رادیو مجازی اتاق ایران - 5 اردیبهشت 1403

گزارش پایگاه خبری اتاق ایران از پروژه کریدور شمال-جنوب

کریدور شمال-جنوب چه منافعی برای ایران به همراه دارد؟

کریدور حمل‌و‌نقل شمال-جنوب، اخیرا توجه آلمانی‌ها را هم به خود جلب کرده است و آنها را برای استفاده از این مسیر برای تجارت با ایران، مصمم.

05 آبان 1395
کد خبر : 4932
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

 کریدور حمل‌و‌نقل شمال-جنوب، اخیرا توجه آلمانی‌ها را هم به خود جلب کرده است و آنها را برای استفاده از این مسیر برای تجارت با ایران، مصمم.

 دویچه بان نام همان شرکت راه‌آهن آلمان است که در استفاده از کریدور حمل‌ونقل شمال-جنوب پیشقدم شده و جمهوری آذربایجان را واسطه تحویل کالا از اروپا به ایران قرار داده است.

این کریدور پروژه‌ای با طول 7200 کیلومتر است و هند را از طریق قفقاز و آسیای مرکزی به اروپا وصل می‌کند. این مسیر باعث کاهش هزینه، کاهش زمان حمل‌و‌انتقال و همچنین افزایش تجارت می‌شود.

ایران، روسیه و جمهوری آذربایجان وابسته به درآمدهای نفتی هستند. مسیر حمل‌و‌نقل جدید جایگزینی است که این کشورها می‌توانند از آن برای تنوع بخشیدن به اقتصاد خود استفاده کنند.

این مسیر همچنین به آنها کمک می‌کند مانند هند و دیگر کشورهای منطقه، وابستگی خود به بازارهای سنتی را در غرب کاهش دهند و در عوض امکان دسترسی به بازارهای دست‌نخورده درحال رشد در آسیا، آفریفا و آمریکای لاتین را بدست می‌آورند.

مسیر کشتی، جاده و راه‌آهن بمبئی، پایتخت هند را به بندر ایرانی بندرعباس و بیشتر به باکو در جمهوری آذربایجان و همچنین آستاراخان، مسکو و سن پترزبورگ در روسیه متصل می‌کند. مسیر خشکی این پروژه در سال 2014 اجرا شد و در پی آن، به ازای هر 15 تن بار، 2500 دلار صرفه اقتصادی به همراه داشت.

در حال حاضر هند از طریق حمل‌و‌نقل دریایی با روسیه در ارتباط تجاری است. برای اینکه محموله‌ای از سن پترزبورگ از طریق راه دریایی و از کانل سوئز به بمبئی برسد، 40 روز طول می‌کشد. در حالیکه توسط مسیر جدید راه‌آهن روسیه، این زمان به 14 روز کاهش می‌یابد و بدین ترتیب حذف کانال سوئز که بسیار هم گران است، ضرر اقتصادی به همراه ندارد.

در اواسط مرداد ماه نیز روسیه و ایران توافق کرده‌‌اند که ارتباطات حمل‌و‌نقلی را تقویت کنند. چنانچه به گزارش بلومبرگ، ماکسیم سوکولوف، وزیر حمل و نقل روسیه در مصاحبه‌ای گفته است: «اگر ارتباط ریلی با ایران برقرار شود، می‌تواند بخشی از محموله‌هایی را که از طریق سوئز حمل می‌شود در بر بگیرد. برنامه‌های راه‌آهن احتمالا سال آینده کامل می‌شود.»

چندی پیش آخوندی، وزیر راه، مسکن و شهرسازی در این باره اعلام کرده بود که اولین بخش کریدور شمال-جنوب با افتتاح خط آهن آستارا-آستارا که تقریبا هشت کلیومتر با مرز ما فاصله دارد تکمیل خواهد شد و با ایستگاه باراندازی که در مرز ایران خواهیم داشت ارتباط جاده‎ای- ریلی بین ایران و آذربایجان ایجاد خواهد شد. 

موضوعات :
در همین رابطه