رادیو مجازی اتاق ایران - 8 اردیبهشت 1403

سلاح ورزی در گفت‌وگو با پایگاه خبری اتاق ایران

حضور بخش خصوصی در سفرهای خارجی به دولت اعتبار می‌دهد

به گفته حسین سلاح ورزی، عضو هیات رئیسه اتاق ایران فعالان اقتصادی کشورهای دیگر نه ارتباطی با دولت‌ها دارند و نه روی حرف دولت‌ها حساب می‌کنند، بلکه آن‌ها تمایل به توافق مستقیم با بخش خصوصی ایران دارند و حضور قوی و پررنگ بخش خصوصی است که می‌تواند به دولت اعتبار دهد.

06 دی 1395
کد خبر : 6086
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

 حسین سلاح ورزی، عضو هیات رئیسه اتاق ایران معتقد است این بخش خصوصی است که در شرایط پسابرجام می‌تواند به صورت جدی، موثر و واقعی، با سرمایه‌گذاران خارجی توافق کند و امکان توسعه صادارت غیرنفتی کشور را افزایش دهد.

در دولت تدبیر و امید، بخش خصوصی همواره یکی از همراهان هیات سیاسی عازم به دیگر کشورها بوده است. چند روز گذشته ارمنستان، قزاقستان و قرقیزستان مقصد هیات سیاسی-اتقصادی ایران بود که با سرپرستی غلامحسین شافعی رئیس اتاق ایران و حسن روحانی رئیس جمهور انجام شد.

حسین سلاح ورزی، عضو هیات رئیسه اتاق ایران معتقد است این بخش خصوصی است که در شرایط پسابرجام می‌تواند به صورت جدی، موثر و واقعی، با سرمایه‌گذاران خارجی توافق کند و امکان توسعه صادارت غیرنفتی کشور را افزایش دهد.

او درباره انتظارات خود از این سفرها به «پایگاه خبری اتاق ایران» می‌گوید: از طریق این سفرها می‌توانیم برای محصولات داخلی، مخصوصا در حوزه‌هایی که دارای مزیت نسبی هستیم بازاریابی کنیم. افزایش صادرات، امکان انجام پروژه‌های مشترک با طرف خارجی، جذب منابع مالی آن‌ها برای طرح‌های توسعه واحدهای صنعتی و استفاده از تکنولوژی‌های به روز و جدید برای نوسازی صنایع که منجر به افزایش بهره‌وری و توان تولید شود،  نتایج دیگری است که سفرها می‌تواند در پی داشته باشد.

در حال حاضر درباره همراهی دو بخش دولتی و خصوصی در سفرهای خارجی دو دیدگاه وجود دارد. یکی از دیدگاه‌ها معتقد است دولت در سفرها به بخش خصوصی اعتبار می‌دهد و موجب اثربخشی بیشتر مذاکرات می‌شود؛ در حالیکه نظر دیگر می‌گوید بخش خصوصی به همراه دولت به سفرها می‌رود تا به دولت اعتبار بدهد، اما دولت در مقابل این همکاری اعتباری برای بخش خصوصی قائل نیست.

سلاح‌ورزی ضمن تائید دیدگاه دوم می‌گوید: در عرصه بین‌الملل، فعالان اقتصادی کشورهای دیگر نه ارتباطی با دولت‌ها دارند و نه روی حرف دولت‌ها حساب می‌کنند، بلکه آن‌ها تمایل به توافق مستقیم با بخش خصوصی ایران دارند و حضور قوی و پررنگ بخش خصوصی است که می‌تواند به دولت اعتبار دهد.

بعضا گلایه‌هایی از فعالان اقتصادی که همراه با دولت به سفرهای خارجی می‌روند شنیده می‌شود. چنانچه پیش از این مجیدرضا حریری، نایب رئیس اتاق مشترک ایران و چین به پایگاه خبری اتاق ایران گفته بود: دولت اگرچه بخش خصوصی را در این سفرها با خود همراه می‌کند، اما نقش درجه دو برای این بخش لحاظ می‌کند و زمانیکه دولت بخش خصوصی را جدی نگیرد، نباید توقع داشته باشیم دولت‌های خارجی ما را جدی بگیرند.

سلاح ورزی که خود در برخی سفرها حضور داشته است نیز معتقد است گلایه‌های جدی نسبت به رفتار دولت در سفرها وجود  دارد. او می‌گوید: این گلایه‌ها مبنی بر این است  که دولت بیشتر دنبال شرکت دولتی و توسعه‌ای وابسته به دولت است؛ چنانچه و در جریان سفرها به این شرکت‌ها بیشتر بها می‌دهد مذاکرات و برنامه‌ها را بر مبنای آن‌ها تنظیم می‌کند. این رویه نتایج مثبتی نخواهد داشت و با تقویت بخش خصوصی است که برون‌رفت از شرایط موجود کشور حاصل می‌شود.  

در همین رابطه