رادیو مجازی اتاق ایران - 5 اردیبهشت 1403

رئیس اتاق کاشان در مراسم تجلیل از صادرکنندگان برتر استان اصفهان

راهکار افزایش صادرات، اجرای اقتصاد مقاومتی است

رئیس اتاق کاشان در مراسم روز ملی صادرات استان اصفهان سخنرانی کرد و لزوم توجه به اقتصاد مقاومتی را موردتوجه قرارداد.

16 آذر 1395
کد خبر : 5726
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

رئیس اتاق کاشان در مراسم روز ملی صادرات استان اصفهان سخنرانی کرد و لزوم توجه به اقتصاد مقاومتی را موردتوجه قرارداد.

 

محمود تولایی  گفت: صادرات یکی از مهمترین راه های نجات کشور است. به علاوه، ارتباطات تجاری می تواند به عنوان یکی از ارکان توسعه مناسبات اجتماعی و سیاسی مطرح شود؛ چنانکه گسترش دین اسلام در جهان نیز بواسطه تجارت خارجی صورت گرفته است.

وی افزود: در امر صادرات باید به سیاست‌های ابلاغی اقتصاد مقاومتی توسط مقام معظم رهبری توجه ویژه ای داشت که در بند دوم آن بر افزایش تولید وصادرات تأکید شده و در بند دهم آن حمایت همه جانبه و هدفمند از صادرات کالاها و خدمات مورد تاکید قرار گرفته است. این حمایت های همه جانبه شامل این موارد است: تسهیل مقررات و گسترش مشوق های لازم، گسترش خدمات تجاری و ترانزیت و زیرساخت های مورد نیاز، تشویق سرمایه گذاری خارجی برای صادرات، برنامه ریزی تولید ملی و متناسب با نیازهای صادرات، شکل دهی و تنوع بخشی پیوندهای اقتصادی با کشورهای ویژه منطقه، استفاده از ساز و کار مبادلات تهاتری برای تسهیل مبادلات و نیز ایجاد ثبات رویه و مقررات در مورد صادرات با هدف گسترش پایدار در سهم ایران در بازارهای هدف.

تولایی در ادامه به بند 12 این سیاستها اشاره و تصریح کرد: این بند شامل استفاده از دیپلماسی در جهت حمایت از اهداف اقتصادی است.

وی با اشاره به اینکه سیاست‌های اقتصاد مقاومتی را باید به عنوان یک منشور ملی در نظر گرفت، افزود: این سیاست‌ها در 24 بند با مطالعات و اقدامات کارشناسی فراوان تدوین شده و در صورت توجه به این سیاست‌ها، مشکلات و موانع صادراتی برطرف خواهند شد.

رئیس اتاق کاشان در ادامه سخنان خود، تصریح کرد: ما به عنوان نمایندگان بخشی خصوصی شاهد بوده ایم که در دو سال اخیر، هیات‌های خارجی مختلفی به کشور رفت و آمد داشته‌اند؛ اما به نظر بنده با این وجود، میزان صادرات در بخش خصوصی کشور تفاوت چندانی با گذشته نداشته است.

وی با بیان اینکه نیاز به اعمال تعرفه ترجیحی برای صادرات به کشورهای منطقه وجود دارد، تأکید کرد: نیاز است که ما در بازار کشورهای عربی حضور پررنگ تری داشته باشیم. همچنین صندوق ضمانت صادرات نیز باید ریسک‌پذیری زیادی داشته باشد تا صادرکنندگان بتوانند با پشتوانه وارد بازارهای دنیا شوند.

تولایی ادامه داد: صندوق ضمانت صادرات، تا سال گذشته به لحاظ سرمایه ای امکان پذیرش، ریسک و ضمانت را نداشته، ولی از آن زمان، با افزایش سرمایه کمی مشکل آن مرتفع شده است.

رئیس اتاق کاشان در ادامه سخنان خود خواستار حمایت جدی برای صادرکنندگان در حوزه های مختلف شد و تأکید کرد که باید جرأت خطرپذیری در تصرف بازارها را داشته باشیم؛ همچنین باید دولت بخشی از هزینه ها را بپردازد تا صندوق، قدرت ضمانت در مواردی با نرخ و ریسک بالاتر را داشته باشد.

تولایی در پایان سخنان خود، توجه ویژه به صادرات و تجارت خارجی را از راهکارهای آشناسازی دنیا با معارف اسلامی دانست و گفت: صادرکنندگان نه به وام احتیاج دارند و نه به تشویق. مشکلات مالیاتی دامن بسیاری از صادرکنندگان را گرفته و در این شرایط خواسته اصلی آنان، دریافت حق و دارایی‌های خوشان است

آیین تکریم صادرکنندگان نمونه استان اصفهان با حضور معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت، استاندار و جمعی از فعالان اقتصادی در اتاق بازرگانی اصفهان برگزار شد.

موضوعات :
در همین رابطه