رادیو مجازی اتاق ایران - 5 اردیبهشت 1403

گزارش پایگاه خبری اتاق ایران از اقدامات اخیر آلمان‌ها در راه‌آهن ایران

نقش آلمانی‌ها در راه‌آهن ایران چه بوده است؟

آلمانی‌ها موافقت کردند که برای توسعه خطوط راه آهن ، 1.2 میلیارد یورو به ایران وام بدهند.

07 آذر 1395
کد خبر : 5617
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

 «هرجا سخن از راه‌آهن است، نام آلمانی‌ها در آنجا می‌درخشد.» گویی نام راه‌آهن ایران و آلمان و شرکت‌هایش درحال گره خوردن به یکدیگر است و هر روزه اخبار جدیدی از اقدام آلمان‌ها در راستای توسعه راه‌آهن ایران به گوش می‌رسد. امروز بانک kfw آلمان اعلام کرد که 1.2 میلیارد یورو برای توسعه خطوط راه آهن به ایران وام بدهند.

به گزارش بلومبرگ، موسسه وام دهنده KfW IPEX  کمک می کند تا ایران خطوط راه آهن از مشهد تا تهران را توسعه دهد. بانک‌های آلمانی نیز موافقت کرده‌اند که برای تامین مالی احداث نیروگاه ها به ایران وام بدهند. ایران در سال‌های گذشته به دلیل تحریم‌ها، نتوانسته سرمایه‌گذاری در بخش‌های زیر بنایی خود را افزایش دهد؛ همچنین به گفته مقام‌های ایرانی، بانک‌های بزرگ اروپایی به دلیل ترس از آمریکا هنوز نتوانسته‌اند ارتباط نزدیکی با ایران برقرار کنند.

مایکل توکوز، رئیس اتاق بازرگانی آلمان-ایران اعلام کرده است که اصل بودجه توافق شده است و نزدیک به نهایی شدن است. به گفته او این قرارداد از زمان برداشته شدن تحریم ها در ژانویه، می‌تواند بزرگترین خط اعتباری ایران از منابع خارجی باشد.

حدود یک ماه گذشته شرکت راه‌آهن آلمان اعلام کرد که قصد دارد از کریدور شمال به جنوب برای تجارت با ایران استفاده کند و از طریق جمهوری آذربایجان، کالاها را از اروپا به ایران تحویل دهد. 

کمی بعدتر، خبر آمد که آلمان قطار مدرن قسطی به ایران می‌فروشد. مدیرعامل شرکت راه آهن در این باره گفته بود: به دنبال خرید موفقیت‌آمیز هواپیمای لیزینگی بر آن شدیم تا قطار را نیز به صورت لیزینگ خریداری کنیم. بر همین اساس مذاکرات خوبی با آلمانی‌ها داشتیم و قرار شد به جای این‌که قطارها را نقدا خریداری کنیم آنها قطارها را وارد ایران کنند و نگهداری آن را بر عهده بگیرد. ما نیز به صورت اجاره به شرط تملیک ۳۰ ساله از آنها سرویس بخریم.

مقامات زیمنس نیز اواخر مهرماه بود که وارد کشور شدند و درباره معامله ای که به نقل از رویترز ارزشی بیش از 2.25 میلیارد دلار داشت، گفتگو کردند.

 البته فعالیت های این شرکت آلمانی هنگام وجود تحریم های بین المللی علیه ایران با مشکلاتی همراه بوده است؛ چنانچه پس از توافق هسته ای، بسیاری از شرکت های بزرگ بین المللی از طریق مشاوران داخلی و یا انجام مکاتبات خصوصی با شرکت ها و اشخاص حقیقی شروع به بررسی بازار ایران کردند. در این بین شرکت هایی جای داشتند که سال ها پیش از تشدید تحریم ها در ایران به صورت رسمی فعالیت داشته اند و پس از توافق هسته ای  تمایل بالایی برای بازگشت به ایران داشتند و ‌شرکت آلمانی زیمنس به عنوان نمونه ای از این شرکت ها بود قبل از اعمال تحریم ها با نام Siemens SSK در ایران فعالیت داشته است.

 همه این‌ها نشان از عزم جدی آلمان‌ها برای سرمایه‌گذاری در راه‌آهن ایران دارن؛ سرمایه‌گذاری‌ای که به قول مایکل توکوز، رییس اتاق مشترک آلمان و ایران، زندگی روزمره شهروندان ایرانی را بهبود می‌بخشد و باید دید آیا نهایتا هدف زندگی بهتر شهروندان محقق خواهد شد یا خیر.

موضوعات :
در همین رابطه