رادیو مجازی اتاق ایران - 8 اردیبهشت 1403

هشدار رئیس صندوق بین‌المللی پول

چشم‌انداز رشد اقتصاد جهان به ضعیف‌ترین مقدار در سه دهه اخیر رسیده است

رئیس صندوق بین‌المللی پول، با هشدار نسبت به کاهش سرعت رشد تولید ناخالص داخلی در 90 درصد از کشورهای جهان، دستیابی به بهبود اقتصادی در جهان را دشوارتر از همیشه توصیف کرد.

19 فروردین 1402
کد خبر : 55991
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

کریستالینا جورجیوا، رئیس صندوق بین‌المللی پول یک روز پس از انتشار گزارش این صندوق پول درباره تهدید کاهش ثبات مالی در جهان، در سخنرانی خود در واشنگتن اعلام کرد: صندوق بین‌المللی پول، رشد اقتصادی جهان طی نیم دهه آینده را 3 درصد پیش‌بینی کرده که این مقدار، پایین‌ترین پیش‌بینی رشد میان‌مدت اقتصادی از سال 1990 به بعد بوده و کمتر از میانگین پنج ساله 3.8 درصدی دو دهه گذشته است.

به گزارش اتاق ایران آنلاین، صندوق بین‌المللی پول در گزارش اخیر خود هشدار داده است: چشم‌انداز رشد اقتصاد جهانی این نهاد برای پنج سال آینده به پایین‌ترین میزان خود طی سه دهه اخیر رسیده است و از دولت‌ها درخواست کرده است که از چنددستگی اقتصادی تحت تأثیر تنش‌های ژئوپلیتیکی اجتناب کرده و گام‌هایی در راستای بهبود بهره‌وری و تولید بردارند.

رئیس صندوق بین‌المللی پول در ادامه سخنان خود اعلام کرد: تولید ناخالص داخلی جهانی در سال 2023 کمتر از 3 درصد افزایش خواهد یافت که این رقم با پیش‌بینی 2.9 درصدی ماه ژانویه صندوق همخوانی دارد. بر اساس گزارش اخیر صندوق بین‌المللی پول، در حدود 90 درصد از اقتصادهای پیشرفته امسال با کندی رشد اقتصادی مواجه خواهند شد، زیرا سخت‌تر شدن سیاست‌های پولی بر میزان تقاضا اثر گذاشته و فعالیت‌های اقتصادی در ایالات‌متحده و منطقه یورو را کاهش خواهد داد. این نهاد قصد دارد گزارش دقیق‌تر «چشم‌انداز اقتصاد جهانی» خود را هفته آینده در نشست بهاری خود با بانک جهانی منتشر کند.

جورجیوا در سخنان خود با اشاره به وخیم‌تر شدن روابط پرتنش میان آمریکا و چین در پی آغاز جنگ اوکراین که منجر به تشدید بحران تورم جهانی و دامن زدن به بحران گرسنگی در جهان شده است، اعلام کرد: در شرایطی که تورم در جهان همچنان در اوج است، افزایش تنش‌های ژئوپلیتیکی دستیابی به بهبود اقتصادی را دشوارتر از همیشه خواهد ساخت. روندی که به چشم‌انداز جهانی، به‌ویژه آسیب‌پذیرترین اقشار جامعه و آسیب‌پذیرترین کشورهای جهان آسیبی جدی وارد خواهد کرد.

او ادامه داد: بعضی از اقتصادهای نوظهور به‌ویژه در آسیا- به دلیل وجود چین و هند که در نیمی از توسعه جهانی نقش دارند- مقاومت بیشتری در برابر کندی رشد اقتصادی از خود نشان می‌دهند؛ اما کشورهای کم‌درآمد به‌واسطه تضعیف تقاضا برای صادرات که منجر به کاهش رشد سرانه درآمد آنها به کمتر از سرانه درآمد اقتصادهای نوظهور شده است، از این وضعیت آسیبی جدی می‌بینند. درنتیجه این وضعیت ممکن است فقر و گرسنگی که در دوران همه‌گیری کرونا افزایش یافته بود، بازهم افزایش پیدا کند.

جورجیوا معتقد است: باوجود چشم‌انداز تیره‌وتاری که از رشد اقتصاد جهانی وجود دارد، بالا بودن نرخ تورم به این معنی است که بانک‌های مرکزی باید به افزایش نرخ بهره‌های خود ادامه دهند تا بتوانند فشارهای ثبات مالی را پس از تحولات اخیر صنعت بانکداری در آمریکا و سوئیس محدود کنند. رئیس صندوق بین‌المللی پول معتقد است درصورتی‌که سیستم بانکی بی‌ثبات شود، سیاست‌گذاران با معادلات پیچیده‌تری میان تورم و محافظت از سیستم مالی مواجه خواهند شد؛ ازاین‌رو باید هوشیارتر و چابک‌تر از همیشه عمل کنند.

پیام تندوتیز جورجیوا یک روز پس از هشدار صندوق بین‌المللی پول درباره چندپارگی ژئوپلیتیک اقتصاد جهانی تحت تأثیر تنش‌های میان آمریکا و چین که آسیب‌های جدی به اقتصاد جهانی را به دنبال خواهد داشت منتشر شده است. جورجیوا در این سخنرانی بار دیگر هشدار ماه ژانویه خود را تکرار کرد و گفت: درصورتی‌که تداوم چندپارگی تجاری، به شکل محدودیت در مهاجرت، خروج سرمایه و چنددستگی در همکاری‌های جهانی، ممکن است تولید ناخالص داخلی جهانی تا 7 درصد کاهش یابد؛ رقمی که برابر مجموع درآمد سالانه آلمان و ژاپن، برابر 7 هزار میلیارد دلار خواهد بود.

او می‌گوید: اختلال در تجارت فناوری در جهان می‌تواند به تولید ناخالص داخلی بعضی از کشورها خسارت 12 درصدی وارد کند. او از کشورهای جهان درخواست کرد نسبت به تقویت زنجیره تأمین کالا رویکردی عمل‌گراتر از خود نشان دهند. او همچنین درخواست پیشین خود از اعضای صندوق بین‌المللی پول مبنی بر کاهش بدهی‌های کشورهای تحت‌فشار را تکرار کرد و از اعضای صندوق خواست تا در ایجاد صندوقی برای فقیرترین کشورهای جهان که به میلیاردها دلار سرمایه نیاز دارد، مشارکت کنند.

در همین رابطه