رادیو مجازی اتاق ایران 22 اردیهشت 1403

رئیس اتاق یاسوج در مراسم تجلیل از صادرکنندگان برتر

زیرساخت‌های توسعه صادارت در کهگیلویه و بویراحمد فراهم نیست

رئیس اتاق یاسوج معتقد است هزینه تولید در استان کهگیلویه و بویر احمد ۶ تا ۷ درصد گران‌تر از سایر استان‌ها است و زیرساخت های توسعه صادرات در این استان آماده نیست.

05 آذر 1395
کد خبر : 5527
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

مراسم تجلیل از صادرکنندگان برتر استان کهگیلویه و بویراحمد با حضور معاون توسعه صادرات سازمان توسعه تجارت ایران  و استاندار کهگیلویه و بویراحمد در اتاق یاسوج برگزار شد.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی یاسوج با تأکید بر اینکه زیرساخت‌های توسعه صادرات در این استان فراهم نیست، گفت: هزینه تولید در استان ۶ تا ۷ درصد گران‌تر از سایر استان‌ها است.

جبار کیانی‌پور افزود: توسعه صادرات غیرنفتی و حضور در بازارهای بین‌المللی بیانگر اقتدار ملی و عدم اتکا به اقتصاد تک‌محصولی است.

کیانی پور بابیان اینکه در دولت یازدهم تمام تلاش‌ها برای کاهش وابستگی به نفت انجام‌شده است، عنوان کرد: راهی برای درمان این بیماری مزمن اقتصاد کشور جز تعامل و همکاری دولت و بخش خصوصی نیست.

وی با اشاره به این فرمایش مقام معظم رهبری  آرزو دارم روزی در چاه‌های نفت بسته شود و جایگزین آن صادارت غیرنفتی باشد، خاطرنشان کرد: دولت از هیچ تلاشی برای تحقق دغدغه حضرت آقا دریغ نکند و تنها راه ممکن نیز حمایت و هدایت بخش خصوصی و به‌ویژه شرکت‌های دانش‌بنیان است.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی یاسوج تصریح کرد: مجموعه مدیریت ارشد این استان در زمینه حمایت از بخش خصوصی در چند سال اخیر از هیچ تلاشی فروگذاری نکردند و امیدوارم اتاق بازرگانی و تعاون به‌عنوان دو بال توسعه دولت را در استان برای رشد و توسعه اقتصادی یاری کنند.

کیانی پور خواستار ایجاد، تقویت و حمایت از تشکل‌های صادراتی شد و افزود: مهم‌ترین راه فرار از اقتصاد متکی به نفت حضور بخش خصوصی و کاهش تصدی‌گری دولت است. نبود صنایع تبدیلی، زیرساخت‌های لازم شامل تبلیغات، فروش و بازاریابی، عدم آشنایی تجار و بازرگانان با قوانین و مقررات، نبود سرمایه در گردش، بالا بودن سود تسهیلات، عدم رغبت برای اخذ تسهیلات ارزی و نبود فرهنگ صادراتی ازجمله مهم‌ترین دلایل ناچیز بودن صادرات غیرنفتی استان کهگیلویه و بویراحمد باوجود ظرفیت‌های بالقوه در بخش‌های مختلف است.

رئیس اتاق یاسوج افزود: انتظار می‌رود صداوسیمای مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد نسبت به حمایت از بخش خصوصی دریغ نکند. زیرا تنها راه درمان اقتصاد کشور حضور بخش خصوصی توانمند و قدرتمند است.

کیانی‌پور خاطرنشان کرد: شناسایی بازارهای مختلف، استانداردسازی محصول تولیدی، توسعه شناخت بازارهای صادراتی و حمل‌ونقل ازجمله مهم‌ترین راهکارهای لازم برای توسعه صادارت غیرنفتی در این استان است.

سند راهبردی توسعه صادرات غیرنفتی استان تدوین می‌شود

استاندار کهگیلویه و بویراحمد در همایش تجلیل از صادرکنندگان برتر استان کهگیلویه و بویر احمد گفت: سند راهبردی توسعه صادرات غیرنفتی این استان به‌زودی تدوین می‌شود.

سید موسی خادمی اظهار داشت: یکی از راهبردهای مهم در زمینه تحقق اقتصاد مقاومتی توسعه صادرات غیرنفتی بوده که باید بر اساس اسناد بالادستی ازجمله سند توسعه صادرات غیرنفتی کشور و برنامه ششم توسعه تدوین شود. سند راهبردی توسعه صادرات غیرنفتی باهدف توسعه و حمایت از صادرات غیرنفتی در طول برنامه توسعه ششم در جهت تحقق اهداف سیاست‌های کلی نظام در کاهش وابستگی دولت به نفت اجرایی می‌شود.

خادمی با اشاره به‌ضرورت دستیابی به سبد صادراتی و تنوع کالاها و خدمات و همچنین پایداری توسعه صادرات ابراز کرد: باید دنبال ماندگاری و حفظ سهم در بازارهای جهانی و دستیابی به تنوع بازارهای صادراتی باشیم.

وی با تأکید بر اینکه کهگیلویه و بویراحمد صنعت جوانی دارد بیان کرد: تجارت و اقتصاد در این منطقه جوان بوده و نیازمند نگاه ویژه متولیان امر اعم از مسئولان و بخش خصوصی است زیرا داشته‌های فعلی استان زیاد نیست.

نماینده عالی دولت در استان کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: اقتصاد دانش‌بنیان تابع مکان نبوده بلکه تابع مغزها است و حمایت از این شرکت‌ها به‌طور ویژه در دستور کار مجموعه مدیریت ارشد استان است. به‌طور حتم در صورتی به دنبال کارهای کوچک مبتنی بر دانش و خلاقیت باشیم زودتر به توسعه می‌رسیم. درزمینه گیاهان داروئی و صنعت فرش باوجود وزن کم ولی ازنظر ارزش می‌توانیم سهم خوبی در صادارت داشته باشیم.

موضوعات :
در همین رابطه