند. این کمیسیون در تلاش است با انجام جلسات تخصصی و پی درپی با حضور افراد موثر و مسئولین این رشته برای پیشبرد اهداف توسعه گردشگری برگزار کند.

اصغری با تاکید بر اهمیت اقتصاد ورزشی و گردشگری ورزشی ادامه داد:ﮔﺮدﺷﮕﺮی ورزﺷﻲ ﻣﻨﺒﻌﻲ ﺳﺮﺷﺎر از ﺳﻮد و درآﻣﺪ اﺳﺖ و ﻫﺮ ﻛﺸﻮری ﻛﻪ ﺑﺘﻮاﻧﺪ ﺷﺮاﻳﻂ اﺳﺘﻔﺎده از اﻳﻦ ﻣﻨﺒﻊ را ﻓﺮاﻫﻢ ﻛﻨﺪ، از ﻣﺰاﻳﺎی آن ﺑﻬﺮهﻣﻨﺪ ﺧﻮاﻫﺪ ﺷﺪ. ﺗﺠﺎرت ورزش و ﮔﺮدﺷﮕﺮی، ﺻﻨﻌﺘﻲ ﺗﺮﻛﻴﺒﻲ اﺳﺖ و آن ﻗﺪر ﺳﻮدآوری دارد ﻛﻪ ﺗﻤﺎم ﻛﺸﻮرﻫﺎ، ﻣﻨﺎﻃﻖ، دﻓﺎﺗﺮ ﻣﺴﺎﻓﺮﺗﻲ، ﺳﺎزﻣﺎن ﻫﺎی ﻣﺘﻮﻟﻲ ورزش و ﺧﻮد رﺷﺘﻪﻫﺎی ورزﺷﻲ ﻧﻴﺰ از آن ﺳﻮد  ﻣﻲﺑﺮﻧﺪ، ﺑﻪ ﻃﻮری ﻛﻪ ﺑﺎﺑﺖ ﻫﺮ روز ﺑﺮﮔﺰاری رﻗﺎﺑﺖﻫﺎ ﮔﺎﻫﻲ ﺗﺎ ﺣﺪود 400 ﻣﻴﻠﻴﻮن دﻻر ﺳﻮد ﻋﺎﻳﺪ ﻛﺸﻮر ﻣﻴﺰﺑﺎن ﻣﻲﺷﻮد. آﻣﺎرﻫﺎ ﺑﻴﺎﻧﮕﺮ اﻳﻦ اﺳﺖ ﻛﻪ ﺑﺴﻴﺎری از ﻛﺸﻮرﻫﺎﻳﻲ ﻛﻪ ﺷﺮاﻳﻂ ﻣﻨﺎﺳﺒﻲ در ﺧﺼﻮص ﮔﺮدﺷﮕﺮی ورزﺷﻲ دارﻧﺪ، ﺑﺨﺶ ﻋﻈﻴﻤﻲ از اﻗﺘﺼﺎد ﺧﻮد را از ﻃﺮﻳﻖ اﻗﺘﺼﺎد ﮔﺮدﺷﮕﺮی ورزﺷﻲ اداره ﻣﻲﻛﻨﻨﺪ.

او همچنین افزود: ﺑﺮاﺳﺎس آﻣﺎر ﻣﻨﺘﺸﺮ شده در ﻛﺸﻮرﻫﺎی ﻣﺨﺘﻠﻒ ﺣﺪود 20 ﺗﺎ 30 درﺻﺪ ﮔﺮدﺷﮕﺮان، ورزش را دﻟﻴﻞ اﺻﻠﻲ ﺳﻔﺮ ﺧﻮد ﻋﻨﻮان ﻣﻲ ﻛﻨﻨﺪ و ﺑﻴﺶ از ﻧﻴﻤﻲ از ﺳﻔﺮﻫﺎی ﺗﻌﻄﻴﻼت را، ﺳﻔﺮﻫﺎﻳﻲ ﺗﺸﻜﻴﻞ ﻣﻲ دﻫﻨﺪ ﻛﻪ ﻫﺪف از آﻧﻬﺎ، ورزش ﻫﻢ اﺳﺖ. ازاﻳﻦ رو ﮔﺮدﺷﮕﺮی ورزﺷﻲ ﻳﻚ ﺑﺨﺶ در ﺣﺎل ﺗﻮﺳﻌﺔ ﮔﺮدﺷﮕﺮی اﺳﺖ ﻛﻪ ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ آﻣﺎر، ﺣﺪود 32 درﺻﺪ از ﺗﻮﻓﻴﻘﺎت و دﺳﺖ ﻳﺎﺑﻲ‌ﻫﺎی ﺟﻬﺎﻧﻲ ﮔﺮدﺷﮕﺮی را ﺑﻪ ﺧﻮد اﺧﺘﺼﺎص داده اﺳﺖ.

