میلاد فرخنده حضرت معصومه (س) مبارک باد

رادیو مجازی اتاق ایران 22 اردیهشت 1403

در نشست فعالان اقتصادی استان مرکزی با نهاوندیان مطرح شد

مشکل عمده تولیدکنندگان استان مرکزی بازاریابی است

در پی سفر هیئت دولت به استان مرکزی، رئیس دفتر رئیس جمهور به اتاق اراک رفت و در نشست با فعالان اقتصاید این استان، پای صحبتهای آنها نشست.

05 آبان 1395
کد خبر : 4879
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

نشستی به میزبانی اتاق اراک با حضور رئیس دفتر رئیس جمهور و جمعی از تشکل‌ها و فعالان اقتصادی استان مرکزی برگزار وفعالان اقتصادی مسائل و مشکلات خود را مطرح کردند.

محمدرضا جعفری، رئیس اتاق اراک در نشست با رئیس دفتر رئیس جمهور گفت: استان مرکزی قطب چهارم صنعت کشور است و درحال حاضر از ثبات و آرامش در فضای اقتصادی بهره مند است.

جعفری گفت: با توجه به تورم یک رقمی درحال حاضر، سرمایه‌گذاران تمایل بیشتری برای سرمایه‌گذاری در استان  مرکزی دارند.

وی با اشاره به فضای پسا برجام گفت: مشکل عمده تولیدکنندگان استان مرکزی بازاریابی است و صادرات می‌تواند راهگشای این مشکل باشد. صنایعی که در سال‌های تحریم نتوانسته‌اند آنطور که باید سرمایه‌گذاری کنند از مشکلات بیشتری برخوردارند.

رئیس اتاق اراک افزود: اکثر صاحبان صنایع استان انتظار دارند تسهیلات با سود پایین دریافت کنند درحالی‌که تسهیلات قبلی خود را هنوز تسویه ننموده‌اند و از این نظر نیازمند مساعدت دولت هستند.

جعفری با اشاره به سرمایه‌گذاری در سال‌های گذشته در رشته‌های موازی گفت: سرمایه‌گذاری در رشته‌های موازی در سال‌های دور به دلیل نبود مطالعات صحیح، شکل‌گرفته است و در حال حاضر بازاری نداشته و با مشکل نقدینگی مواجه هستند. افراط‌وتفریط در بسیاری از صنایع، بانک‌ها و سرمایه‌گذاری‌ها و ساخت بی‌رویه شهرک‌های صنعتی که هیچ شباهتی هم به شهرک صنعتی ندارند باعث شده است که مشکلات بسیاری را درحالی‌که حاضر پیش رو داشته باشیم و بخشی از سرمایه ملی را بدون در نظر گرفتن بازار از دست بدهیم.

بخش خصوصی خود را متولی امور اقتصادی کشور بداند

رییس دفتر رییس‌جمهور در نشست با فعالان اقتصادی استان مرکزی، «دولت، دانشور اقتصادی و فعال اقتصادی» را سه ضلع مثلث اقتصادی کشور ‏توصیف و تأکید کرد: باید در رویکردی هم‌افزایانه، روابط متقابل و بهترین سیاست‌ها برای پیشرفت ‏اقتصادی کشور میان این سه ضلع به وجود آید.‏

محمد نهاوندیان با تأکید بر ‏اینکه بخش خصوصی باید خود را متولی کل امور اقتصادی در کشور بداند، گفت: گشایش ارتباطی و امکان دسترسی به منابع ملی و ‏بین‌المللی کار بزرگی بود که دولت تدبیر و امید برای اقتصاد انجام داد.‏

سرپرست نهاد ریاست جمهوری با بیان اینکه کوچ مغزی و خروج سرمایه انسانی ملت ایران از کشور، خسارت بار است، ادامه داد: عزت ملی در این است که از سرمایه‌های ملی برای این سرزمین استفاده نماییم و عزت به اقدام و عمل است و باید از منابع فراوان بین‌المللی در دسترس هم به خوبی بهره ببریم.‏

وی با بیان اینکه استان مرکزی قادر است بعنوان استان پیشتاز صنعتی در بهره‌گیری مزایای پسا برجام پیش قدم شود، ‏اظهار داشت: همه واحدهای صنعتی و تجاری استان باید استفاده از این فرصت را در دستور کار خود قرار دهند و ‏از خود این سوال را بپرسند که در شرایط مناسب کنونی چه کاری از ما بر می‌آید و چه قدم‌هایی می‌توانیم ‏برداریم.‏

