رادیو مجازی اتاق ایران - 5 اردیبهشت 1403

گزارش پایگاه خبری اتاق ایران از اجرای توافق پاریس

ایرانی‌ها سالانه ۳۰ میلیارد دلار از مسائل محیط‌زیستی خسارت می‌بینند

ایران نهمین کشور دنیاست که بیشترین میزان گازهای گلخانه‌ای را تولید می‌کند و در پاریس تعهد داده است که تولید گازهای گلخانه‌ای خود را 4 درصد کاهش دهد و حتی اگر تحریم‌ها در این رابطه برداشته شوند، تعهد خود را به 12 درصد برساند.

14 آبان 1395
کد خبر : 5122
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

توافق پاریس از روز جمعه در تمام جهان اجرایی می‌شود. این اولین توافق جهانی بر سر مسئله آب‌وهواست که تمام کشورهای جهان را درگیر کرده است. این توافق با عنوان تغییرات آب‌و‌هوایی در دسامبر سال گذشته بعد از کنفرانس پاریس در پایتخت فرانسه صورت گرفت.  سپس در ماه آوریل در رویدادی در نیویورک، ۱۹۳ کشور آن را امضا کردند..

این یعنی از امروز کشورهایی که توافق پاریس را امضا کرده اند موظف هستند، تا سال ۲۰۳۰ به مقداری که سال پیش در پاریس ضمانت داده‌اند، تولید گازهای گلخانه‌ای خود را کم کنند تا توافق پاریس به هدف اصلی خود برسد و دمای کره زمین بیش از دو درجه سلسیوس افزایش پیدا نکند.

این مسئله، امروز مورد توجه بیشتر سازمان‌ها و خبرگزاری‌های جهانی بود.

بان‌کی‌مون، دبیر کل سازمان ملل در این رابطه می‌گوید:«چیزی که قبلا حتی تصور نمی‌کردیم می‌توانیم به اجرای آن فکر کنیم،الان غیر قابل توقف است. حمایت بین‌المللی قوی از توافق پاریس و ورود به مرحله اجرا بازتابی از جمع شدن کشورهایی است که قبول دارند همکاری بین‌المللی برای مقابله با چالش تغییر اقلیم و آب‌و‌هوا ضروری است.»

همچنین بر اساس تعهد پاریس کشورهای ثروتمند متعهد شده‌اند که به کشورهای فقیرتر که تاثیر کمی در تغییرات آب‌وهوایی داشته‌اند، اما از آن آسیب می بینند، کمک مالی کنند.

صفحه اول سایت بانک جهانی نیز امروز به همین مسئله تعلق داشت. جیم‌یونگ‌کیم، رئیس بانک جهانی به مناسبت اجرایی شدن توافق پاریس می‌گوید:«اگر دنیا بخواهد شانسی برای رسیدن به اهداف این توافق داشته یاشد، باید سریعا در مسیر ۴ اولویت اصلی این توافق حرکت کند.»

سرمایه گذاری ۹۰ تریلیون دلاری برای ساخت زیرساخت ها در۱۵ سال آینده، افزایش سرعت روند جایگزین کردن انرژی های تجدید پذیر، کمک کردن به کشور ها برای انعطاف پذیر شدن به فجایع مرتبط با تغییر اقلیم و سبز کردن بخش اقتصادی ۴ اولویتی است که رئیس بانک جهانی در صحبت‌های خود به آن‌ها اشاره کرد.

ایران هم به عنوان یکی از اصلی ترین کشورهای تولید کننده گازهای گلخانه‌ای، در پاریس تعهد داده است که تولید گازهای گلخانه ای خود را ۴ درصد کاهش دهد و حتی اگر تحریم ها در این رابطه برداشته شوند، تعهد خود را به۱۲ درصد برساند.

معصومه ابتکار رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، به تازگی اعلام کرده است، بر اساس مطالعات صورت‌گرفته در سال ۸۹ مردم حدود ۹ میلیارد دلار به خاطر مسائل محیط‌زیستی خسارت دیدند و میزان این خسارت امروز به حدود ۳۰ میلیارد دلار در سال رسیده است.

محمد فاضلی، جامعه‌شناس و پژوهشگر مطالعات فرهنگی در این‌باره در کانال تلگرامی خود می‌نویسد:«مبلغ اعلام شده توسط خانم ابتکار، معادل 105 هزار میلیارد تومان در سال، و تقریباً دو و نیم برابر یارانه دریافتی مردم در یک سال است. این مقدار از کل میزان معوقه‌های بانکی بیشتر و 35 برابر مبلغ ذکرشده در پرونده 3 هزار میلیارد تومانی است. ایرانیان به کمک شیوه زیست و مدل حکمرانی محیط زیستی‌شان توانسته‌اند خسارتی چنین بزرگ را هر سال به خود وارد کنند. حیرت‌آور آن‌که همه این خسارات – صرف نظر از به خطر افتادن جان و زیست آدمیان در این سرزمین – به چشم نمی‌آید، صدایی متناسب با اندازه این خسران بلند نمی‌کند، و دستور کاری برای درمان آن شکل نمی‌گیرد.»

 

در همین رابطه