احمد اصغری با تاکیدبر ضرورت موضوع گردشگری ورزشی چند پیشنهاد ارائه کرد و گفت: برگزاری همایش‌ها ونشست‌های مشترک با فدراسیون‌های ورزشی درخصوص جذب گردشگر ورزشی ،برگزاری دوره‌ها وکارگاه‌های علمی در خصوص تربیت نیروی انسانی در جذب گردشگری ورزشی،حمایت از رساله‌های دانشجویی در مقطع دکتری وهدایت موضوعات به سمت توسعه گردشگری، توسعه فرهنگ اکوتوریسم ورزشی درجامعه وارتقای سطح آگاهی گردشگران خارجی علاقمند به حوزه اکوتوریسم ورزشی، از موارد مهم است که باید مورد توجه خاصی قرار بگیرد.

سرمایه‌گذاری ورزشی به افزایش بهره‌وری تولید می انجامد

اصغری در زمینه اقتصاد ورزش  تصریح کرد: افزایش رقابت در بخش‌های مختلف ورزش کشور، وجود نگرش مثبت در جوامع پیشرفته نسبت به ورزش، سبب سرمایه‌گذاری در امر ورزش به منظور بالا بردن سطح سلامت و تندرستی و تأثیر بر افزایش سطح بهره‌وری در تولید شده و همین امر سبب شده که رفته رفته بیشتر کشورهایی که قبلاً توجه آنچنانی به آن نشان نمی دادند، سهمی رو به افزایش، برای سرمایه‌گذاری در امور ورزشی قائل شوند.

چنان که بودجه تربیت بدنی ورزش در کشورهای توسعه یافته یا بعضی از کشورهای در حال توسعه با سرعت بی سابقه ای افزایش یافته است. چرا که این گونه کشورها به تأثیرات درازمدت ورزش از لحاظ رشد و توسعه اقتصاد ملی واقف شده‌اند.

او افزود: ورزش یک سرمایه گذاری درازمدت است که اثر آن در رشد و توسعه معلوم و محرز است. سرمایه گذاری در ورزش از جمله سرمایه‌گذاری‌هایی است که دارای دوران باروری هم کوتاه مدت و هم درازمدت است. با پرداختن به آن می توان نتایج اجتماعی فرهنگی و نتایج اقتصادی شایان توجهی را به دست آورد و در تأمین نیازهای جامعه و رفاه ملی کوشید. راهکار های توسعه اقتصادی صنعت ورزش ، کاهش ریسک  و تضمین  امنیت سرمایه‌گذاری، حمایت از بخش خصوصی و تعاونی در سرمایه‌گذاری برای ساخت و خرید اماکن ورزشی، ارائه مشوق‌های مالی و مالیاتی برای تشویق بخش خصوصی و تعاونی، ایجاد تسهیلات دولتی کم بهره و بلندمدت، قرار دادن زمین و املاک مورد نیاز در اختیار بخش خصوصی و تعاونی، کاهش ریسک  و تضمین  امنیت سرمایه‌گذاری،حمایت از بخش خصوصی و تعاونی در سرمایه گذاری برای ساخت و ... از عوامل موثر در این نوع گردشگری است که باید مورد توجه قرار گیرد.

او در ادامه با تشکر از رحیمی، مشاور عالی اقتصاد ورزش کمیسیون گفت: تفاهم‌نامه ای بین این کمیسیون با انجمن گردشگری ورزشی دانشگاه‌های کشور منعقد خواهد شد که در قالب آن به طور عملیاتی به بررسی راهکارها پرداخته می‌شود.

