میلاد فرخنده حضرت معصومه (س) مبارک باد

رادیو مجازی اتاق ایران 22 اردیهشت 1403

رئیس اتاق اهواز در مراسم بزرگداشت روز ملی صادرات خوزستان

برای گسترش صادرات در ساختارهای اقتصادی چه تغییری داده‌ایم؟

رئیس اتاق اهواز طی سخنانی در مراسم روز ملی صادرات خوزستان، به بیان وضعیت صادرات استان خوزستان و راهکارهای پیشنهادی خود برای رفع مشکلات صادرکنندگان پرداخت.

18 آبان 1395
کد خبر : 5190
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

بزرگداشت روز ملی صادرات و تجلیل از صادرکنندگان نمونه استان خوزستان با حضور استاندار برگزار شد و شهلا عموری رئیس اتاق اهواز طی سخنانی به بیان وضعیت صادرات استان خوزستان و پیشنهادات خود برای رفع مشکلات صادرکنندگان پرداخت.

مشروح سخنان رئیس اتاق اهواز به شرح زیر است:

از سال 1376 که بیست و نهم مهرماه با تصویب شورای فرهنگ عمومی کشور روز ملی صادرات نامیده شد 19 سال می‌گذرد هرساله این روز را گرامی می‌داریم. این روز فرصتی برای ارزیابی توانمندی‌های فردی و استانی است و همچنین تجلیل از کسانی که بی‌وقفه در شرایطی کاملاً نابرابر با سدی از مشکلات به پویایی اقتصاد ملی کمک می‌کنند.

مقام معظم رهبری تأکیدات زیادی بر تولیدات صادرات محور دارند و این در حالی است که نقش تولید به دلیل مشکلات عدیده روزبه‌روز کمرنگ‌تر می‌شود و تکیه‌بر واردات تهدیدی برای تجارت ملی است. واقعاً بررسی کنیم که ما به‌عنوان بخش خصوصی و دوستان دولتی چقدر در جهت تحقق این فرمایش رهبری اقدام و عمل کرده‌ایم؟ آیا تغییراتی در ساختارها و نهادهای ذی‌ربط در تجارت و تولید اعم از نهادهای مالی و اقتصادی و راهبران صنعت ایجاد کرده‌ایم؟

راهکارهای پیشنهادی رئیس اتاق اهواز

همه مسئولین ارشد نظام، بر اقتصاد بدون نفت و صادرات غیرنفتی  تأکید می‌کنند که تدبیر و تفکرِ بسیار خوبی است. اگرچه میزان صادرات افزایش‌یافته و طی پنج سال گذشته از ۳۱ میلیارد دلار به ۳۷ میلیارد رسیده اما هنوز کافی نیست و تناسبی با ظرفیت‌های صادراتی کشور ندارد از طرفی هنوز هم برخی مشکلات کماکان لاینحل باقی‌مانده، چنانچه رفتار دلالی باعث شده که نتایج مورد انتظار به دست نیاید.

 -تشکیل اتاق فکر به‌منظور بررسی مستمر مشکلات و چالش‌های صادرکنندگان در استانداری می‌تواند یکی از راهکارهای اجرایی جهت کاهش معضلات و بهبود وضعیت تجاری استان و صادرکنندگان باشد.

-ایجاد پایانه صادراتی آبزیان در مرز تجاری شلمچه با حمایت سازمان منطقه آزاد اروند شاید فقط نیاز به دستور وی مقام عالی استان دارد.

-جلوگیری از خام فروشی برخی کالاها، داشتن برند و شناسنامه برای کالاها، نهادینه کردن و افزایش سرانه مصرف خانوارها برای بعضی تولیدات ازجمله خرما و ماهی و میگو می‌تواند به کاهش دغدغه فروش این کالاها کمک شایانی بنماید.

