رادیو مجازی اتاق ایران - 5 اردیبهشت 1403

پایگاه خبری اتاق ایران گزارش می‌دهد

خرج میلیاردی بانک جهانی برای اجرایی شدن توافق پاریس

در سال 2016 بیش از 20 کشور، شهر و و دولت محلی در جهان روی انتشار کربن قیمت گذاشتند. در حال حاضر 13درصد از کربنی که وارد جو زمین می‌شود، قیمت دارد.

18 آبان 1395
کد خبر : 5218
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

از زمانی‌که توافق پاریس در مورد تغییرات آب‌وهوایی در دسامبر 2015 اجرایی شد، دنیا رویاپردازی‌های بسیاری در مورد کاهش انتشار کربن داشته‌است. اکنون تقریباً تمامی کشورهای دنیا در جهان، هدفی ملی را برای مقابله با تغییرات آب‌وهوایی در نظر گرفته‌اند. توافق زودتر از آنچه تصور می‌شد وارد مراحل اجرایی شده‌است. اما هنوز هم سرعت و شدت آن در مقایسه با میزان نیاز، کافی نیست. طبق توافق پاریس این میزان باید تا حدی پیش برود که افزایش دمای زمین را زیر 2درجه نگه دارد.

در این مدتی که توافق قطعی شد، بانک جهانی تلاش‌های بسیاری داشته تا چهارچوبی برای رویاهای زیست‌محیطی کشورها تعیین کند و به آن‌ها در رسیدن به اهداف خود برای کاهش میزان انتشار کربن کمک کند.

همه‌چیز با ضربه یک چکش آغاز شد. توافق پاریس به امضا رسید و از آن زمان تا کنون کشورها دست به کار شده‌اند. تقریباً تمامی کشورهای جهان (190 کشور) اکنون در راستای تحقق بخشیدن به اهداف توافق پاریس تلاش می‌کنند. بررسی‌های پایگاه خبری اتاق ایران از گزارش بانک جهانی نشان می‌دهد که مهم‌ترین قدم، حذف زغال‌سنگ و رسیدگی به انرژی‌های تجدیدپذیر بوده‌است. تا به امروز از میان 190 کشور، حدود 100 کشور به اجرایی کردن توافق پاریس در کشور خود سرعت بخشیده‌اند.

با وجود همه اقداماتی که در حال انجام است، متوسط دمای هوای زمین روبه افزایش است. سهم گازهای گلخانه‌ای در آلودگی هوا و گرمایش زمین هر روز بیشتر می‌شود. در سال 2016 بیش از 20 کشور، شهر و و دولت محلی در جهان روی انتشار کربن قیمت گذاشتند. در حال حاضر 13درصد از کربنی که وارد جو زمین می‌شود، قیمت دارد.

لارا تاک کارشناس بانک جهانی می‌گوید: «هر شرایطی که ما امروز با آن مواجه هستیم، از فعالیت میلیون‌ها انسان روی کره‌زمین به وجود آمده‌است. افزایش درجه‌حرارت، تغییرات آب‌وهوا، سیل و به خطر افتادن امنیت غذاییی همگی حاصل همین فعالیت‌های انسانی است. به همین خاطر است که اکنون باید از خود انسان‌ها شروع کنیم و شرایط را دگرگون کنیم.»

بانک جهانی تا کنون تلاش کرده در زمینه تحقق بخشیدن به اهداف کشورها در ادامه توافق پاریس به آن‌ها کمک کند. برای نمونه در ماه ژوئن رئیس بانک جهانی اعلام کرد که بیش از 1میلیارد دلار برای اهداف کشور هند در زمینه انرژی خورشیدی کمک خواهد کرد. در بسیاری از دیگر کشورها مانند جامائیکا، مکزیک و بنگلادش نیز برنامه‌هایی اجرایی شد. در چین برنامه توسعه حمل‌ونقل شهری به شیوه پایدار و مقاوم در برابر تغییرات آب‌وهوایی در قالب پروژه 150میلیون دلاری اجرایی شد.

موضوعات :
در همین رابطه