رادیو مجازی اتاق ایران - 8 اردیبهشت 1403

به بهانه حضور به بهانه حضور هیات مالزیایی در اتاق ایران

مالزی، اقتصاد نوظهور جهان، چه ویژگی‌هایی دارد؟

مالزی مدل اقتصادی جدیدی راه‌اندازی کرده است که هدف آن، ‌رسیدن به وظعیت با درآمد بالا تا سال 2020 است. این مدل اقتصادی شامل برخی اصلاحات برای رسیدن به رشد اقتصادی است که عمدتا توسط بخش خوصصی هدایت می‌شود.

راضیه علیپور

خبرنگار
01 آبان 1395
کد خبر : 4802
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

 سومین اقتصاد بزرگ جنوب شرق آسیا از آنِ کشوری است که زمان زیادی از ظهور آن  نمی‌گذرد و یکی از رقابتی‌ترین اقتصادهاست. اقتصاد مالزی با سرعت به توسعه خود ادامه می‌دهد و این کشور را به سومین اقتصاد بزرگ جنوب شرق آسیا تبدیل کرده است. بر اساس گزارش رشد سال 2008 منتشر شده توسط کمیسیون رشد و توسعه، مالزی یکی از 13 کشوری است که متوسط رشد بیش از 7 درصدی در سال را به مدت 25 سال یا بیشتر ثبت کرده است.

بر اساس گزارش بانک جهاین، مالزی امروز مانند سال 1970 یک اقتصاد متنوع دارد و تبدیل به صادرکننده لوازم الکتریکی، نفت روغن، و گاز طبیعی شده است.

پس از بحران مالی آسیا در سال 1998-1997، مالزی برای رسیدن به نرخ رشد بالا تلاش زیادی کرد و از سال 2000 تا سال 2008، به میانگین نرخ رشد 5.5 درصد در سال رسید. البته این کشور توسط بحران مالی جهانی در سال 2009 ضربه زیادی خورد، اما سریع بهبود یافت و به میانگین نرخ رشد 5.7 درصد تا سال 2010 رسید.

چشم‌انداز اقتصادی کوتاه مدت مالزی، نشان می‌دهد که این کشور با وجود برخی خطرات، اقتصاد خوب و متنوعی دارد. همچنین دولت این کشور گام‌هایی برداشته است که پایه درآمد را افزایش دهد.

مالزی مدل اقتصادی جدیدی راه‌اندازی کرده است که هدف آن، ‌رسیدن به وظعیت با درآمد بالا تا سال 2020 است. این مدل اقتصادی شامل برخی اصلاحات برای رسیدن به رشد اقتصادی است که عمدتا توسط بخش خوصصی هدایت می‌شود و اقتصاد مالزی به سمت فعالیت‌های با ارزش‌افزوده بالاتر در دو بخش صنعت و خدمات حرکت می‌کند.

رویترز اعلام کرده است که تولید صنعتی ماه ژوئن در مالزی، رشدی سریع‌تر از انتظار است و افزایش 5.4 درصدی نسبت به سال قبل داشته است. همچنین صادرات مالزی در ماه ژوئن 3.8 درصد افزایش داشته است که بیشترین تقاضای آن از سوی ایالات متحده بوده است.

امروز – شنبه- اتاق ایران میزبان هیات اقتصادی مالزی است. این هیات به سرپرستی مصطفی محمد وزیر تجارت خارجی و صنایع مالزی  تا فرصت‌های همکاری مشترک و سرمایه گذاری در زمینه‌های مختلف را با همتایان ایرانی مورد مذاکره قرار دهد.

هفدهم مهرماه نیز غلامحسین شافعی رئیس اتاق ایران به همراه رئیس جمهور عازم کشورهای جنوب شرق آسیا شده بود که مالزی دومین مقصد آنها بوده است.  شافعی  در نشست تجاری مالزی-ایران که با حضور بازرگانان دو کشور در کوالالامپور برگزار شد، مالزی را دروازه ورود به بازار بزرگ و پر اهمیت جنوب شرق آسیا دانست.

در همین رابطه