رادیو مجازی اتاق ایران - 5 اردیبهشت 1403

شافعی در نشست تجاری مالزی-ایران

مالزی، دروازه ورود به بازار جنوب شرق آسیا است

غلامحسین شافعی، رئیس اتاق ایران، در نشست تجاری مالزی-ایران که با حضور بازرگانان دو کشور در کوالالامپور برگزار شد، مالزی را دروازه ورود به بازار بزرگ و پر اهمیت جنوب شرق آسیا دانست.

17 مهر 1395
کد خبر : 4529
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک
غلامحسین شافعی، رئیس اتاق ایران، در نشست تجاری مالزی-ایران که با حضور بازرگانان دو کشور در کوالالامپور برگزار شد، مالزی را دروازه ورود به بازار بزرگ و پر اهمیت جنوب شرق آسیا دانست.

غلامحسین شافعی، رئیس اتاق ایران

 غلامحسین شافعی رئیس اتاق ایران از روز چهارشنبه، به همراه رئیس جمهور عازم کشورهای جنوب شرق آسیا شده است.  پس از ویتنام، مالزی دومین مقصد هیات بلندپایه اقتصادی-سیاسی ایران بود. پیش از سفر، روحانی درباره اهداف سفر به مالزی گفته بود که در این سفر به دنبال بازسازی و گسترش سطح مناسبات و همکاری‌های دو کشور به‌ویژه در عرصه‌های علمی، فرهنگی، اقتصادی و فناوری هستیم .

شافعی و سایر مقام‌های ایران در مالزی با مقام های دولتی و بخش خصوصی این کشور دیدار و مذاکره کردند. همچنین نشست بررسی فرصت های تجاری ایران و مالزی با همکاری اتاق بین المللی بازرگانی و صنعت مالزی، سازمان توسعه تجارت خارجی مالزی، شورای مشترک بازرگانی ایران و آسه آن و سفارت جمهوری اسلامی ایران برگزار شد که حدود 300 نفر از بازرگانان و فعالان اقتصادی مالزی در روز تعطیل در این نشست حضور یافتند.  روسای اتاق بین المللی بازرگانی و صنعت مالزی، سازمان توسعه تجارت خارحی مالزی و شورای مشترک ایران و آسه آن نیز در این نشست حضور داشتند.
پس از سخنرانی شافعی و روسای اتاق بین المللی باررگانی مالزی و رییس سازمان توسعه تجارت خارجی مالزی، سندی بین شورای مشترک ایران و آسه آن و شرکت نمایشگاهی مالزی به امضا رسید که بر اساس قرار است در اسفند ماه نمایشگاه محصولات ایران در کوالالامپور برگزار گردد.

متن کامل سخنان شافعی در این نشست به شرح زیر است:

 تاریخ امروز در حضور عالی‌ترین مقامات دو کشور دوست و برادر، ایران و مالزی، و در این نشست پرشور، شاهد اتفاق مبارکی است. جمع اراده‌های واقعی دولت و بخش خصوصی، آن هم در عالی‌ترین سطح، برای حرکت به سمت روابط همه جانبه، به خصوص مناسبات تجاری و اقتصادی مطلوب و در شان دو ملت و دو کشور بزرگ ایران و مالزی.

قرن، قرن آسیاست و نگاه ایران اسلامی بیش از آن که به غرب باشد، به شرق است. در سیاست راهبردی نگاه به شرق جمهوری اسلامی ایران، مالزی، این کشور مسلمان و برادر، از اولویت و ارجحیت بسیار بالایی برخوردار است.

موقعیت ممتاز مالزی در اتحادیه آ سه آن، به عنوان یکی از قدرت‌های برتر اقتصادی جنوب شرق آسیا از یک سو، و موقعیت جغرافیایی کم‌نظیر ایران و ظرفیت اقتصادی بالای آن از سوی دیگر، در کنار اشتراکات فراوان و همسویی‌های بالای فرهنگی و سیاسی می‌تواند افق روشنی را برای آینده مناسبات اقتصادی و تجاری ترسیم نماید.

ایران به عنوان هجدهمین اقتصاد بزرگ دنیا، در کنار تجارب موفق اقتصادی مالزی، می‌تواند زمینه‌ساز تحقق همکاری‌های موفق دو کشور در حوزه‌های اقتصادی، سرمایه‌گذاری و تولیدات مشترک باشد.