- استقرار و انتخاب مدیریت واحد و تثبیت آن در مرزهای تجاری شلمچه و چزابه شاید مرهمی باشد بر دردهای قدیمی صادرکنندگانی که مرتب با تعدد تصمیم‌گیری‌ها و کج‌سلیقگی‌ها که در مرزها با آن مواجه هستند.

-باید به تولیدات استان کمک بشود تا بخش تولید چه در زمینه کشاورزی و چه صنعتی علاوه بر مجهز شدن به تکنولوژی و استانداردهای روز دنیا موردحمایت جدی مسئولین محترم استان قرار بگیرد، ما به تولید برای صادرات متناسب با ظرفیت‌های استان و کشور فکر می‌کنیم.

-بخش خصوصی اعم از اتاق تعاون، اصناف، صنعت و اتاق‌های بازرگانی استان با همفکری و تعامل با مدیران ارشد استان باید باهدف گذاری و تدوین نقشه راهبردی به توسعه صادرات استان کمک کنند.

-موازی کاری‌ها در استان کارساز نیست همه دستگاه‌های اجرایی و مشورتی تلاش می‌کنند اما تا اهداف مشخص نباشند نتیجه مطلوب نخواهد بود. بهتراست ابتدای هرسال برای هر فصل هدفی را مشخص کنیم و همه جهت تحقق آن هدف کوشش کنیم.

-رکود پولی حاکم بر بنگاه‌های اقتصادی شرایط سختی را ایجاد کرده که مشوق‌های صادراتی می‌تواند تا حدودی به بهبود این وضعیت کمک کند.

نباید فراموش کرد که در تمامی کشورها صادرکنندگان و سربازان ارزآور موردحمایت و تشویق قرار می‌گیرند. در حالی که شرایط حاکم بر استان ازنظر شرایط جوی وضعیت متفاوت برای هم استانی‌هایمان ایجاد کرده ست.

گرمای شدید،گردوغبار و بیماری‌های حاصل از این شرایط می‌توانند گویای وضعیت حاد استان برای درخواست و مطالبه مشوق‌های خاص برای استان خوزستان باشد چرا که مشوق‌ها می‌توانند انگیزه صادرکنندگان را در استان افزایش دهند.

-برخی از قوانین دست واگیر هستند و تعبیرات گوناگونی از آن‌ها می‌شود، در استان‌های دیگر تلاش می‌شود موارد مطابق قانون اعمال شود اما به تولید یا صادرات آن استان ضربه وارد نشود.

-تسهیل در اجرای قوانین می‌تواند به بهبود وضعیت کمک کند. صادرکننده برای دستیابی به رشد صادراتی باید منابع مالی در اختیار داشته باشد.

-صادرکننده باید از حمایت‌های تشویقی دولت در جهت کاهش ریسک کالای صادراتی خود برخوردار باشد.

-در تمامی استان‌های کشور فرد را تشویق به پرداخت تسهیلات سررسید شده با بخشش جرائم یا استفاده از اختیارات استانی برای تسهیل روند پرداخت می‌نمایند، متأسفانه در استان ما برخی بانک‌ها و مؤسسات مالی به‌محض اینکه متوجه شوند فردی نتوانسته در سررسید مقرر تسهیلات خود را پرداخت نماید، سخت‌ترین تفسیر قانون را برای وی اعمال می‌کنند، ما برای بهبود شرایط تولید و صادرات به حمایت دستگاه‌های بانکی نیازمندیم

-زیرساخت‌های حمل‌ونقل قیمت تمام‌شده کالا را افزایش داده است.

خرابی بعضی جاده‌ها خصوصاً جاده عبد الخان به چزابه باعث شده صاحبان کامیون‌ها مبالغ بیشتری برای حمل کالا درخواست کنند. استان ما با داشتن بندرها می‌تواند از امتیاز داشتن خطوط مستقیم کشتیرانی به برخی کشورهای حاشیه ازجمله عمان داشته باشد. کد ترانزیتی برای مرز چزابه می‌تواند به رونق بیشتر منطقه کمک نماید، کما اینکه مکاتبات بسیار زیادی در این زمینه انجام‌شده و منتظریم زودتر این رویداد حاصل شود. وجود دستگاه‌های ایکس ری می‌تواند به رونق اقتصادی شهرهای مرزی کمک کند و ازنظر اقتصادی برای گردشگران خارجی هم جذابیت بیشتر و برای استان ارزآوری داشته باشد.

