رادیو مجازی اتاق ایران - 12 اردیبهشت 1403

به همت کمیسیون رقابت اتاق ایران انجام شد

بررسی وضعیت بازار در شرکت‌های سرمایه‌گذاری

کمیسیون رقابت، خصوصی‌سازی و سلامت اداری اتاق ایران به منظور شناخت ویژگی‌های واقعی بازار و اتخاذ تصمیمات درست و منطقی، متناسب با شرایط روز کشور، وضعیت بازار در شرکت های سرمایه‌گذاری از نظر انحصاری و رقابتی بودن را بررسی کرده است.

29 آبان 1395
کد خبر : 5456
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

با توجه به اهمیت شناخت ویژگی‌های ساختار بازار در سیاست‌گذاری‌ها و تصمیم‌گیری‌های کلان، بررسی درجه انحصار و رقابتی بودن بازار همواره توجه دولتمردان و برنامه‌ریزان را به خود جلب کرده است. در همین راستا از راه‌های تعیین درجه انحصار و رقابت بازار، اندازه‌گیری درجه تمرکز بازار است که شاخصهای مختلفی برای آن تعریف شده است.

در این تحقیق درجه تمرکز گروه شرکتهای سرمایه‌گذاری شامل 46 شرکت با استفاده از دو شاخص هرفیندال-هیرشمن و نسبت تمرکز 4 و 8 بنگاه برتر اندازه‌گیری شده است.

این گزارش پس از بیان ضرورت انجام تحقیق در این حوزه و شناسایی و مطالعه تحقیقهای مشابه، داده‌های موردنیاز برای جمع‌آوری اطلاعات با توجه به فرمولها و روابط مورد استفاده را بررسی می کند. در ادامه نیز شاخصهای اندازه‌گیری و روند کار را نشان داده و درنهایت به این جمع‌بندی می‌رسد که بازار سرمایه‌گذاری کشور در حالت نیمه متمرکز و انحصار چندجانبه قرار دارد. در واقع طی سه سال 91 تا 93 بیش از 60 درصد سهم بازار در اختیار 4 بنگاه برتر قرار داشته یا بیش از 70 درصد از سهم بازار در اختیار 8 بنگاه برتر بوده است. از سوی دیگر میزان تمرکز در گروه شرکتهای سرمایه‌گذاری طی سه سال مورد بررسی روند افزایشی را نشان می‌دهد.

واقعیت وضعیت سرمایه‌گذاری‌ها در کشور این است که بخش قابل توجهی از آن در کنترل بخش خصوصی نیست و علاوه بر این، مواردی از وجود برخی رانتها و امتیازها در سرمایه‌گذاری به چشم می‌خورد.

برای دسترسی به متن کامل گزارش اینجا را کلیک کنید.

در همین رابطه