رادیو مجازی اتاق ایران 22 اردیهشت 1403

رئیس اتاق یاسوج در دیدار با سفیر بلغارستان عنوان کرد

علاقمندی کهگیلویه و بویر احمد به برقراری روابط دو جانبه با بلغارستان

رئیس اتاق یاسوج: علاقه مندیم ارتباط دوجانبه را با بلغارستان سریع‌تر برقرار کنیم.

11 آبان 1395
کد خبر : 5031
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

در نشست مشترک رئیس اتاق یاسوج با سفیر بلغارستان و رایزن اقتصادی این کشور در ایران، روابط تجاری دو طرف مورد بررسی قرار گرفت.

رئیس اتاق یاسوج در نشست با سفیر بلغارستان در ایران گفت: در سفر ماه پیش خود به بلغارستان، ملاقات‌هایی با اتاق صنایع و انجمن ایران و بلغارستان در این کشور داشتم و  پس از این نشست ها این باور در من ایجاد شده است که استان کهگیلویه و بویراحمد می تواند به عنوان یک استان معین تجارت با بلغارستان مطرح شود.

جبار کیانی پور ادامه داد:  تاکستان‌های فراوان و همچنین محصولات باغی مثل گردو و محصولات گل رز و همچنین محصولات پایین دستی نفت و گاز مثل پلیمر ها که تجار بلغارستان علاقه مند به آنها هستند در استان ما به وفور وجود دارند، به همین دلیل ما علاقه مندیم این ارتباط دوجانبه را سریع‌تر برقرار کنیم.

رئیس اتاق یاسوج بیان کرد: همچنین میل به صنایع پایین دستی و کوچک تجار بلغار این باور را در ما ایجاد کرده که فعالان اقتصادی بلغارستان علاقه مند به سرمایه گذاری در صنایع کوچک و متوسطی هستند که شرایط آن در استان کهگیلویه و بویراحمد مهیاست.

کیانی پور ادامه داد: همچنین در این سفر با بررسی های که صورت گرفت دریافتم که مردم بلغارستان بسیار علاقه مند به مصرف داروهای گیاهی هستند تا داروهای شیمیایی و کهگیلویه و بویراحمد نیز که یکی از بزرگترین تولید کنندگان داروهای گیاهی در کشور است، می تواند گزینه بسیار خوبی برای سرمایه گذاران بلغار در این زمینه باشد.

وی افزود: وجود بیش از دو هزار گونه گیاهی که بالاتر از 500 گونه آن دارویی است، می تواند فرصت  بسیار خوبی برای تجارت بین دو کشور در خصوص داروهای گیاهان باشد.

 کیانی پور تصریح کرد: از طرفی علاقمندی سفیر بلغارستان و ارتباطات خوبش با استان‌های زنجان و مرکزی در ماه‌های اخیر، انگیزه ارتباط بیشتر ما را نیز با سفارت بلغارستان بوجود آورده است.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی یاسوج افزود: کهگیلویه و بویراحمد استانی کوچک اما قدرتمند و غنی است، چرا که 20 درصد نفت کشور،10 درصد آب کشور و 9 درصد جنگل های کشور در استان ما قرار دارند. و کهگیلویه و بویراحمد به پایتخت طبیعت ایران مشهور است.

وی ادامه داد: در راستای حضور شما در استان کهگیلویه و بویراحمد علاقه مندیم شرایطی ایجاد شود که به زودی شاهد حضور هیئت های اقتصادی و تجاری از  بلغارستان در استان باشیم.

رئیس اتاق یاسوج خاطرنشان کرد: ما و همکارانمان در اتاق ایران تلاش خواهیم کرد که شورای بازرگانان ایران و بلغارستان را هرچه سریعتر ایجاد کنیم و پس از از تشکیل آن این شورا ارتباط های تجاری و اقتصادی را ادامه خواهند داد. وی افزود: برای توسعه صادرات و حمایت از تجار ایران و بلغاری و نیز گسترش روابط اقتصادی دو کشور در تلاش هستیم تا با رفع موانع موجود، زمینه فعالیت تجار ایرانی در بلغارستان را فراهم آوریم.

وی این دیدار را مبنای آغاز ارتباطات بلندمدت فعالان اقتصادی دو طرف ارزیابی کرد و اظهار کرد: با توجه به پتانسیل‌ها و مزیت‌های کهگیلویه و بویراحمد، مشتاق حضور بیش از پیش فعالان اقتصادی دو طرف در کهگیلویه و بویراحمد و بلغارستان هستیم.

برنامه ویژه بلغارستان ارتباط ویژه با استان‌های ایران است

سفیر بلغارستان در ایران نیز در این نشست گفت: طی بررسی هایی که از استان کهگیلویه و بویراحمد داشته ایم شرایط اقتصادی این استان را خوب ارزیابی می کنیم.

 پولنداکف افزود: برنامه ما ارتباط ویژه با استانها می باشد و در همین راستا نیز پیش از این با استانهای مرکزی و زنجان همکاری های خوبی داشته ایم.

وی گفت: در چارچوب استراتژی های ما در جهت همکاری های مشترک با استانها، اطلاعات خوبی در خصوص صنعت و کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد نیز در دست داریم، اطلاعات مکتوبی که همراه خود آورده اید نیز به این اطلاعات خواهد افزود.

 پولنداکف بیان کرد: طرح ها و پروژه هایی که در این کتابها آورده اید بسیار قابل ملاحظه است و این اطلاعات یک پایگاه بسیار خوب برای بازرگانان ما خواهد بود. وی ادامه داد: تمام اطلاعاتی که به ما دادید را  مورد بحث و بررسی قرار خواهیم داد و از طریق ارتباطات رسمی با شما نیز اطلاعات مورد نیازمان را از شماخواهیم گرفت.

سفیر بلغارستان با مناسب دانستن ظرفیت های گیاهان دارویی کهگیلویه و بویراحمد خاطرنشان کرد: حالا ایران دیگر در تمامی دنیا در زمینه تولید گیاهان دارویی به رسمیت شناخته می شود و این فرصت بسیار خوبی برای استان کهگیلویه و بویراحمد است.

پولنداکف با اشاره به  ضرورت  تشکیل شورای مشترک ایران و بلغارستان افزود: تشکیل این شورای مشترک ابزاری برای توسعه روابط تجاری ایران و بلغارستان است  و امیدواریم با همکاری رئیس اتاق یاسوج و پیگیری در اتاق ایران، در اسرع وقت این امر عملی شود.

 

موضوعات :
در همین رابطه