رادیو مجازی اتاق ایران - 17 اردیبهشت 1403

هم‌زمان با اعلام کاهش 30 درصدی تولید پتروشیمی‌های گازی به دلیل قطع گاز صنایع

مجلس برای چالش تأمین سوخت زمستانی، جلسه غیرعلنی تشکیل داد

امروز و هم‌زمان با اعلام کاهش 30 درصدی تولید پتروشیمی‌های گازی به دلیل قطع گاز صنایع، مجلس برای چالش تأمین سوخت زمستانی، جلسه غیرعلنی تشکیل داد.

05 دی 1401
کد خبر : 55087
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

نمایندگان مجلس امروز درباره معضل تأمین سوخت زمستانی جلسه غیرعلنی تشکیل دادند. محمدباقر قالیباف در آغاز جلسه علنی گفت: موضوع ناترازی انرژی در جلسه غیرعلنی مورد بررسی قرار گرفت. ان‌شاءالله با برنامه‌ریزی و همفکری صورت گرفته، تنشی در زمستان سرد نخواهیم داشت. به گفته قالیباف یکی از نکات مطرح شده در این جلسه این بود که باید صرفه‌جویی دنبال شود و اولویت باید با دستگاه‌های دولتی باشد. او تأکید کرد: لازم است مردم نیز در صرفه‌جویی همکاری داشته باشند که نقش اساسی در پایداری شرایط زمستان دارد.

این اقدام مجلس در حالی بود که هم‌زمان احمد مهدوی ابهری، دبیر کل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی ایران از کاهش 30 درصدی تولید پتروشیمی‌های گازی به دلیل قطع و کاهش گاز آن‌ها خبر داده و به مهر گفته است: تمامی پتروشیمی‌های گازی از خراسان گرفته تا یاسوج، تمامی پتروشیمی‌های متانولی و اوره‌ای ظرفیت تولیدشان به ۷۰ درصد رسیده است و کاهش تولید داشته‌اند.

قطع گاز صنایع برای تأمین گاز خانگی چند سالی است که به یک راهکار ثابت از سوی دولت بدل شده است. آن هم در شرایطی که طبق ماده 25 قانون بهبود محیط کسب‌وکار صنایع نباید در اولویت قطع گاز و برق در زمان کمبود این منابع قرار بگیرند و در غیر این صورت دولت باید خسارات ناشی از این قطعی را به این صنایع پرداخت کند. با این وجود اما این ماده قانونی در 10 سال گذشته از زمان تصویب آن اجرایی نشده است.

جالب اینکه اول شهریور امسال جواد اوجی وزیر نفت در برنامه جهان‌آرا گفته بود: «کشور ما ظرفیت خوبی برای تأمین امنیت انرژی جهان دارد. برای مردم دنیا از جهت تأمین امنیت انرژی، چالش به وجود آمده است به خصوص برای کشورهای اروپایی. امسال زمستان سختی در انتظار کشورهای غربی به خصوص اروپاست؛ دولت‌های اروپایی با دست خودشان به مردمشان ظلم می‌کنند. ایران می‌تواند بخشی از کمبود انرژی در جهان را تأمین کند. ...» با وجود این سخنان وزیر نفت اما ظاهراً تبعات زمستان سخت خیلی زودتر از اروپا، دامان صنایع داخلی را گرفته است.

حالا امروز وزرای نفت و نیرو در مجلس حاضر شدند تا در جلسه غیرعلنی پاسخگوی وضعیت تأمین سوخت زمستانی کشور باشند.

ولی‌الله فرزانه عضو هیات رئیسه کمیسیون برنامه‌وبودجه درباره جزییات این جلسه غیرعلنی به ایسنا گفته است: امروز چگونگی نحوه تأمین سوخت زمستانی بررسی شد تا با هماهنگی بین دو وزارت نفت و نیرو شاهد قطعی گاز و برق نباشیم. در فصل زمستان ناترازی گاز داریم، به اضافه این‌که خطر قطعی برق برای نیروگاه‌ها هم وجود دارد لذا مجلس در جلسه غیرعلنی با حضور وزرای نفت و نیرو به این موضوع پرداخت تا هم هماهنگی بین وزارتخانه نفت و نیرو به وجود آید و هم این‌که تلنگری باشد تا زمستان امسال قطعی گاز و برق نداشته و از این شرایط عبور کنیم.

او گفت: در این جلسه بر لزوم اتخاذ تدابیری برای نیروگاه‌ها تأکید شد البته که آن‌ها باید مازوت مصرف کنند که قسمتی از انرژی‌شان به این صورت تأمین می‌شود.

در همین رابطه