رادیو مجازی اتاق ایران 22 اردیهشت 1403

علی نیلی در گفت‌وگو با پایگاه خبری اتاق ایران

تولیدکنندگان سیب زمینی وضعیت شکننده‌ای پیدا کرده‌اند

دبیر انجمن ملی سیب‌زمینی ایران معتقد است می‌توان بدون افزایش قیمت سیب‌زمینی و تنها با تشویق به افزودن آن به سبد غذایی مصرف‌کننده، وضعیت تولیدکنندگان را بهبود بخشید.

12 آبان 1395
کد خبر : 5095
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک
دبیر انجمن ملی سیب‌زمینی ایران معتقد است می‌توان بدون افزایش قیمت سیب‌زمینی و تنها با تشویق به افزودن آن به سبد غذایی مصرف‌کننده، وضعیت تولیدکنندگان را بهبود بخشید.

علی نیلی، دبیر انجمن ملی سیب‌زمینی ایران

هر آنچه که می‌گوید بر پایه اسناد و مدارکی است که در دست دارد. اگر به خواص سیب‌زمینی در برابر گندم و برنج اشاره می‌کند به آماری استناد می‌کند که از منابع مختلف داخلی و خارجی به دست آورده‌است. نگران وضعیت تولیدکنندگان سیب‌‌زمینی در کشور است و سعی دارد بدون اینکه فشاری به مصرف‌کننده وارد شود یا قیمت افزایش پیدا کند، تنها با تشویق مصرف‌کننده به افزودن این ماده غذایی به سبد غذایی، از تولیدکنندگان سیب‌زمینی در کشور حمایت کند. علی نیلی دبیر انجمن ملی سیب‌زمینی ایران است؛ انجمنی که به اختصار «امسا» گفته می‌شود و سعی دارد صدای این بخش را به مسئولان برساند. او در گفت‌وگو با پایگاه خبری اتاق ایران از مشکلات این عرصه می‌گوید و راهکارهایی را برای آن ارائه می‌دهد.

تولیدکننده سکوت کرده‌است

طبق گفته علی نیلی، تولیدکنندگان سیب‌زمینی در حال حاضر وضعیت شکننده‌ای پیدا کرده‌اند. او در گفت‌وگو با پایگاه خبری اتاق ایران می‌گوید: «هزینه تولید در حال حاضر بین 600 تا 650 تومان در ازای هر کیلوگرم است؛ در حالی‌که وقتی از مزرعه به تهران می‌آید بین 300 تا 450 تومان قیمت می‌َشود.» دبیر انجمن ملی سیب‌زمینی ایران ادامه می‌دهد: «به این ترتیب هزینه و قیمت هیچ تطابقی ندارد. از طرفی اگر قیمت سیب‌زمینی افزایش پیدا کند از صداوسیما گرفته تا دولت همه گله‌مند می‌شوند. در حال حاضر تولیدکننده دستش به جایی بند نیست و در نتیجه سکوت کرده‌است. به همین خاطر ما از طرف انجمن ملی سیب‌زمینی ایران پیشنهاد کرده‌ایم صداوسیما از طریق شبکه‌های مختلف برنامه‌هایی را در این رابطه در دستور کار خود قرار بدهد.»

خرید تضمینی سیب‌زمینی اشتباه است

آنطور که نیلی می‌گوید، انجمن سیب‌زمینی ایران در 5مهر 1389 تشکیل شد تا صدای واحد را به گوش مسئولان برساند. او می‌گوید: «مثلاً در حال حاضر خرید تضمینی در مورد سیب‌زمینی انجام می‌شود که در واقع اصلاً این کار نباید انجام شود. این کار مثل چوب حراجی روی محصول است. اگر صداوسیما در این رابطه با ما هماهنگ شود می‌توانیم بیشتر و بهتر در این زمینه اطلاع‌رسانی کنیم.»

دبیر انجمن ملی سیب‌زمینی ایران می‌گوید: «ما تشکل تجاری نیستیم بلکه به صورت غیرانتفاعی کار می‌کنیم.» او ادامه می‌دهد: «اما در حال حاضر فشار بسیار زیادی را تحمل می‌کنیم؛ زارع‌ها مرتب با ما تماس می‌گیرند و گلایه می‌کنند. البته دولت هم در این زمینه کار می‌کند. اما وظیفه ما به عنوان یک تشکلِ بخش خصوصی این است که از اعضا حمایت کنیم.» طبق گفته نیلی اعضای این انجمن این روزها، حال و روز خوبی ندارند. او می‌گوید: «از طرفی اگر سیب‌زمینی نکارند، مصرف‌کننده شاکی می‌شود چرا که با کاهش تولید، قیمت افزایش پیدا می‌کند مانند داستان سال 92؛ از طرف دیگر نیز تولیدکننده ما کشت‌وکارش تخصصی است یعنی نمی‌تواند از ماشین‌آلاتی که برای کشت سیب‌زمینی استفاده می‌کند برای کشت چغندر هم استفاده کند. نمی‌تواند به این راحتی کار کشت خود را عوض کند.»

مشکل سال 92 برای سیب‌زمینی تکرار نشود

طبق گفته نیلی، سال 92 وقتی قیمت افزایش پیدا کرد برخی تصور کردند کار در این عرصه آسان است، برخی حتی خانه خود را فروختند که وارد کار کشت سیب‌زمینی بشوند و در نتیجه تولید افزایش پیدا کرد و به دنبال آن قیمت پایین آمد. او می‌گوید: «اکنون ما در قالب انجمن سعی داریم این مشکل را برطرف کنیم. در حال حاضر تولیدکننده، صادرکننده و صنایع عضو انجمن هستند.»

بر اساس آماری که انجمن ملی سیب‌زمینی ایران جمع‌آوری کرده، سیب‌زمینی به لحاظ اقتصادی میزان انرژی که به دست می‌دهد بیش از گندم و برنج است. نیلی در این باره می‌گوید: «از نظر سلامتی نیز سیب‌زمینی ویتامین‌سی و ب6 دارد؛ اگر سیب‌زمینی وارد سبد غذایی بشود می‌تواند بسیار موثر باشد.»نیلی معتقد است مسئله سیب‌زمینی هم به اندازه سایر عرصه‌ها اهمیت دارد اما آنطور که باید به آن رسیدگی نمی‌َشود. او می‌گوید: «اکنون سه سال است که تولیدکنندگان به صورت متوالی مشکل دارند، یک سال دیگر این وضعیت ادامه پیدا کند، دوباره مشکل سال 92 ایجاد می‌شود.»

در همین رابطه