مسعودی رئیس کمیته اقتصاد ورزش کمیسیون گردشگری اتاق ایران نیز در خصوص نقش رسانه کشوری در اقتصاد ورزش گفت: این رسانه رسالتی ملی دارد و باید به تمامی ورزش‌های موجود در کشور به طور یکسان بپردازد.
او با انتقاد از عملکرد صداو سیما در امر ورزش گفت:  صدا وسیما که یک رسانه کشوری است، باید عدالت را در تمام حوزه‌های ورزشی رعایت کند و تنها به ورزش فوتبال پرداخته نشود و فقط مسابقات فوتبال را منعکس نکند. باید تمام ورزش‌ها را انعکاس دهد، به طور مثال یک مسابقه فوتبال هم‌زمان از سه شبکه سازمان صدا و سیما پخش می‌شود که در مورد ورزش‌های دیگر هم باید اینگونه باشد.

او در خصوص مدال‌آوران المپیک گفت: اتاق ایران برای تقدیر و حمایت از ورزشکاران همواره پیشگام بوده است. تاکنون در تمام سال‌های فعالیت ورزشی خود در کشور به کرات حمایت  پررنگ بخش خصوصی را در اداره امور و برگزاری مسابقات دیده ایم و این حمایت باعث افتخار آفرینی های زیادی در ورزش کشور شده است.

او افزود: در زمان خدمت خود تاکنون ۷۰درصد هزینه‌ها را از بخش خصوصی برای اداره امور ورزشی تامین کرده‌ایم . بودجه تخصیص داده شده تربیت بدنی هیچگاه کفاف ورود در مسابقات را نداده است و بیشتر بودجه از اسپانسری بخش‌های خصوصی تامین شده است که بیشترین کمک را برای حمایت از ورزش داشته اند.

95 درصد هزینه ورزش را دولت پرداخت می‌کند

مهرزاد حمیدی معاونت  سلامت و تربیت بدنی وزارت آموزش و پرورش کشور نیز در این نشست گفت: گردشگری ورزشی ظرفیتی است که ناشناخته مانده و عدم توسعه گردشگری ورزشی باعث شده به آن پرداخته نشود. با وجود چنین ظرفیت بالایی می‌شود یک جریان ملی راه اندازی کرد.در المپیک یا جام جهانی و یا هر مسابقه ای که انجام می‌شود، کمیته المپیک با اعلام به آژانس های درجه یک دنیا از آن‌ها دعوت به همکاری می‌کند. حضور گردشگران در المپیک خود مدیریت خاصی دارد و این مهم را آژانس‌های مسافرتی به عهده دارند و آنان نقش موثری در رونق این امر دارند.

وی افزود: در تمام سطوح ورزشی این کشور پتانسیل سرمایه‌گذاری وجود دارد. در مسابقات بین مدرسه ای و محلی، منطقه ای و استانی ، بین المللی ،آسیایی وجهانی ظرفیت فوق العاده‌‌ای وجود دارد اما مشکل این است که این ظرفیت در قالب و چارچوب قرار نگرفته است. در اقتصاد ورزش باید تبیین مدیریتی صورت بگیرد و ظرفیت‌ها و راهکارهای مدیریتی تبیین شود؛ هم در بین مردم و هم در بین مدیران.

 خبیری نایب رئیس اسبق فدراسیون فوتبال و عضو هیئت علمی دانشگاه تهران نیز در خصوص دولتی بودن ورزش گفت: وابسته بودن درآمد کشور به نفت و نگاه بخش ورزشی به صندوق دولت نگران کننده است، فیفا برای بیرون آوردن ورزش جوامع از حالت سنتی اقداماتی انجام داده است و در ۵ کشور دنیا از جمله نپال،بنگلادش، افغانستان و دو کشور دیگر دستور بر تغییر داده است. این همان طرحی است که باید بخش تربیت بدنی سلامت همگانی و بخش قهرمانی مورد توجه قرار دهد  ولی متاسفانه در حال حاضر بهم ریختگی در این امور وجود دارد.

او افزود: در ایران یک نوع فوتبال زده گی وجوددارد و این امر حتی فوتبالیها را هم نگران کرده است.

