رادیو مجازی اتاق ایران - 19 اردیبهشت 1403

محمود نجفی‌عرب در گفت‌وگو با پایگاه خبری اتاق ایران

تولید و صنعت از رشد 7.4 درصدی سهمی ندارد

نجفی‌عرب عضو هیات نمایندگان اتاق ایران به رشد 7.4 درصدی در اقتصاد خوش‌بین نیست؛ او معتقد است بخش بزرگ رشد اقتصادی مربوط به بخش نفت بوده؛ اما در بخش‌های غیرنفتی، مثل حوزه تولید، صنعت و خدمات شاهد چنین رشدی نیستیم.

29 آذر 1395
کد خبر : 6015
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

رشد اقتصادی شش ماه نخست سال ۱۳۹۵ به ۷.۴ درصد رسید. این خبر سه روز پیش منتشر شد و بانک مرکزی وعده داد که به‌زودی جزئیات آن را اعلام می‌کند. رشد اقتصادی فصل نخست امسال ۵.۴ درصد بوده و در فصل تابستان به ۹.۲ درصد رسیده است و باعث شده رشد تولید ناخالص داخلی به ۷.۴ درصد در شش‌ماهه اول امسال برسد. این‌ها را هم معاون اقتصادی بانک مرکزی گفته بود. این اعداد به این معناست که نرخ ۷.۴ درصدی پایان نیمه نخست امسال، نسبت به رشد بهار حدود دو درصد، در مقایسه با رشد اقتصادی سال گذشته، شش درصد و در قیاس با رشد سه‌درصدی سال ۱۳۹۴ حدود ۴.۵ درصد افزایش دارد. این در حالی است که چنین رشدی در قیاس با رشد منفی ۶.۸ درصدی ثبت‌شده ابتدای دولت یازدهم در سال ۱۳۹۲ تا ۱۴ درصد حرکت مثبت دارد.

محمود نجفی‌عرب، عضو هیات نمایندگان اتاق ایران در گفت‌وگو با پایگاه خبری اتاق ایران می‌گوید: «چنین رشدی مرهون بخش رشد بخش نفت است. با توجه به افزایش صادرات نفت، بخش بزرگ رشد اقتصادی مربوط به بخش نفت بوده؛ اما در بخش‌های غیرنفتی، در حوزه تولید، صنعت و خدمات شاهد چنین رشدی نیستیم.»

او می‌گوید: «رشد بخش معدن منفی است و بخش ساختمان هم به‌عنوان زیرمجموعه مهم گروه صنعت و معدن همچنان منفی بوده و هنوز از رکود خارج نشده است. در حوزه صنایع غذایی چنین رشدی را شاهد نیستیم.»

عضو هیات نمایندگان اتاق ایران می‌گوید: «در بخش تولید، صنعت و خدمات رشدی اتفاق نیفتاده است؛ این رشد مخصوص صنایع بالادستی نفت و پتروشیمی است.»

نجفی‌عرب معتقد است: «رشد در اقتصاد ایران ملموس نیست؛ چون در محاسبه نرخ رشد باید حوزه نفتی از غیرنفتی مجزا شود وگرنه حوزه غیرنفتی تحت‌تاثیر رشد حوزه نفتی قرار می‌گیرد.»

رئیس کمیسیون اقتصاد سلامت اتاق تهران درباره عدد تعیین‌شده برای رشد در لایحه بودجه سال 96 هم می‌گوید: «من به این سطح از رشد هم خوش‌بین نیستم؛ فضای اقتصادی ایران و محیط کسب‌وکار خیلی تغییر نکرده است. شاید دلیل اصلی این عدم رشد ناشی از رکود حاکم بر اقتصاد ایران باشد؛ البته پتانسیل رشد در حوزه‌های متعدد برای اقتصاد ایران وجود دارد ولی رکود و توان پایین مردم در بازار تقاضا به مشکلات حوزه اقتصادی دامن می‌زند و رشد را تا این حد ناممکن و یا مشکل می‌کند.»

در همین رابطه