رادیو مجازی اتاق ایران - 19 اردیبهشت 1403

رئیس اتاق گرگان در شورای گفت‌وگوی استان عنوان کرد؛

رونق بخش مسکن با کاهش سودهای بانکی ممکن است

دوازدهمین شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان گلستان با حضور استاندار و با محوریت بررسی وضعیت صنعت ساختمان استان گلستان برگزار شد.

24 آبان 1395
کد خبر : 5345
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

رئیس اتاق گرگان در رابطه با صنعت ساختمان گفت: مسکن یکی از بزرگ‌ترین بخش‌های اقتصاد کشور است که به‌طور مستقیم حدود 5 درصد و غیرمستقیم تا 13 درصد از تولید ناخالص داخلی کشور به آن وابسته است.

رمضان بهرامی بیان کرد: سهم مسکن و ساختمان در اشتغال مستقیم کشور حدود 12 درصد و تعداد شاغلان این بخش نیز 3.1 میلیون نفر هستند به‌طوری‌که هر69.4 متر مربع ساخت مسکن 1 شغل مستقیم و 7/0 درصد اشتغال غیر مستقیم ایجاد می‌کند.

وی افزود: بخش مسکن به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین کالاها، 33 درصد از هزینه سبد خانواده‌های ایرانی را در برمی‌گیرد و هم‌اکنون زمان انتظار خانه‌دار شدن ایرانی‌ها 12 سال است درحالی‌که در کشورهای توسعه‌یافته٬ شاخص توانایی خانواده‌ها ۳ تا ۵ سال است

رئیس اتاق گرگان ادامه داد: خروج از رکود بخش مسکن، تنها از طریق کاهش بهره‌های بانکی میسر است و بهره‌های بانکی باید هم در تسهیلات و هم در سود سپرده‌گذاری کاهش پیدا کند و تا زمانی که این اتفاق نیفتد مسکن رونق نمی‌گیرد.

هیچ بخشی به‌اندازه مسکن نمیتواند رکود در کشور را برطرف کند

استاندار گلستان در جلسه شورای گفت‌وگوی استان گلستان عنوان کرد: باید وظایف دستگاه‎های اجرایی استان برای بهبود شرایط ساختمان استخراج شود و خیلی از اختلاف‎ها را می‎توان با یک جلسه و طرح موضوع بین بخش دولتی و خصوصی در راستای رفع موانع حل کنیم.

حسن صادق لو ادامه داد: عرضه مسکن بسیار مهم است و در رفع رکود می‎توان نقش مهمی داشته باشد و هیچ بخشی به‌اندازه مسکن نمی‎تواند رکود در کشور را برطرف کند.

صادق لو ابراز داشت: برخی از ظرفیت‎ها در تصمیمات در اختیارات کار‌گروه تسهیل و رفع موانع است و باید این معضلات را مثل صنعت در کار‌گروه رفع موانع تولید بررسی کنیم و مصوباتی برای آن‌ها داشته باشیم.

وی تأکید کرد: در قانون پیش‎فروش اگر اصلاح قوانین نیاز است یا با نشست با نمایندگان و یا ‎ارسال نامه، باید اقدام شود. شاید نگاه سازندگان این باشد این قانون باروح خریدار نوشته‌شده باشد و این مشکلات را به وجود آورده است.

وی افزود: شاید برخی اختیارات در این شیوه‎نامه‎ها در وزارتخانه‌ها باشد و باید به‌عنوان تفویض و یا اصلاح موردنظر قرار بگیرد.

صادق لو به موضوع هزینه‎بر بودن تولید مسکن اشاره کرد و گفت: تولید‌کنندگان به دنبال کاهش هزینه‎های تولیدات هستند و برخی هزینه‎هایی که بر تولید حاکم است از هزینه‎های دولت است که به دوش تولیدکنندگان گذاشته و شاید دولت نیز به برخی هزینه‎ها ناگزیر باشد.

استاندار گلستان تأکید کرد: باید بیندیشیم در استان گلستان چه بخشی از هزینه را می‎توانیم کاهش دهیم و اگر در کاهش هزینه‎های مسکن موفق باشیم سود آن را مردم می‎برند.

صادق لو بابیان اینکه باید کاهش هزینه‎های تولید ساختمان اتفاق بیفتد، افزود: در شهرداری‎ها نباید درآمد پایدار تنها با زمین و مسکن محقق شود تا مسکن‎سازان ضربه‎ای متحمل نشوند.

وی یادآور شد: ازنظر درآمدی کاهش 700 هزار متر ساخت‌وساز طی سال‌های گذشته به 80 هزار متر مربع در گرگان یک زلزله است و این به خاطره این است که با نگاه چند‌بعدی به حوزه توسعه و درآمد پایدار فکر نکرده‌ایم.

استاندار گلستان گفت: جلسات با بخش خصوصی باید به نتایج عملیاتی منجر شود و نیاز است که به پیگیری‎های نکات مطرح‌شده توجه شود.

 

موضوعات :
در همین رابطه