میلاد فرخنده حضرت معصومه (س) مبارک باد

رادیو مجازی اتاق ایران - 19 اردیبهشت 1403

رئیس اتاق اراک عنوان کرد؛

برای استانداردسازی، تفکر کیفی را جایگزین تفکر کمی کنیم

رئیس اتاق اراک در مراسم روز ملی استاندارد در این استان مرکزی گفت: برای داشتن یک جامعه مطلوب باید تفکر استاندارد بر فعالیت‌های اقتصادی حاکم باشد و به‌منظور ارتقای سطح واحدهای صنعتی، تفکر کیفی را باید جایگزین تفکر کمی در تعداد واحدهای صنعتی جدید کرد.

15 آبان 1395
کد خبر : 5148
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

مراسم روز ملی استاندارد با حضور رئیس سازمان ملی استاندارد ایران و جمعی از مدیران دستگاه‌های اجرایی استان مرکزی و رئیس اتاق اراک برگزار شد.

محمدرضا جعفری، رئیس اتاق اراک در مراسم گرامیداشت روز ملی استاندارد گفت: برای داشتن یک جامعه مطلوب باید تفکر استاندارد بر فعالیت‌های اقتصادی حاکم باشد و به‌منظور ارتقاء سطح واحدهای صنعتی، تفکر کیفی را باید جایگزین تفکر کمی در تعداد واحدهای صنعتی جدید کرد.

رئیس اتاق اراک با اشاره به سرمایه‌گذاری در سال‌های گذشته در رشته‌های موازی گفت: در سال‌های دور به دلیل نبود مطالعات صحیح، سرمایه‌گذاری‎هایی شکل‌گرفته است که در حال حاضر بازاری نداشته و با مشکل نقدینگی مواجه هستند. افراط‌ و تفریط در بسیاری از صنایع، بانک‌ها و سرمایه‌گذاری‌ها و ساخت بی‌رویه شهرک‌های صنعتی که هیچ شباهتی هم به شهرک صنعتی ندارند باعث شده است که مشکلات بسیاری را در حال حاضر پیش رو داشته باشیم و بخشی از سرمایه ملی را بدون در نظر گرفتن بازار از دست بدهیم.

جعفری یکی از مشکلات عمده در بخش صنعت را رکود و نبود بازار عنوان کرد و گفت: این شرایط منجر به کاهش ظرفیت تولید و افزایش قیمت تمام‌شده و کاهش رقابت‌پذیری محصول می‌شود و با توجه به محدودیت در بازارهای داخلی انتظار بخش خصوصی حفاظت از این بازارها هست.

وی افزود: در بخش صنعت استان مرکزی، برخی از واحدها محصولاتی تولید می‌کنند که نه‌تنها قابل‌ رقابت در بازارهای جهانی نیست، بلکه در بازارهای داخلی هم مشتری ندارند.

رئیس اتاق اراک گفت: استان مرکزی یکی از مراکز مهم صنعت کشور است و طی سال‌های گذشته سرمایه‌گذاری خوبی در حوزه صنعت آن اتفاق افتاده است.

جعفری افزود: با وجود گستردگی صنعت در استان و سرمایه‌گذاری‌های سنگین، عملاً در بخش صادرات نسبت به داشته‌هایمان ناتوان هستیم و در تولیدات، با استانداردهای جهانی فاصله وجود دارد چون تفکر استاندارد حاکم نبوده است.

رئیس اتاق اراک بیان داشت: در مقاطع مختلف فشارهای برخی از نمایندگان باعث شده که واحدهای صنعتی بدون هیچ‌گونه توجیه در گوشه و کنار کشور شکل بگیرند که هم ازنظر موقعیت و هم ازلحاظ بازار شرایط لازم را نداشتند.

جعفری ادامه داد: مثلاً یک واحد خودروسازی در فضای کوچک با ظرفیت کم شکل می‌گیرد؛ چنین واحدی چگونه می‌تواند در بازارهای جهانی رقابت کند و سرمایه ملی نیز در این زمینه به هدررفته است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: به‌عنوان مجلس بخش خصوصی استان مرکزی اعلام می‌کنیم در حوزه تجارت و صنعت قوانینی وجود دارد که ناقص است و فکر می‌کنم باید به ازای هر قانون جدید که تصویب می‌شود، دو قانون امحاء و از دور خارج شود، چراکه قوانین ناقص فضای کسب‌وکار را با مشکل روبرو کرده است.

جعفری بیان داشت: در سیستم بانکی هم یک تفکر غیراستاندارد وجود دارد که موجب شده صنعتگر نتواند نتیجه لازم را کسب کند.

رئیس اتاق اراک اضافه کرد: در سفر اخیر رئیس‌جمهور به استان مرکزی خواسته ما این بود که نگاه کیفی بر تفکر مدیران خصوصاً در وزارت صنعت، معدن و تجارت حاکم شده و سیاست این وزارتخانه حمایت از همین واحدهای صنعتی باشد که مشغول به کار هستند و از ایجاد واحدهای ریزودرشت در گوشه و کنار کشور خودداری کنند.

موضوعات :
در همین رابطه