رادیو مجازی اتاق ایران - 5 اردیبهشت 1403

گفتگوی پایگاه خبری اتاق ایران با عباسعلی قصاعی

چین، رقیب «چینی» ایرانی

عباسعلی قصاعی، رئیس هیات مدیره صنایع چینی زرین، در حاشیه نشست شورای عالی پیشکسوتان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران از تجربه خود در این صنعت و دغدغه‌هایش می گوید.

04 آبان 1395
کد خبر : 4880
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک
عباسعلی قصاعی، رئیس هیات مدیره صنایع چینی زرین، در حاشیه نشست شورای عالی پیشکسوتان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران از تجربه خود در این صنعت و دغدغه‌هایش می گوید.

عباسعلی قصاعی، رئیس هیات مدیره صنایع چینی زرین

چندی پیش نشست چهارمین دوره شورای عالی پیشکسوتان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران با حضور رئیس دفتر مقام معظم رهبری، در اتاق ایران برگزار شد.

 عباسعلی قصاعی، رئیس هیات مدیره صنایع چینی زرین در حاشیه این نشست در گفتگو با «پایگاه خبری اتاق ایران» از فراز و نشیب‌های رشد این صنعت می‌گوید: صنعت چینی در کشور ما طی سال‌های اخیر رشد خوبی داشته و همواره در حال رقابت با واحدهای بزرگ دنیا و بخصوص بزرگترین رقیب خود یعنی کشور چین است.

او هم مانند دیگر فعالان اقتصادی، از رکود حاکم بر اقتصاد ایران شکایت کرده و ادامه می‌دهد: رکود، کمر واحدهای تولیدی را شکسته است و صنایع چینی ایران نیز مانند سایر صنایع از این رکود تاثیر پذیرفته‌ و برخی واحدهای تولیدی تعطیل شده‌اند؛ البته امسال آثار رفع رکود در حال نمایان شدن است.

رئیس هیات مدیره صنایع چینی زرین توضیح می‌دهد: قبل از انقلاب سه واحد کوچک داشتیم که هر سه واحد به دلیل داشتن بدهی مصادره شدند و به بانک‌ها تعلق گرفتند. بعد از انقلاب این سه واحد به 25 واحد تبدیل شد که در حال حاضر از این 25 واحد، شش واحد فعال هستند و بقیه تعطیل شده‌اند، اما این شش واحد از نظر ظرفیت گسترش یافته‌اند.

قصاعی درباره تسهیلات دولتی ارائه شده به چینی زرین می‌گوید: سال 91 چینی زرین تسهیلات کوچکی گرفت که ظرف یکسال با سود 18 درصد آن را تسویه کرد. پس از آن تسهیلات دیگری نگرفته و روی پای خودش ایستاده ایستاده است. همچنین چینی زرین جزو پنج واحد موفق دنیا به حساب می‌رود.

او ادامه می‌دهد: این واحد، سه دوره به عنوان واحد نمونه صادراتی کشوری و شش دوره به عنوان واحد نمونه صادرات استانی انتخاب شده است. صادرات محصولات آن بیشتر به کشور ترکیه و سپس کشورهای آلمان، اسپانیا، ایتالیا، فرانسه، انگلستان، سوئد، هلند، ، روسیه، کانادا، عربستان، امارات متحده عربی و هندوستان است.

به گفته قصاعی، میزان صادرات چینی و واردات آن در سال‌های اخیر تقریبا برابر شده است که رقم آن هشت هزار تن در سال برآورد می‌شود.

در همین رابطه