آذرماه نمایشگاه فرصت‌های سرمایه‌گذاری استان در نمایشگاه بین‌المللی اهواز برگزار خواهد شد؛ اما سؤال این است در حال حاضر استان ما چقدر در جذب سرمایه‌گذار خارجی جهت طرح‌های عمرانی، صنعتی و زیرساختی و گردشگری موفق عمل کرده است؟

باید برای حضور سرمایه‌گذار که دغدغه مسئولین استان است نهادهای مختلف همکاری جدی داشته باشند. گرفتن برخی مجوزها گاهاً هفته‌ها طول می‌کشد.

اشاره به اقدامات صادرات محور اتاق اهواز

ما در اتاق اهواز با همکاری تمام اعضاء و تعامل با مسئولین ذی‌ربط اقتصادی استان و با فعال کردن 11 گروه تخصصی و 25 کمیته، همچنین برگزاری بیش از 120 نشست، کمیسیون و کمیته و برگزاری جلسات تخصصی با رویکرد حل مشکلات با مسئولین محلی و استانی، سعی کردیم باری از دوش صادرکنندگان عزیز برداریم که این اقدام علی‌رغم نتایج خوب در مرز تجاری چزابه، نیاز به همکاری بیشتر مسئولین استان رادارد

اتاق اهواز در سال گذشته و نیمه اول سال 95 با برگزاری نشست‌های ملی و استانی ازجمله برگزاری اولین نشست استان‌های هم‌مرز با کشور عراق با حضور مسئولین بخش خصوصی و دولتی 5 استان خوزستان، آذربایجان غربی، کرمانشاه، کردستان و ایلام باهدف برگزاری منظم، منسجم و ثمربخش نشست‌های فنی و کارشناسی در راستای حل مشکلات و معضلات شما صادرکنندگان و توسعه روابط تجاری با کشور همسایه و شریک دوم تجاری کشورمان اقدام کرد.

در همین راستا، برای اولین بار نشست استان‌های خرماخیز کشور با حضور استان‌های کرمان، هرمزگان، خوزستان، سیستان و بلوچستان و فارس باهدف بررسی روش‌های بازارشناسی، بازاریابی و تجارت خرما و برقراری ارتباط مؤثر بین واحدهای موفق و توسعه در زمینه فناوری تولید، صنعت فرآوری و تجارت خرما، با حضور گرم بخش خصوصی و دولتی به میزبانی اتاق اهواز برگزار شد.

در سال گذشته اتاق بازرگانی میزبان سه هیات از عراق، لهستان و عمان بود و سه هیات به روسیه، عمان و عراق اعزام کرد، البته این اعزام‌ها و پذیرش هیات ها برکات خود را برای استان داشت.

در دوره جدید فعالیت اتاق بازرگانی، تعامل بسیار سازنده‌ای بین بخش خصوصی و دستگاه‌های اجرایی استان برقرارشده که نتایج آن را در برگزاری جلسات مستمر شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان، کارگروه توسعه صادرات غیرنفتی و کارگروه رفع موانع تولید به عینه می‌بینیم.

راه‌اندازی اتاق داوری، راه‌اندازی نمایندگی اتاق مشترک اتاق ایران و عراق، توسعه تشکل‌های زیرمجموعه اتاق، برگزاری میزهای تخصصی کشوری و کالایی، حضور فعال در نمایشگاه‌های تخصصی و برگزاری همایش و کلاسهای آموزشی موردنیاز تجار و بازرگانان ازجمله اقدامات کوچک ما در اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اهواز بود.

موضوعات :
در همین رابطه