 عالیجنابان؛

با کمال نارضایتی باید اعلام کنم علیرغم روابط بسیار حسنه فرهنگی و سیاسی، و با وجود ظرفیت‌های فراوان همکاری، متاسفانه سطح روابط تجاری و اقتصادی دو کشور قابل قبول نبوده و در حد و اندازه ظرفیت‌های فراوان اقتصادی دو کشور نمی‌باشد. سهم ایران از بازار قابل توجه 203 میلیارد دلاری مالزی، تنها 38 میلیون دلار، و متقابلاً سهم مالزی از بازار 78 میلیارد دلاری ایران، 50 میلیون دلار می‌باشد که با در نظر گرفتن حجم و بزرگی اقتصادهای دو کشور و مکمل بودن آنها و از همه مهم‌تر پیشینه روابط، ارقام مذکور در خور و شایسته نمی‌باشد.

هدف‌گذاری 5 الی 10 میلیارد دلاری روابط تجاری دو کشور دور از دسترس نبوده و قابل تحقق می‌باشد. نفت و گاز، محصولات پتروشیمی، قطعات الکترونیکی، سنگ‌های ساختمانی، معادن به خصوص کاتد و محصولات مس و آهن، خودرو و قطعات آن، منسوجات، خشکبار و مواد غذایی، از جمله زمینه‌های دارای مزیت طرفین برای توسعه همکاری‌های تجاری و اقتصادی فی مابین است.

 فعالان محترم اقتصادی؛

کشور مالزی تجربه بسیار خوبی در زمینه صنعت توریسم و گردشگری دارد. سهم 56 درصدی خدمات از کل GDP این کشور، خود گویای رونق این صنعت در مالزی می‌باشد. بخش‌های خصوصی ایران در این زمینه آمادگی کامل برای مشارکت و همکاری با طرف‌های مالزیایی دارند.

همچنین با توجه به سابقه و تجربه خوب کشور مالزی در موضوع مدیریت مالی و بانکی، شرکت‌ها و بانک‌های خصوصی ایران که تعدادی از آنها نیز در این جمع حضور دارند آمادگی مشارکت و همکاری‌های دوجانبه ملی و بین‌المللی را دارند.

همینطور با در نظر گرفتن تجارب موفق دو کشور در زمینه تجارت حلال، در صورت شکل‌گیری همکاری و تحقق هم‌افزایی، منافع دو کشور از بازار جهانی هزار میلیارد دلاری حلال بیش از پیش تامین خواهد شد.

 حضار محترم؛

همانطور که مالزی را می‌توان دروازه ورود به بازار بزرگ و پر اهمیت جنوب شرق آسیا دانست، ایران نیز دروازه ورود به بازار بزرگ 400 میلیونی منطقه می‌باشد. ایران امن‌ترین و اقتصادی‌ترین مسیر دستیابی به کشورهای CIS، افغانستان، ترکیه و عراق است، واقعیتی که مورد تایید و تاکید کشورهای منطقه مانند چین و هند قرار گرفته و رقابت آنها را در خصوص سرمایه‌گذاری در این زمینه به دنبال داشته است. از این رو، همکاری‌های حمل و نقلی و ترانزیتی دو کشور و بهره‌برداری حداکثری از ظرفیت‌های ژئوپلیتیکی و ژئوکونومیکی دو کشور باید در اولویت همکاری‌های دو جانبه قرار گیرد.

در این چارچوب، بار دیگر بر محور سرمایه‌گذاری مشترک، به خصوص با هدف صادرات مجدد به حوزه‌های مذکور تاکید می‌نمایم.

در پایان بار دیگر اهمیت سفر روسای محترم جمهور دو کشور را در این برهه زمانی حساس یادآور شده و امیدوارم با این اراده جدی موجود از سوی عالی‌ترین مقامات دو کشور و با این شور و اشتیاق وصف‌ناپذیر بخش‌های خصوصی، شاهد شتاب و تصاعد روابط تجاری و اقتصادی فی مابین و ترسیم افقی روشن و درخشان در روابط برادرانه ایران و تایلند باشیم.

اینجانب در حضور مقامات عالی دو کشور، به عنوان ریاست اتاق بازرگانی ایران، آمادگی کامل فعالان اقتصادی و بخش خصوصی ایران را برای نقش آفرینی فعال در توسعه مناسبات اقتصادی و تجاری دو جانبه و تحقق اهداف و افق مورد نظر، قاطعانه اعلام می‌دارم.

 

 

موضوعات :
در همین رابطه