باقرزاده رئیس آکادمی کمیته ملی المپیک و رئیس فدراسیون شمشیر بازی ایران نیز  با اشاره به مسابقات قهرمانی جهان گفت:در این مسابقات رقم‌های بسیار بالایی دیده می‌شود که باور کردنی نیست در عرض چند روز این چنین در آمدی برای کشور میزبان به ارمغان آورده شود.

باقرزاده گفت:من بر خلاف دوستان دیگر که اعتقاد دارند بخش خصوصی ۷۰ درصد هزینه های ورزشی را پرداخت می‌کند، اعلام می‌کنم بخش دولتی ۹۵ درصد هزینه ورزشی را پرداخت میکند و بخش خصوصی فقط ۵ درصد هزینه می‌کنند و این مهم در فوتبال مشخص است.

او افزود: فدراسیون شمشیر بازی از تمام افرادی که  برای سرمایه‌گذاری در این رشته ورزشی پیش قدم می‌شوند، استقبال می‌کند. متاسفانه ما در این رشته برخلاف اینکه در حدود 8 هزار شمشیر باز سازمان یافته داریم، ولی هنوز یک فروشگاه لباس وسایل شمشیر بازی در کشور نداریم و متاسفانه نبود فروشگاه‌های ورزشی تخصصی در ایران معضلی جدی است.

قره خانلو رئیس اسبق فدراسیون فوتبال و عضو هیئت علمی دانشگاه تهران در این نشست اظهار داشت: ورزش، دین معنوی است و مقوله گردشگری ورزشی امری‌ است که در تمام دنیا از آن کسب درآمد و ثروت آفرینی می شود .در المپیک آتلانتا که کشور آمریکا آن را برگزار کرد، این کشور ضرر زیادی متقبل شد و از آن به بعد تحقیقات و بررسی‌هایی در این خصوص انجام شد که نتیجه آن موجب سودآوری المپیک‌های بعدی شد.تا بخش خصوصی بر این مهم ورود نکند، ورزش رشد نخواهد کرد.

دو ماراتن پول‌آور است و سال آینده در تهران برگزار خواهد شد

کیهانی رئیس فدراسیون دو و میدانی کشور هم با اشاره به درآمدزا بودن گردشگری ورزشی گفت: دوی ماراتن از جمله مسابقات تاثیرگذار برای جلوگیری از ایران هراسی در بین الملل و جذب گردشگر زیاد در مدت زمان کوتاه است. در ماراتن‌های بزرگ دنیا در آمد بسیار بالایی از گردشگران عاید کشورهای میزبان می‌شود، به طور مثال در ماراتن شیکاگو 80 هزار نفر شرکت کننده ثبت نام می‌کنند و این امر در آمد بالایی هم به ارمغان می‌آورد.

او با تاکید به برگزاری دوی ماراتن در تهران و چند استان ایران گفت: در فروردین ۹۵ دو ماراتن را در شیراز برگزار کردیم و مسیر حرکت از نقش رستم شروع شد. مسیر را مسیری کاملا گردشگری انتخاب کردیم که تا مرو دشت وتخت جمشید ادامه داشت و با بازگشت دوباره به نقش رستم به پایان می‌رسید. این نوع گردشگری ورزشی بدون حاشیه و با بازتاب گسترده بین‌المللی در مدت زمان کوتاه بسیار مهم و حائز اهمیت است.

او با تاکید بر ضرورت انجام دو ماراتن در تهران و ایران اظهار داشت: در فروردین سال ۹۶ فدراسیون دو ومیدانی ایران  دو ماراتن در تهران برگزار خواهدکرد.

شیعه، رئیس شبکه ورزش صدا وسیمای ایران هم با ابراز خرسندی از حضور معاونت وزیر آموزش و پرورش ،اساتید و روسای فدراسیون‌های ورزشی و دانشگاه‌های ایران  در جلسه کمیسیون گردشگری اقتصاد ورزش و هنر اتاق ایران گفت: تمام انتقادات را پذیرا هستیم و برای اصلاح و پیشبرد صحیح تمام اهداف اقتصاد ورزشی در کشور، شبکه ورزش در خدمت مردم ، اساتید و مسئولین است. شبکه ورزش آمادگی هر گونه همکاری با بخش خصوصی درجهت ارائه اهداف و فرهنگ‌سازی و بازتاب گردشگری ورزشی در سطح کشور را داراست.

در همین رابطه