‏ نهاوندیان ادامه داد: به دلیل مشکلات سیستم بانکی در طول سالیان گذشته، توزیع ریسک و ‏آسیب‌پذیری عادلانه نبود که قطعاً نیاز به اصلاح این ساختار داریم، اما در این مرحله باید به دنبال کاهش نرخ تورم و ‏تسهیلات نیز باشیم.‏

وی به مشوق‌ها برای ایجاد اشتغال های بیشتر در کشور اشاره کرد و گفت: این مهم به طور جدی در دستور کار ستاد ‏اقتصادی قرار گرفته است و از شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی توقع داریم که در این زمینه یاری برساند، ‏چرا که مجموعه این خرد جمعی منجر به جهش در کشور خواهد شد.‏

سرپرست نهاد ریاست جمهوری با اشاره به نگرانی برخی از تولیدکنندگان داخلی درباره واردات کالاهای خارجی در ‏صورت وجود تولیدات داخلی، گفت: باید با طرح سیاست‌های استراتژیک ‏تجاری برای اهداف صنعتی به پیش برویم. بازارها دو طرفه است و هیچ کشوری نمی‌تواند یک طرفه سیاست ‏تجاری اعمال کند، اما می‌توان با هوشمندی اولویت های صنعتی کشور را شناسایی کرده و مورد حمایت قرار داد.‏

وی با بیان اینکه باید اتاق‌های بازرگانی و تشکل‌های اقتصادی پرچمدار رقابت در اقتصاد ایران باشند،‌ ‏اظهار داشت: شفافیت مالی باید گسترش یابد و ظرفیت‌های قانونی در قانون بهبود محیط کسب و کار، مطالبه ‏شود.‏

طرح مشکلات فعالان اقتصادی

شایان‌ذکر است در ادامه این جلسه فعالان اقتصادی استان به بیان و بررسی مشکلات استان از قبیل آلودگی هوا، نبود مراکز گردشگری و تفریحی و ساخت پارک 180 هکتاری در ورودی شهر اراک که بتواند استان را به‌عنوان یک استان پایلوت گردشگری درآورد و استفاده از تالاب میقان و بازار اراک جهت جذب گردشگر به استان یادآوری شد.

کمبود آب در استان و پلمپ چاه‌های غیرمجاز کشاورزی، استفاده از کنتورهای هوشمند در چاه‌های کشاورزی به‌صورت رایگان، برگشت فاضلاب شهر برای کشاورزی و انتقال پساب به دشت فراهان و ایجاد فضای سبز حاشیه جاده فراهان از دیگر موضوعات مطرح‌شده بود.

یکی از فعالان اقتصادی عنوان کرد مراکز دولتی، تنخواه ناچیز بخش خصوصی را بخشی از بودجه خودکرده‌اند که این باید مدنظر دولت‌مردان باشد. نبود یک قانون صحیح و مدون که ضامن تولید درست باشد و همچنین، قانون حمایتی برای متصدیان اقتصادی از دیگر موضوعاتی بود که مطرح شد.

در این جلسه مبحث اشتغال زنان نیز مطرح و بر ساماندهی و ایجاد مرکزی جهت مشاوره مشاغل خرد و خانگی تأکید گردید.

حمایت از خوشه‌های صنعتی شکل‌گرفته در استان از دیگر موضوعاتی بود که توسط حاضرین مطرح شد و بر خوشه صنعتی نفت و گاز و توانمندی آن در استان تأکید گردید. تأکید بر استفاده از کالاهای داخلی و انعقاد قرارداد راه‌آهن ایران با شرکت‌های توانمند استان در ریل سازی و واگن‌سازی نیز مطرح گردید. بدهی تولیدکنندگان به پیمانکاران و بدهی پیمانکاران به بانک‌ها و تهاتری که برای رفع این بدهی توسط برگه‌های اوراق بهادار صورت گرفته است و این اوراق را هیچ بانکی قبول نمی‌کند از دیگر مشکلات عنوان‌شده بود.

فرار نیروهای متخصص جوان از استان مرکزی و کمبود نیروی تکنسین و آسیب‌دیدگی صنایع نوظهور و ارائه راهکار ایجاد پارک فناوری در استان نیز بیان شد و بر تمرکززدایی و ارائه کار به شرکت‌های استانی تأکید گردید.

مشکلات قطعه سازان خودرو و همچنین نبود طرح جامع خودروسازی و بدهی خودروسازان به قطعه سازان توضیح داده شد. اقدام برای قطار شهری  برای رفع آلودگی هوا و ارائه تسهیلات ارزان‌قیمت به واحدهای زیر صد نفر نیز در این نشست بررسی aد.

موضوعات :
در همین رابطه